וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת עוה"ד בעד יחסים אינטימיים עם הלקוחות

ענת רואה

22.3.2006 / 9:42

ועדת האתיקה בלשכה תפרסם חוות דעת על מה שהיה נהוג כבר מזמן - מותר לקיים יחסים עם הלקוחות, כל עוד אין "סממני ניצול של הלקוח"

אחת הסוגיות הרגישות והמביכות מבחינת עורכי הדין עומדת להיחשף בימים הקרובים: ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין צפויה לפרסם חוות דעת אשר תקבע באופן רשמי כי עקרונית מותר לעורכי דין לקיים מערכות יחסים אינטימיות עם לקוחות - כמובן, כל עוד "אין סממני ניצול של הלקוח".

ואכן, מלבד היוקרה, הכסף והמעמד, טומן בחובו מקצוע עריכת הדין גם הזדמנויות לא מעטות לפגוש בני זוג פוטנציאליים - אשר לעתים הם גם לקוחות. בארה"ב נפתח מזמן דיון עקרוני בשאלה אם יש לאסור יחסים אינטימיים בין עורכי דין ללקוחותיהם, ולאחר שהעזו להודות שם כי מדובר בתופעה של ממש, הגיבו עליה באיסור אתי חד-משמעי. בישראל, לעומת זאת, הדיון בתופעה היה מוצנע בהרבה, ובדרך כלל לא חרג מרכילות עסיסית שהחליפו ביניהם עורכי הדין.

באופן טבעי כנראה הרומנים בין עורכי דין ללקוחותיהם רווחים במיוחד בתחום דיני המשפחה, בו רבים מהלקוחות נמצאים על סף גירושים. הקשרים הקרובים בין עורכי הדין ללקוחות מתפתחים פעמים רבות לרומן קצר או אף לחתונה - כמובן, לאחר שאותו לקוח יצליח להתגרש מבן זוגו הנוכחי.

סוגיית הרומנים בין עורכי דין ללקוחותיהם נושאת מטבע הדברים כמה השלכות מביכות לגבי עורכי הדין; בין היתר עשויות להישמע טענות בדבר ניצול מעמדם לפיתויים של לקוחות במצוקה. ייתכן כי זו הסיבה לכך שעד כה היתה תחושה כי זהו מעין "טאבו" שהלשכה אינה ששה לדון בו ולהצהיר חד-משמעית על עמדתה.

כך למשל, עוד באוגוסט 2002 קרא שופט בית משפט השלום בתל אביב עמירם בנימיני (כיום שופט המחוזי) לוועדת האתיקה לקיים דיון עקרוני בסוגייה, בשולי הכרעת דין שעסקה בהרשעתו של עורך דין. "במהלך שמיעת הראיות התברר כי הנאשם קיים יחסים אינטימיים עם לקוחה אחת, ולטענתו גם עם לקוחה אחרת, אשר האשימה אותו בניסיון לניצול מיני", כתב השופט בהחלטתו.

בהמשך ציין השופט כי בכמה מקצועות כגון רפואה ופסיכולוגיה, בהם קיימת תלות של הלקוח בבעל המקצוע ומתקיימים יחסי אמון, קיים איסור אתי ברור על קיום יחסים אינטימיים בין בעל המקצוע לבין לקוחותיו. "מן הראוי", כתב, "שוועדת האתיקה תיתן דעתה לסוגיה עקרונית זו, בעיקר כאשר מדובר בעורך דין מתחום המעמד האישי, המטפל בלקוחות הנמצאות בדרך כלל במצב נפשי קשה, בעת משבר בחיי הנישואין, שלא לדבר על יחסי התלות והאמון הקיימים בין עורך הדין ללקוח".

שאלנו לדעתם של כמה עורכי דין מתחום דיני המשפחה על קשרים רומנטיים בין עורכי דין ללקוחות. לדברי עו"ד יורם ירקוני, "בדיני משפחה הלקוחות באים במצב של שבר משפחתי, נפשי, מצב של מצוקה. עורך הדין הוא כמעט כמו פסיכולוג, מפתחים בו איזה תלות. הדברים הכי אינטימיים עוברים בין עורך דין ללקוח - למשל מידע או צילומים שתיעדו חוקרים פרטיים".

לדבריו, התופעה מקובלת רק בקרב מעטים מעורכי הדין. "אני חושב שזה יותר קשור לגברים מזדקנים שהמראה החיצוני שלהם בלי הגלימה והחליפה הוא לא מי יודע מה, ויש איזה פיתוח תלות בין הלקוחה לבינו, אז הם מנצלים את התלות הזו, ואת הרצון של הלקוחה בנקמה בבעלה. זה גם זמין - זו תקופה שהצדדים יודעים שהם נמצאים במעקבים, אז הכי בטוח זה אצל עורך הדין. ממילא חל חיסיון על מה שמתרחש איתו".

מערבבים ביזנס ופלז'ר

עו"ד אורי צפת, העוסק בדיני משפחה זה 30 שנה, אומר כי ידועים כמה מקרים בהם עורכי דין התחתנו עם לקוחות. "זה קורה משום שבענייני משפחה יש גם עניינים אינטימיים, כאשר הלקוחה מסבירה למשל אם היא בגדה או לא בגדה, או מודה שהסתגרה עם הגבר בחדר, והשאלה שלך היא אם האישה שכבה איתו או לא. כדי להשיב לשאלות חשובות למשפט עוסקים גם בנושאים האלה.

"יש לקוחות שקשה להן שייצג אותן עורך דין ממין זכר, בדיוק משום שיש הרבה עניינים אינטימיים לברר. למשל, הבעל טוען שהאשה מסרבת לקיים עמו יחסי מין ולכן הוא מבקש להתגרש, והיא מכחישה או טוענת שהסיבה האמיתית היא שהוא מסריח והיא אינה רוצה להתקרב אליו. זה נכנס לעניינים מאוד אינטימיים. בשיחות האלה עורך הדין יכול להיקלע למצב בו הלקוחה מאוד נפתחת. כל הנושאים האלה עולים על השולחן בתיקי הגירושין, ואפשר לדבר עליהם רק בזוגיות. אי אפשר למשל להכניס את הפקידה או עורך דין נוסף לחדר".

ומה דעתו של עו"ד צפת בנושא? "הדעה האישית שלי: שומר נפשו ירחק. כל הזמן שהוא לקוח, לא לעשות איתו עסקים ולא להתחתן איתו. אם אתה גומר את הסיפור והם מתגרשים - זה כבר מצב אחר. אבל כרגע היא הרי עדיין אשת איש, ואתה מסתבך. מה אתה חושב, שהבעל שלה יישב בשקט? ואם הוא יתפוס אותך? לא מערבבים שמחה בשמחה. ועדת האתיקה כנראה סומכת על שיקול הדעת של עורכי הדין, שהם מספיק חכמים לא להסתבך".

מי שמחזיקה בדעה שונה היא ד"ר לימור זר-גוטמן, מומחית לאתיקה מקצועית מאוניברסיטת חיפה, המשמשת גם כעורכת הגיליון של "אתיקה מקצועית". לדבריה, הנושא עלה כבר לפני כמה שנים: "השתתפתי בכנס של עורכי דין בענייני משפחה, ובין היתר אמרתי את דעתי בסוגייה הזו. לאחר הכנס ניגשו אלי כמה עורכי דין ואמרו לי 'את רואה את עורך הדין הזה והזה והזה' - והצביעו בפני על כמה עורכי דין בכירים בתחום המשפחה - אלה עורכי דין שהנשים שלהם היו לקוחות שלהם. חלק אף צחקו ואמרו לי: 'איך נכיר נשים אם יאסרו עלינו לצאת עם לקוחות?'

"אני חושבת שצריך להיות כלל גורף ואחיד, כמו שיש בכללי האתיקה המומלצים בארה"ב, האוסר קיום יחסים אינטימיים עם לקוח כל עוד הוא לקוח. אני מאמצת את הגישה האמריקאית, כי שם כבר נאסף הרבה מידע, והמודעות לנושא התחילה בתחילת שנות ה-90. אצלנו המודעות נמצאת רק בחיתוליה".

"לדעתי יש כאן ניצול אינהרנטי, בסיטואציה הזו של יחסי עו"ד-לקוח, כאשר בדרך כלל מדובר בעו"ד-לקוחה. יש מצב טבוע של ניצול, ופערי כוחות מאוד משמעותיים לטובת עורך הדין. אני לא חושבת שמדובר בעבירה פלילית - הכל הרי נעשה בהסכמה ואיש לא כפה את היחסים - אבל אני חושבת שיש הפרה של חובת הנאמנות ללקוח, כי הלקוח מגיע לעתים במצוקה, והוא סומך על שיקול הדעת של עורך הדין שיודע מה צריך לעשות, וכאן יש הפרה, אפילו בוטה, של חובת הנאמנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully