וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלובאלי – מונטנגרו רוצה להתנתק מסרביה

רחביה ברמן

11.3.2006 / 14:54

הרפובליקה האחרונה יוגוסלביה הישנה רוצה לבד. צ'אווז ממשיך עם השטויות, "פל-קל" ביפן ובאוסטרליה מתנתקים מהמלכה. השבוע בעולם

אירופה

מונטנגרו החליטה לקיים ב-21 במאי משאל-עם, בו יכריעו אזרחיה אם להישאר באיחוד רופף עם סרביה, או להפוך לרפובליקה האחרונה ביוגוסלביה לשעבר לצאת לדרך עצמאית. כל 68 הנציגים שנכחו בדיון, מתוך 75 סך הכל, הסכימו לתנאי משאל העם, הקובעים כי 55% מהמצביעים צריכים להצביע בעד ההצעה כדי שאכן תוכרז עצמאות, וכי שיעור ההצבעה חייב לעמוד על 50% או יותר מבעלי זכות הבחירה. מונטנגרו ידועה בעיקר בנופיה ההרריים ובכך שגבריה הם הגבוהים ביותר בממוצע באירופה, כך שפרישה שלה עלולה לפגוע באיכותה של נבחרת הכדורסל של סרביה.

באירלנד הודתה הדיוקזה של הכנסייה הקתולית בבירה דבלין ביותר מחצי מאה של התעללות מינית וגופנית בילדים. הארכידיוקזה (יחידה מנהלתית של הכנסייה) של דבלין הודיעה כי 102 מכמריה חשודים שפגעו מינית או התעללו גופנית בלפחות 350 ילדים מאז 1940. זוהי ההודאה המקיפה ביותר עד כה של הכנסייה באירלנד בנושא זה. במדינה צפויה לקום ועדת חקירה ממשלתית שתחקור את ההיסטוריה של התעללויות מסוג זה, ואת אופן הטיפול בבעיה.

באיטליה הוקל בעונשו של חייל אמריקאי שהכה, אנס וביצע מעשה סדום באזרחית ניגריה בעיר ויצ'נזה בצפון המדינה, משום שבית המשפט פסק כי שירותו הצבאי בעיראק הותיר אותו פחות רגיש לסבלם של אחרים. ג'יימס מייקל בראון, צנחן בן 27 מאורגון, נדון לחמש שנים ושמונה חודשים בכלא, במקום לשמונה שנים.

ברוסיה הכריז משרד התובע הכללי חקירה נוספת נגד איל הנפט בוריס ברזובסקי, שעבר להתגורר בבריטניה לאחר שמתח ביקורת חריפה על משטרו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. משרד התובע גם חידש את בקשת רוסיה מבריטניה, להסגיר את ברזובסקי כדי שיעמוד לדין ברוסיה. החקירה החדשה נוגעת לראיונות שהעניק ברזובסקי בינואר האחרון, בהם הגדיר את משטר פוטין כנוגד את החוקה וקרא להפלתו בכוח. ברזובסקי קיבל מקלט מדיני בבריטניה ב-2003, אולם שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרו, הזהיר אותו השבוע כי מעמד זה עלול להיבחן מחדש. "קריאה להפלתו האלימה של משטר ריבוני הוא מעשה בלתי מתקבל, ואני מגנה את ההערות הללו ללא סייג", אמר סטרו.

עוד בריטניה בקטנה: סר מינגיס קמפבל, מחוקק ותיק, מומחה ליחסי חוץ ואצן אולימפי לשעבר, נבחר לעמוד בראש מפלגת הליברל-דמוקרטים, במקום ת'ארלס קנדי שפרש על רקע בעיית אלכוהוליזם. מינגיס ייצג את אנגליה בריצת 200 מטרים באולימפיאדת טוקיו, 1964, והחזיק בשיא הבריטי בריצת 100 מטרים מ-1967 עד 1974.

וקטנה אחרונה: ביוון בוטל איסור דתי בן מאות שנים על שריפת גופות. הדרישה להתיר שריפת גופות גברה לאחרונה בשל מצוקת מקום חריפה בבתי העלמין, שכפתה על הוצאת גופות כעבור שנים ספורות בלבד כדי לפנות מקום לבאים בתור.

אפריקה

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר ג'ונג ווק לי, קרא למנהיגי אפריקה לדווח במהירות על כל מקרה בו קיים חשד למחלת שפעת העופות, ולהתגבר על הפיתוי להשתיק את הידיעות על התפרצות המחלה. "הלקח ממחלת הסארס הוא שאין לכם מה להרוויח מישיבה על הבעיה באפס מעשה", אמר במהלך ביקור בקניה. לדבריו, מדינות אפריקה ניצבות בפני אתגר מיוחד בנוגע למחלה, הן בגלל תשתית הבריאות הרעועה שלהן והן בגלל שבמדינות אלה נפוצות "להקות עופות בחצר האחורית", במקום חוות העופות התעשייתיות והמוסדרות הנהוגות בעולם המפותח יותר. כמו בביקורים אחרים שערך לאחרונה בעולם, אכל ד"ר לי עוף בהפגנתיות כדי להבהיר שהמאכל עודנו בטוח אם מבשלים אותו כיאות.

בדרום אפריקה נמשך משפט האונס של סגן הנשיא לשעבר, ג'ייקוב זומא. במהלך המשפט אירעה תפנית מדאיגה ביותר, כאשר תומכיו של זומא שרפו תמונות של המתלוננת מחוץ לבית המשפט ביוהנסבורג. בכירים בקונגרס האפריקאי הלאומי, שם ממשיך זומא לכהן כסגן היו"ר, וצוות ההגנה המשפטית שלו ניסו להתנער מהמחאה המאיימת. במקביל נענתה דרישת פרקליטיו של זומא להעלות במשפט את ההיסטוריה המינית של המתלוננת בת ה-31, שטוענת כי ראתה בזומא דמות אב.

וממשפט למשפח, באוגנדה זוכה מאונס מנהיג האופוזיציה, קיזה בסיגייה. שופט בית המשפט העליון במדינה דחה את התביעה באומרו שהיא היתה "גסה וחובבנית, והסגירה את המניעים האמיתיים העומדים מאחוריה". ממשלתו של הנשיא יאוורי מוסבני הגישה את התביעה נגד בסיגייה זמן קצר לפני הבחירות שנערכו בחודש שעבר, בהן ניצח הנשיא ברוב גדול. בסיגייה, שבילה את רוב הקמפיין בכלא או בבית המשפט, עדיין ניצב בפני האשמות של טרור ובגידה.

אמריקה

באקוודור התנגשו כוחות הצבא עם עובדי הנפט השובתים. הנשיא, אלפרדו פלאסיו, מנסה בכל מחיר להשתלט על השביתה וההפגנות הנלוות, שקיצצו את תפוקת תשלובת הנפט הלאומית פטרואקוודור ב-75%. ההתנגשות אירעה יום לאחר שהנשיא הכריז על מצב חירום (המשעה את זכויות האזרח) בשלושה מחוזות באזור הנפט של צפון המדינה.

בוונצואלה ממשיך הנשיא הוגו צ'אווז להתעסק בשטויות ובעיקר באגו שלו. סמל המדינה, הכולל סוס הדוהר ימינה, שונה, והסוס סובב ב-180 מעלות כדי שידהר שמאלה – רמז למדיניותו הסוציאליסטית והאנטי-אמריקאית של הרודן הקטן, ההולך וצומח מול עינינו. האסיפה הלאומית של ונצואלה, המהווה למעשה חותמת גומי של צ'אווז, אישרה את הצעתו לשנות את הסמל, בגלל מה שצ'אווז כינה "הסוס האימפריאליסטי".

בארגנטינה הודח מתפקידו ראש עיריית הבירה בואנוס איירס, אניבל איבארה, כתוצאה משריפה במועדון לילה ב-2004, שקיפחה את חייהם של 193 בני אדם ופצעה יותר מ-700. במשפט הדחה מיוחד, שהוקם בלחץ משפחות הנספים, נמצא איבארה אשם ב"ניהול כושל של תפקידיו" משום שלא אכף את חוקי הפיקוח על מועדוני לילה. עשרות אנשים עומדים למשפטים פליליים בהקשר לפרשה.

במקסיקו מאשים מחקר, של ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, את שלטונות מקסיקו כי הם מערימים קשיים בירוקרטיים בלתי עבירים כמעט בדרכן של קורבנות אונס המבקשות לבצע הפלה. במדינה אסור לבצע הפלות אלא מסיבה זו, והדבר דורש אישור של ועדה מיוחדת. גם כשהאישור ניתן, נמשך מסלול המכשולים המפרך, המביא לכך שקורבנות אונס רבות נאלצות להוליד את העיבור שנכפה עליהן. הדו"ח קורא לכל המדינות במקסיקו לנסח כללים ברורים להפלות חוקיות. כרגע, רק למקסיקו סיטי ושתי מדינות מתוך 31 יש כללים כאלה.

בקוסטה ריקה הוכרז מנצח בבחירות הצמודות לנשיאות. והפרס הולך ל...אוסקר! אוסקר אריאס, חתן פרס נובל לשלום ב-1987, ותומך בהסכם הסחר החופשי עם ארה"ב, גבר ב-18 אלף קולות בלבד, מתוך 1.6 מיליון, על הכלכלן אוטון סוליס, שמתנגד להסכמי הסחר החופשי בטענה שיפגעו בחוואים במדינה.

מדינה שבה המצב אחרי הבחירות מעט מבולגן יותר היא האיטי, שם נדחתה השבעתו של הנשיא הנבחר, רנה פרבאל, בגלל שסיבוב שני בבחירות למספר מושבי פרלמנט נאלץ גם הוא להידחות. לא פורסם מועד חדש להשבעה, ובינתיים ממשיכה האלימות להשתולל ברחובות הבירה, פורט או-פרינס. גופותיהם של שני מאבטחים שעבדו בשגרירות ארה"ב נמצאו זרוקות לא הרחק ממעון השגריר.

ולסיום הפרק של חצי הכדור המערבי, נקפוץ לקנדה. בית המשפט העליון של ארץ המייפל ביטל פסיקה של בית משפט נמוך יותר, שאסרה על בני עדת הסיקים לשאת את הפגיון הטקסי שלהם, המכונה קירפאן. הפסיקה סיימה מאבק שהחל בשנת 2001, כאשר נער סיקי בן 12 סירב למסור למנהלו את הפגיון, שכל סיקי מצווה לשאת עמו בכל עת כתזכורת למצוות המלחמה למען הצדק. בית משפט לערעורים קבע בזמנו שהקירפאן מהווה הפרה של האיסור על כלי נשק בשטח בית הספר, אולם העליון אמר כי האיסור על נשיאת הקירפאן מפחית מערכו כסמל דתי ושולח את המסר שסמלים מסוימים זכאים ליותר הגנה מאחרים. ועכשיו צריך רק לקוות שאף סיקי צעיר לא יחליט, בעידנא ד'ריתחא כמובן, להעביר את הקירפאן שלו מתחום הסמליות הדתית לתחום הסטטיסטיקה המשטרתית.

אסיה

בתאילנד גילה הרמטכ"ל, סונדהי בוניארטקאלין, כי המלך הנערץ של המדינה, בהומיבול אדוליאדג', הביע באוזניו מורת רוח על המשבר הפוליטי במדינה. האופוזיציה דורשת כי ראש הממשלה, ת'אקסין שינאווטרה, יתפטר מתפקידו בשל שערוריות שחיתות – הוא ארגן פטור ממס על העסקה בה מכר את אימפריית התקשורת המשפחתית, והעניק הטבות מפליגות לחברת קש בשליטת בני משפחתו – ובשל נטיות רודניות משהו שהוא מגלה לאחרונה, כמו התעלמות מזרועות השלטון האחרות ומעקרון הפרדת הרשויות. ת'אקסין, שרק בפברואר 2005 זכה ברוב מוחץ לכהונה שנייה, נאלץ להכריז על בחירות בזק שייערכו באפריל, אולם האופוזיציה הודיעה שתחרים את הבחירות הללו, והיא מקיימת הפגנות המוניות זה כשבועיים ברציפות.

ביפן דיברו השבוע על האדריכל השני בפרשת הבנייה הקטלנית. אדריכל יפני זייף נתוני עמידות ברעידות אדמה בלפחות חמישה מ-79 הבניינים שעיצב בעיר סאפורו, שבאי הצפוני הוקאידו. האדריכל, ריואיצ'י אסאנומה, סיפר לחוקריו שזייף אתהנתונים כדי להוזיל את עלות הבנייה ולעמוד בזמנים. עשרות בניינים אחרים מחוץ לסאפורו, שגם בהקמתם השתתך, ייחקרו גם הם. בנובמבר האחרון החלה הפרשה להתגלגל כאשר האדריכל הידטסוגו אניהא הודה בזיוף נתוני עמידות ברעידות אדמה של עשרות בניינים, כדי להוזיל עלויות. הרשויות ביפן אומרות שקרוב למאה בניינים עליהם עבד האיש עלולים לקרוס ברעידת אדמה לא חזקה במיוחד. לעשרות מבנייניו, כולל כמה בטוקיו הבירה, הוצאו צווי הריסה, דבר שיחייב את עקירתם של אלפים מבתיהם. תקנות הבניין היפניות הוחמרו לאחר אסון קובה, אז נהרגו יותר מ-6,400 איש ברעידת אדמה.

באפגניסטן הצליחו הרשויות, בתום חמישה ימי עימות, להשתלט על אגף כלא שנכבש בידי אסירי טאליבן ואל-קאעדה. 5 אסירים נהרגו ועשרות נפצעו, והאסירים שהשתתפו במרד הועברו לאגף אחר בכלא. "זה נעשה ללא אלימות. אילו רצינו להעבירם בכוח, זה היה נעשה תוך שעה, אולם רצינו להימנע מאלימות", אמר מנהל הכלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אוקיאניה

ולסיום, נרד מתחת לקו המשווה לבישת החמישית. באוסטרליה עדיין ממשיכים להתעסק בסוגיה הרת הגורל – האם ינגנו או לא ינגנו את "אל נצור המלכה" בפתיחת משחקי חבר העמים הבריטי, שייערכו במלבורן. מארגני המשחקים החליטו שלא להשמיע את השיר, שהוא גם ההמנון של בריטניה, וזאת על אף שעד כה היה נהוג הדבר, משום שמבחינה רשמית, מלכת בריטניה היא עדיין ראש המדינה באוסטרליה. ההחלטה לא להשמיע את השיר מהווה המשך של מגמת התנתקות מהריבונות הבריטית הטקסית, ולא כולם באוסטרליה מרגישים שזה הכרחי. ראש הממשלה, ג'ון הווארד, ביקש להשמיע את השיר בכל זאת, ובסוף הלכו המארגנים על מין פשרה סטייל שלמה המלך: הם ישמיעו את שמונה התיבות הראשונות של השיר בלבד.

בעניין משמעותי יותר, נחלקות באוסטרליה הדעות לגבי שיטה של "תכנות מחדש" של טרוריסטים, בה מבקשות רשויות הביטחון במדינה להשתמש. השיטה מיושמת בהצלחה מסוימת באינדונזיה, אולם ארגוני זכויות אדם טוענים כי מדובר בעצם בשטיפת מוח, על גבול ההתעללות. דווקא ארגון זכויות האדם של הקהילה המוסלמית בארץ עוץ טוען שאם האסיר מסכים להשתתף בתוכנית מרצונו החופשי, אין להם בעיה מיוחדת אתה.

ולסיום, בניו זילנד יש בעיות חמורות ומצוקות אדירות. הדוגמא הטרייה ביותר, שמככבת בשער של ה"ניו זילנד הראלד", היא ההברזה שתקעה להקת U2 לרבבות סוגדיה מאחינו בני עדות הקיווי. הלהקה היתה אמורה לתת הופעה במדינה, וההייפ הגיע לרמות מטורפות, עם השמעה בלתי פוסקת של שיריה ברדיו, תחרויות שכרטיסים להופעה בצדן וכולי וכולי, ואז במפתיע החליטו בונו ודה אדג' ש"באמאשלכם, עד שם? מי אמר לכם לגור כל-כך רחוק?". מתי U2 אצלנו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully