וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם ידון בהקמת גוף חדש לזכויות אדם

רויטרס

15.3.2006 / 11:57

העצרת הכללית של האו"ם תדון בהקמת גוף חדש בעל סמכויות בינלאומיות נרחבות יותר מאלו של הגוף הקיים. ארה"ב מתנגדת

העצרת הכללית של האו"ם תדון מחר, בנוכחות נציגי 191 המדינות, בהקמת גוף חדש להגנה על זכויות האדם מטעם האו"ם. [[ארצות הברית]] מתנגדת להקמת הגוף, מה שצפוי להפוך את הדיון למתוח. נשיא העצרת הכללית, יאן אליאסון, שבילה את החודשים האחרונים בניסיון לגבש פשרה, הכניס את הנושא לסדר היום של הדיונים מחר, בתקווה שהוא יאומץ ללא שינויים. המשא והמתן ימשיך עד הרגע האחרון.

המדינות המקדמות את "מועצת זכויות האדם" החדשה רוצות את התמיכה האמריקאית, כדי לחזק את הסמכות הבינלאומית שתהיה לה. אולם, [[וושינגטון]] מאמינה כי הגוף המוצע חסר את האמצעים שיאפשרו לו למנוע ממדינות המפרות את זכויות האדם לשבת בו, ושיהיה קשה מאוד להשעות ממנו מדינות כאלה. ארצות הברית לא לבד בדעה הזו. מדינות רבות, כולל קנדה וכמה מחברות האיחוד האירופי, מתנגדות גם הן להצעה מאותן סיבות. החשש הוא שהתוצאה הסופית תשים לאין את המאמץ כולו.

ההצעה למועצה בת 47 חברים היא גרסא מרוככת לרפורמות שהציע המזכיר הכללי של האו"ם, [[קופי ענאן]], לפני שנה. אם תאושר, היא עתידה להחליף את הועדה הנוכחית המבוססת על אמנת ז'נבה, בה חברות 53 אומות. הבעיה היא, שבשנים האחרונות היא כללה בין השאר כמה מהמדינות מפרות זכויות האדם הבוטות ביותר בעולם.

השאלה הגדולה לקראת כינוס העצרת היא, האם ארצות הברית תתעקש להעלות את ההצעה להצבעה, או תאפשר להעביר אותו כמו שהיא? אליאסון חושש, כי הצבעה עלולה לפתוח פתח לתיקונים שיציעו קובה ומדינות מפרות זכויות אחרות, מה שיביא להחלטה מוחלשת או לפסילת ההצעה.

ועידת 57 המדינות האיסלאמיות מתכננת להפגש מוקדם יותר מחר, ולגבש עמדה משותפת. "אבל אני מקווה שאליאסון יבקש קונצנזוס, מכיוון שתרחיש ההצבעה הוא לא תרחיש חיובי", אמר שגריר פקיסטן לאו"ם, מוניר אקרם.

25 מדינות האיחוד האירופי וכמה מדינות נוספות ניסו להבטיח לארצות הברית כי הן לא תצבענה בעד מושב למדינות שנגדן עומדות סנקציות של מועצת הביטחון. הן מנסות לגייס מדינות נוספות שיתמכו בעמדה הזו.

במידה ותאושר המועצה החדשה, דיפלומטים רבים חלוקים בדעתם האם ארצות הברית תקשור את עצמה עם ההחלטה או תצא כנגדה. אנשי חוק רפובליקנים מארצות הברית קראו להתנות את תשלום החובות של ארצם לאו"ם בכך שיוקם מוסד חזק יותר להגנה על זכויות האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully