וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד שנחתים הרגו 15 עיראקים חפים מפשע

20.3.2006 / 11:19

לפי החשד, חיילי המארינס שחברם נהרג ממטען צד השתוללו בעיירה סמוך לחדיתה והרגו 15 אזרחים חפים מפשע, כולל נשים וילדים, בבתיהם

צבא ארצות הברית חוקר חשד, לפיו חיילים מ[[חיל הנחתים]] הרגו 15 אזרחים סמוך לעיירה חדיתה בעיראק בנובמבר 2005, לאחר שהרכב בו נסעו נפגע ממטען צד. במגזין ה"טיים" דווח, כי לדברי פעילי זכויות אדם, אם ההאשמות יוכחו כנכונות, התקרית תרשם כמקרה החמור ביותר של הרג אזרחים [[עיראק]]ים על ידי כוחות אמריקאים מאז תחילת המלחמה.

בסוכנות AFP דווח, כי התקרית הנחקרת אירעה בבוקר ה-19 בנובמבר, כשנגמ"ש אמריקאי נפגע ממטען צד על הדרך לחדיתה. בפיצוץ נהרג טוראי ראשון מיגואל טרזס מטקסס. למחרת, הנחתים אמרו בהצהרה רשמית, כי טרזס ו-15 אזרחים עיראקים נהרגו כשחמושים פתחו באש רובים ומקלעים על השיירה הצבאית, מה שהביא את הכוח להשיב אש ולהרוג שמונה מורדים.

אולם על פי ה"טיים", הפרטים של התקרית בחדיתה מטרידים הרבה יותר מאלו שפרסם הצבא בהצהרה הראשונית שלו. ראיונות שנערכו עם עדי ראייה ואנשי ממשל מקומיים בעשרת החודשים האחרונים מצביעים על כך שהאזרחים נהרגו לא מהפצצה או פעולות המורדים, אלא על ידי הנחתים עצמם. זועמים על התקרית, הנחתים דהרו לתוך הכפר וירו למוות ב-15 אזרחים לא חמושים, בתוך בתיהם. בין האזרחים ההרוגים היו שבע נשים ושלושה ילדים.

בינואר, לאחר שהטיים הציג לגורמי צבא רשמיים בבגדד את עדות העיראקים, הצבא פתח בעצמו בחקירה של התקרית. הצבא ערך ראיונות עם 28 בני אדם, כולל הנחתים, משפחות ההרוגים ורופאים מקומיים. מהתחקיר הראשוני התברר, כי בניגוד להצהרת הנחתים, 15 האזרחים מתו כתוצאה מפעולות הנחתים, ולא המורדים. אולם, הטיים ציין בנוסף כי הראיות בשטח לא מספקות הוכחה מכרעת כי הנחתים הרגו את האזרחים בכוונה תחילה.

קבוצות למען זכויות האדם ערכו כמה חקירות עצמאיות של התקרית, והן אמרו כי הניצולים וגורמי ממשל מקומיים מפקפקים בכך שהשימוש של הנחתים בכוח היה מוצדק, וטוענים כי עדויותיהם של אנשי הצבא לגבי ההתרחשויות במקום לא היו כנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully