וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אה-ייייה, אולי תחשוב קודם?

גיל קול

26.3.2006 / 9:36

גיל קול יצביע, כנראה, לקדימה ולכן מבקש מהעומד בראשה שלא יקלקל באמירות חסרות בסיס את הפוטנציאל ליציבות שלטונית

אהיה גלוי כבר בהתחלה: בקלפי כנראה אצביע קדימה. השילוב הזה של ציפי ליבני, חיים רמון, שאול מופז, שמעון פרס, מאיר שיטרית, אוריאל רייכמן ועוד פנינים - עושה לי את זה. גם לא מוצא חן בעיניי עניין הבחירות כל שנה וחצי ומבחינתי שהחברים מהגנון, התיכון והצבא של אולמרט ייכנסו לכנסת, כל עוד הדבר יביא ליציבות שלטונית, אולי אף של 4 השנים הקבועות בחוק. ובכנות, אף אחד מהעומדים בראשות המפלגות, לא עושה, לי לפחות, חשק של עוד.

יש את פרץ, שמי שמצביע לו חייב להיות או גזען או מקובע. כיוון שהסיבה העיקרית להצביע לו, היא בשל מוצאו המזרחי ובשל שינאת ה"אוליגרכיה האשכנזית השלטת", שזו מלחמת עבר ארכאית אם מביטים בעם ישראל החדש, דור X ו-Y שכולו עירוב עדתי, ובעובדה שהיה רמטכ"ל מזרחי, שר אוצר ושר ביטחון ויש נשיא מזרחי ואינשאללה יהיה\תהיה גם ראש ממשלה מיזרחי\ת, או יותר טוב, אולי אפילו ישראלי\ת. בעצם מי ששנאת "אשכנזים" מכתיבה את דרך הצבעתו, מעבר להיותו גזען, הוא גם די אדיוט. סיבה אפשרית נוספת להצביע עבודה, היא בשל ההנחה שפרץ בכל מקרה לא ינצח את הבחירות, ואז ייתכן שאנשים ראויים יותר עם סכינים ארוכות יתפסו סוף סוף את המושכות של מה שהיה פעם מוסד מכובד, עד שאהוד ברק בא ובדק אם גם מפלגה ניתן לפרק כמו שעון. אגב, זה הזמן להזכיר לבוחרי מפלגת העבודה על הבסיס החברתי המפוברק, שקיימת מפלגה חברתית שעוברת את אחוז החסימה וראויה לקולם- מפלגת גמלאי ישראל.

נתניהו, שמעבר לעוול שעושים לו בכל הנוגע לאחריותו לפערים חברתיים, בשל זיכרון קצר לגבי מצבן העגום של הכלכלה ושל החברה ביום היכנסו למשרד האוצר, יש צדק בדברים שראש ממשלה הוא לא יכול להיות. אדם שיוצר כל כך הרבה אנטגוניזם, בעל התנהלות לקויה ואישיות בעייתית, לא ראוי שיזכה לכהן כראש ממשלה של עם שקרוב לשני שלישים ממנו מעלה עווית של סלידה על פניו למשמע שמו. היו למר נתניהו מספר שנים לתקן את הרושם, אך משכשל לעשות זאת, נסתם הגולל על חזרתו לכיסא הרם, לפחות לעת עתה. בנוסף, ההתאוששות הכלכלית מצדיקה כלכלה חברתית יותר וזו לא בדיוק תפישת נתניהו את הכלכלה. והמסמר האחרון, הוא מפלגת הליכוד עצמה; הנבחרת שנמצאת מאחורי נתניהו אינה בדיוק חבורה אטרקטיבית, מרכז או לא מרכז.

ואולמרט, ברירת המחדל שלי. הממלכתיות של אולמרט נסדקת עם כל צעד שהוא עושה. אירועי עמונה, שבמידה מסויימת נועדו להראות שמדובר ב"מנהיג חזק", הראו בעצם שהוא חזק על ילדים, נשים וגברים שלוקחים להם את הבית. בצדק, אבל גם לצדק יש מראית עין ומה שראתה העין לא אהב הלב; היה ניתן לעשות את זה בפחות שרירים ועם הרבה יותר שכל, רק שזה היה נתפש (בטעות) כמנוגד לאינטרס ה"ממלכתי". גם הקמפיין השלילי שאפיין את מערכת הבחירות של קדימה לא היה צעד חכם. כשמתמודד נמצא עשרה צעדים לפני שני המתמודדים האחרים, הדבר האחרון שצריך להזכיר לבוחרים הוא שהם בכלל קיימים, או יותר גרוע, שהם מפחידים אותו. והדבר שהראה חוסר ממלכתיות משווע הוא, ללא ספק, פסילתו האפריורית של ליברמן מישיבה בממשלה עתידית, גם אם מדובר רק בספין.

מי שקרא את המצע של ליברמן, או הביט במתמודדים שמאיישים את רשימת ישראל ביתנו יווכח שהתדמית הכוחנית-קיצונית שמיוחסת לו, בעיקר תודות לחרצופים ולקור רוח של איגלו, מקורה בטעות. בפועל, ליברמן הוא פרגמטיסט פר-אקסלנס, איש סטטוס קוו ומבחינה מדינית ממוקם היכן שהוא בין קדימה למרצ. ה"נץ" שכולם אוהבים לפחד ממנו, או להפחיד אותנו באמצעותו, מדבר על חילופי שטחים בלי טרנספר ומדינה פלסטינית ברת קיימא. הוא מדבר על חינוך, השקעה בפריפריה, תשתיות ושירות לאומי, אזרחי או צבאי לכל (כן, גם ערבים וחרדים). את תפיסתו הכלכלית - תאצ'ריסטית איני אוהד, אך בקואליציה בה כולם "חברתיים" (אפילו ראיתי את מופז בוכה וכיוב'), אף הגורם הזה הוא גורם מאזן.

כשראש הממשלה בפועל, אולמרט, בא ומצהיר שמי שיתנגד לקווי מדיניות מפלגתו לא יישב בממשלתו, הדבר ראוי ומכובד. כשאותו אולמרט עוסק בפסילה פרסונלית של ראשי מפלגות על בסיס אישי וללא כל צידוק אידיאולוגי, זה מבזה את הפוסל ואת הנפסל. יותר מכך, במפה פוליטית לפיה גוש הימין (מפד"ל-איחוד לאומי, ליכוד, ליברמן, ש"ס ויהדות התורה) יקבל ככל הנראה יותר מ-50 מנדטים, כדאי לאולמרט לברור מילים. בגוש השמאל ישנם כשמונה מנדטים לא שמישים של מפלגות ערביות אנטי ציוניות, ועם עוד כמה מפלגות סקטוריאליות חסרות אג'נדה מדינית של ממש, הקואליציה ההיפותטית של אולמרט עלולה לא להגיע ל-60 מנדטים אם תכלול רק את גוש השמאל וקדימה. בגוש הימין קיימת רק מפלגה אחת שיכולה להיות חברה של כולם ולו משום שמצעה הוא שמאל מדיני הבא מתוך תפיסה ימנית פרגמטית, וזו מפלגתו של ליברמן. בלעדי ליברמן, אולמרט, בהנחה והוא ירכיב את הממשלה הבאה, יאלץ להיענות לתביעות המפלגות החרדיות כאופציה היחידה להרכבת ממשלה לא יציבה; בשל החיכוכים בין מרצ והעבודה לש"ס ויהדות התורה על בסיס מדיני ודתי-אזרחי. זאת בעוד שפילוח מצביעי קדימה יצביע שהם יעדיפו ממשלה עם ליברמן, העבודה ומרצ על כל ממשלה אחרת, בוודאי כזו התלויה בקולות החרדים; אחרת לאן נעלמו 15 המנדטים של שינוי?

יום הבחירות בפתח, ובקשה לי מראש הממשלה בפועל, והמועמד שלי לראשות הממשלה - אל תקלקל. הבורות שאתה כורה לקדימה עלולים למנוע את המהפך ואת התקווה החדשה שמפלגת קדימה, מפלגה חדשה וראוייה עם אנשים משכמם ומעלה, טומנת בחובה. אז בפעם הבאה שמשהו עומד לך על קצה הלשון, אה-יייה, כדאי שבכל זאת קודם תעשה קצת חושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully