וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החוטף ה-20" של 11/9 יינצל ממוות בשל שגיאות התביעה

14.3.2006 / 13:31

התביעה הדריכה עדים בניגוד לכללים והרגיזה את השופטת, שמאיימת להפסיק הדיונים על עונש מוות לאיש אל-קאעדה, זכרייה מוסאווי

שופטת פדרלית זועמת השעתה שלב הטיעונים לעונש במשפטו של זכרייה מוסאווי, המכונה "החוטף ה-20" של פיגועי ה-11 בספטמבר. בעיתון "ניו יורק טיימס" דווח, כי השופטת אמרה גם שהיא שוקלת לשים קץ לניסיון התביעה לשכנע את המושבעים להטיל עליו עונש מוות, לאחר שנחשף כי התביעה הכינה עדים בצורה לא חוקית.

השופטת ליאוני מ' ברינקמה אמרה שלמדה מאנשי התביעה שעורך דין בשירות רשות הבטיחות בתעבורה העביר חלקים נרחבים מפרוטוקולי הדיונים במשפט לשבעה עדים שטרם העידו. כמו כן, עולה שמספר עורכי דין הדריכו חלק מהעדים בהודעת דואר אלקטרוני כיצד עליהם להעיד כדי לחזק את טיעוני התביעה, לפיהם מוסאווי נושא בחלק מהאחריות לכמעט 3,000 מקרי מוות בפיגועים.

"בכל שנותיי על כס השיפוט, לא ראיתי מקרה חמור יותר של הפרת הכללים בנוגע למגע עם עדין", אמר השופטת ברינקמה, בטרם שחררה את המושבעים למשך יומיים. היא אמרה שמעשיה של פרקליטה מטעם הממשלה, שזוהתה במסמכי בית הדין בשם קרלה ג'יי מרטין, יקשו מאד על המשך הדיון בתיק.

על פי המסמכים, מרטין שלחה הודעות דוא"ל לכל שבעת העדים, כולם בכירים בעבר או בהווה במערך התעופה האזרחית. ברוב הודעותיה כללה מרטין תעתיק של נאומי הפתיחה במשפט, וכן הערה כי לדעתה, התובעים "יצרו פער אמינות שההגנה יכולה להעביר דרכה משאית".

מרטין כללה בהודעותיה לעדים גם תעתיק של עדותו של סוכן FBI, שאמר בעדותו ביום שלישי שעבר כי הבולשת הפדרלית לא חקרה לפני ה-11 בספטמבר את האפשרות שטרוריסטים ישתמשו במטוסים כבכלי נשק. אולם הסוכן, מייקל אנטיסב, הודה בחקירה נגדית כי הבולשת אכן ידעה על תוכניות מוקדמות יותר של ארגון אל-קאעדה להטיס מטוסים לתוך מפקדת ה-CIA בלאנגלי שבמדינת וירג'יניה, ואל תוך מגדל האייפל. מרטין הציעה דרכים בהן יוכלו העדים להימנע מטעויות דומות.

מוסאווי בן ה-37, אזרח צרפת ממוצא מרוקאי, הוא האדם היחיד שנתבע בבית משפט אמריקאי בהקשר למעורבות בפיגועי ה-11 בספטמבר. מוסאווי כבר היה בכלא בעת ביצוע הפיגועים, לאחר שנעצר שלושה שבועות קודם לכן על הפרת חוקי ההגירה במדינת מינסוטה, שם למד להטיס מטוסי סילון.

משרד המשפטים האמריקאי טוען כי על אף שמוסאווי לא השתתף ישירות בפיגועים, הוא אחראי למקרי המוות משום ששיקר לחוקריו כשנעצר והסתיר את כוונת אל-קאעדה להטיס מטוסים לתוך בניינים.

"ההצגה חייבת להימשך"

התובעים טוענים כי אילו סיפר מוסאווי את האמת, תשובותיו היו מחייבות את רשויות התעופה להגביר את האבטחה, דבר שהיה עשוי לסכל את הפיגועים. היות שמוסאווי כבר הודה בקשירת קשר בנוגע להתקפות ה-11 בספטמבר, השאלה היחידה המוצבת בפני המושבעים היא אם יש לכלוא אותו לכל חייו או להוציאו להורג.

על אף שהשופטת ברינקמה הביעה פסימיות בנוגע לאפשרות להמשיך בדיונים, היא הוסיפה ש"אינני רוצה לנהוג בחיפזון", והיא קבעה דיון מיוחד היום כדי לתשאל את שבעת העדים שקיבלו את הודעות הדוא"ל מהפרקליטה מרטין.

אולם אדוארד ב' מקמהון, הסניגור שמינה בית המשפט להגן על מוסאווי, אמר כי האפשרות היחידה הניצבת בפני בית המשפט היא להוריד את עונש המוות מעל סדר היום. "יש לבטל את הדיון ולגזור על מוסאווי מאסר עולם", אמר. "אין כאן משפט הוגן עוד".

דייויד ג'יי נובאק, חבר בצוות התביעה, אמר לשופטת כי הוא מזועזע ממעשיה של הפרקליטה מרטין. אולם הוא הציע שניתן יהיה לתקן את הבעיה בכך שיתאפשר לפרקליטי ההגנה מרחב פעולה מוגדל בחקירה הנגדית של אותם עדים.

הסניגור מקמהון חלק על דברים אלה, ואמר שאפילו פסילתם של אותם מומחי תעופה שהיו אמורים להעיד תיצור בעיות משמעותיות. מתוך שבעת העדים, ארבעה אמורים להעיד למען ההגנה, ופסילת עדותם תשלול אותה ממוסאווי, ולא רק מהתביעה. מרטין עצמה סירבה להגיב לכתבה של ה"טיימס".

היתה זו הפעם השנייה שהשופטת נזפה בתביעה על התנהגות לא אתית במהלך המשפט. המשקל שמעניקים שופטים לפגמים בהליך המשפטי גדולה שבעתיים בתיקים של עונש מוות, בגלל הסופיות של התוצאה. השופטת ברינקמה כבר ניסתה לבטל את אפשרות עונש המוות, אולם ערכאת ערעורים ביטלה את החלטתה זו.

בזמן שעורכי הדין התווכחו, ישב מוסאווי בשקט. אולם עם צאתו מבית המשפט הוא צעק: "ההצגה חייבת להימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully