וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים מבוגרות מצליחות יותר בגמילה מעישון

רויטרס

23.3.2006 / 11:10

מחקר חדש מגלה שאוכלוסייה מבוגרת מצליחות יותר להגמל מעישון. ייתכן שהדבר נובע ממעבר לבית אבות או מבעיות כלכליות

מחקר חדש מגלה שנשים בנות 65 ומעלה מצליחות להפסיק לעשן יותר מאשר גברים באותם גילאים. עוד עולה מהמחקר, שגברים ונשים מבוגרים מצליחים להפסיק לעשן בשיעורים גבוהים יותר מאשר אוכלוסיות צעירות.

"עד עכשיו לא היה מאמץ ממשי לבדוק את האוכלוסייה המבוגרת, ורופאים היו עושים בדרך כלל פחות מאמץ להמליץ למטופלים מבוגרים להפסיק לעשן", אמרה ד"ר הת'ר אי. וויסטון, מהמרכז הרפואי באוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה.

למרות שהסיכונים הטמונים בעישון מוכרים היטב, היה קשה להוכיח שגמילה בגיל מבוגר מצליחה יותר מאשר בגיל צעיר, והתפיסה הכללית הייתה שהתוצאות הטובות ביותר מושגות כאשר אנשים מפסיקים לעשן בגיל מוקדם יותר.

"המחקר שלנו מראה שאנחנו צריכים להיות אגרסיביים יותר עם האוכלוסייה הבוגרת, בגלל שאף פעם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן", אומרת ד"ר וויסטון, "נוכל לעצב תוכניות גמילה מוצלחות יותר אם נבין מה גורם להם להפסיק".

ד"ר וויסטון וחבריה למחקר עקבו אחר 573 מעשנים מבוגרים במשך עשר שנים כדי לקבוע אם המאפיינים של הפסקת עישון בגיל מוקדם זהים לאלו המופיעים בגיל מבוגר. התוצאות, שפורסמו בכתב העת של האגודה הגריאטרית האמריקאית, הראו שבמהלך תקופת המחקר רק 16 אחוזים מהמעשנים שהפסיקו חזרו לעשן. תוצאות אלו מנוגדות באופן מוחלט לממצאים קודמים באוכלוסייה צעירה יותר, שם עמד שיעור החוזרים לעשן תוך שנתיים מהפסקת העישון על 30 עד 45 אחוזים.

"אפשר לקשר את השיעורים הנמוכים של חזרה לעישון לאחוזים הגבוהים של תמותה באוכלוסייה זו, אבל הם עשויים גם לשקף הבדל משמעותי בקרב המעשנים המבוגרים", אמר ד"ר וויטסון. "חשוב לערוך מחקרים נוספים כדי לזהות את הגורמים".

הדפוסים שנמצאו בקרב מעשנים מבוגרים היו שונים מאלו שנמצאו בקרב מעשנים צעירים. "מעבר להבדלים במניעים שלהם, יש גם משתנים שאי אפשר לשלוט בהם", אומרת ד"ר וויסטון, "כמו בעיות כלכליות, מחסור בכלי תחבורה, גישה נוחה פחות לסיגריות, או מעבר לבית אבות שבו העישון אסור".

באופן כללי, 100 מטופלים הצליחו להפסיק לעשן לגמרי, בעיקר נשים. החוקרים גילו גם שבקרב המטופלים שמתו במהלך תקופת המחקר, 44% הצליחו להפסיק לעשן לעומת 51.6% שנכשלו במשימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully