וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סביבת לימוד צבעונית פוגעת בריכוז תלמידים

14.3.2006 / 7:25

קירות וקלמרים צבעוניים לא עוזרים לילדים ללמוד: מחקר חדש קובע שהישגיהם של תלמידים קטנים ככל שהסביבה שלהם צבעונית יותר

מחקר חדש קובע כי צבעוניות רבה מדי בסביבת הלימוד של ילדים, מקשה עליהם להתרכז בלימודים. המחקר, בו השתתפו 90 תלמידים, חקר את השפעת הסביבה הצבעונית על ההצלחה של תלמידי כיתות ב' במבחנים בחשבון, הבנת הנקרא והבנת הנשמע.

ב"מעריב" דווח, כי מהמחקר עולה כי משך ביצוע הבחינה בחשבון בקרב תלמידים, שענו על שאלות כאשר השולחן לפניהם היה מכוסה בנייר צבעוני, היה ארוך בכ-30% מאשר תלמידים שהשולחן שלהם היה לבן. בבחינה בהבנת הנקרא, היה מספר שגיאות כתיב דומה בשתי הקבוצות, ואילו בקרב תלמידים שנבחנו על הרקע הצבעוני, משך הזמן הממוצע לקריאת כל מילה גדל ב-15%, והציון על הבנת התוכן, היה נמוך ב-40% מאשר אצל התלמידים האחרים.

הבדלים גדולים נמצאו גם בבחינה בהבנת הנשמע, שנועדה לבדוק כיצד התלמידים מצליחים להתמודד עם חומר לימודי חדש. הבחינה כללה שאלות על חומר חדש, שהמורה הקריאה לתלמידים. ממוצע הציונים של התלמידים שנבחנו על רקע לבן עמד על 120 נקודות, לעומת 80 נקודות אצל הילדים שנבחנו ליד רקע צבעוני. בסביבה הצבעונית, היה יותר קשה לילדים לבטא את עצמם, והיכולת להפנים מידע חדש נפגעת בצורה חמורה.

ד"ר רחל זבה, אחת מהחוקרות, אמרה כי "הרבה מורים חושבים שצבעוניות יתר גורמת לעלייה במוטיבציה, אבל בפועל, היא מקשה על התלמידים להתרכז, במיוחד כאשר מדובר בחומר חדש". זבה טוענת כי הצבע הוא חשוב, אך "לא בתור קיר, כיסא או דלת. לכך, צריך להוסיף את הילקוטים והקלמרים הצבעוניים מאוד שההורים קונים לילדים. התוצאה היא 'רעש צבעוני' מיותר, שנדחף כל הזמן לשדה הראייה של הילד, וגורם למוח לעסוק בגורמים שמסיחים את דעתם". זבה הוסיפה, כי במקרים בתחום התחבורה, נמצא שרעשי רקע ויזואלים, מפריעים לנהגים, ומהווים גורמים לא בטיחותיים, ואותו הדבר נכון למערכת החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully