וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נסכים לדון עם ארה"ב בנושא עיראק

רויטרס

16.3.2006 / 12:45

בכיר שיעי בעיראק קרא לאיראן לפתוח בדיונים עם ארה"ב על עתיד המדינה, והמשטר האיסלאמי שש על המציאה. ארה"ב מכחישה כוונה כזו

איראן מוכנה לפתוח בדו-שיח עם ארה"ב בנושא [[עיראק]]. כך אמר היום בכיר ב[[טהרן]]. "אנו מקבלים את ההצעה הזו, ונמנה צוות מו"מ לשיחות הללו בקרוב", אמר עלי לריג'אני, מזכיר מועצת הביטחון הלאומי העליונה של איראן. דבריו באו בתגובה לאמירה של הבכיר העיראקי ה[[שיעי]], עבד אל-עזיז אל-חכים, שקרא לאיראן לפתוח בשיחות בשיחות עם וושינגטון בנושא עיראק.

בעבר אמרו בכירים איראנים כי טהרן אינה מעוניינת לדון בנושא עיראק לפני שארה"ב תיסוג משם. איראן הואשמה פעמים רבות על ידי ארה"ב בכך שהיא מרשה להעביר נשק ומורדים מעבר לגבול עם עיראק, כדי ללבות את להבות האלימות הבין-עדתית שם. טהרן מכחישה את ההאשמות.

אל-חכים, מנהיג מפלגת "המועצה העליונה למהפכה האיסלאמית בעיראק" (SCIRI), המהווה את אחת משתי המפלגות העיקריות ברשישמה השיעית השולטת בפרלמנט, פיתח יחסים קרובים עם ראשי המשטר האיראני בשנים בהן שהה שם כגולה עקב התנגדותו למשטר [[סדאם חוסיין]].

"אנו רוצים שההנהגה האיראנית החכמה תפתח בדו-שיח ברור עם אמריקה בנוגע לעיראק ותגיע להבנה בנוגע לנקודות המחלוקת בעיראק – דו שיח לטובת העם העיראקי". הדברים נאמרו בנאום בפני תומכים של מפלגתו ושודרו בתחנת טלוויזיה שיעית.

דבריו של אל-חכים באים בזמן שבו מובילה ארה"ב מאמצים דיפלומטיים לבודד את איראן בשל שאיפותיה הגרעיניות.

בעיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" דווח, כי בכיר מודעיני באיראן כהציג לכתבים שם מכתב, כביכול מאת שגריר ארה"ב בעיראק, זלמאי חלילזאד, המזמים את איראן לשלוח נציגים לשיחות בעיראק. בעיתון דווח, כי המכתב היה כתוב פרסית, שפה שבה שולט חלילזאד יליד אפגניסטן.

חלילזאד אמר לרשת CNN כי לא היו כל פגישות בין נציגים איראנים לאמריקאים. חלילזאד הכחיש גם כי ארה"ב מבקשת את עזרת עיראן בהשקטת האלימות בעיראק, ואמר כי קיימות דאגות מפני קשריה של איראן עם החמושים בעיראק. מוקדם יותר הכחיש דובר השגרירות האמריקאית כי מכתב כזה נשלח כלל.

הסונים בעיראק זועמים על מה שהם רואים כשליטה איראנית במדיניות הממשלה העיראקית, הנשלטת כאמור על ידי בעלי בריתה השיעים.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully