וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים שכולים שקבר בנם הועתק תובעים את המדינה

10.3.2006 / 12:10

ההורים ששכלו את בנם תובעים פיצויים על הנזק הנפשי שנגרם להם בעקבות העברת קבר הבן לניצן והצגת תמונות של הקבר הפתוח

בני הזוג ברינה וסם הילברג, שבנם יוחנן הילברג, נהרג בשנת 1997 ב"אסון השייטת", תובעים פיצויים בגובה שבעה מיליון שקלים מהמדינה בשל נזק פיזי ונפשי שנגרם להם בעקבות העברת קבר בנם מגוש קטיף לניצן. השניים עברו להתגורר בעין צורים, הסמוכה.

ב"ידיעות אחרונות" דווח כי בתביעה שהגישו בני הזוג נגד המדינה, ראש אכ"א, הרב הצבאי הראשי, קצינת שלישות ראשית וממנהלת סל"ע והעומד בראשה, טוענים השניים כי העתקת קבר בנם פתחה פצעים, פגעה ברגשותיהם וגרמה להם נזקים כבדים.

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, מגוללים בני הזוג את מסכת היסורים שהפכה לחלק מחייהם בחודשים האחרונים. ההורים השכולים מספרים כי לאחר ששכלו את בנם, שיקמו עצמם השניים באמצעות פעילות ציבורית, וכי הידיעה על הכוונה לפתוח את קבר בנם זיעזעה את חייהם.

בני הזוג סיפרו בתביעה כי ככל שהתקרב מועד הפינוי גברה חרדתם, והאמון בצה"ל נעלם. הם מצאו עצמם שותפים להקמת גדרות ועריכת תצפיות על בית הקברות, על מנת למנוע מצב בו גופת בנם תועבר ללא ידיעתם. חששם נבע מחוסר התיאום בינם לבין נציגי המדינה.

עוד טוענים בני הזוג כי הליך העברת הקברים לא לווה בסיוע נפשי מקצועי מטעם המדינה, וכי עד היום בית העלמין בו נקבר מחדש בנם, בניצן, אינו מוכן לשמש כבית קברות.

מעל כל אלה, טוענים בני הזוג לפגיעה בהם כאשר גילו בכלי התקשורת תמונות שצולמו על ידי גורמי צבא במהלך העברת הקברים. צילום התמונות מנוגד לטענתם לסיכומים וההבטחות שניתנו להם. בעוד שמהם נמנעה האפשרות להיות במקום בעת העברת הקברים מטעמים של צנעת הפרט, חיילי צה"ל והקצינים הצטלמו ליד הקברים הפתוחים ל"מזכרת".

חוות דעת ספיכאטרית קובעת כי לזוג נגרמה נכות נפשית לצמיתות

בתביעה שהגישו כותבים בני הזוג כי הפגיעה הקשה בכבוד המת, הפגיעה האנושה ברגשותהם כמשפחה שכולה, כמו גם צילום ופרסום תמונות העברת קבר בנם לעיני כל הינם בלתי נסבלים ובלתי נשכחים.

בני הזוג כותבים עוד בתביעה כי "כל הפצעים נפתחו מחדש, בעוצמות שלא ניתן לתארן. בסיוטים הגרועים ביותר שלנו לא תיארנו לעצמנו שנאלץ להביא את בננו לקבורה "מחודשת" בבית עלמין אחר, לקרוע קריעה חדשה ולשבת שבעה בשנית מחוץ לבית שממנו נעקרנו".

בני הזוג צירפו לכתב התביעה חוות דעת פסיכיאטריות הקובעות כי מאז ההתנתקות נותרה לשניים נכות נפשית לצמיתות. ברינה סובלת מהפרעת הסתגלות מתמשכת, עיסוק אובססיבי וחרדה מההתרחשויות ובעיקר מהעברת קבר בנה. כמו כן סובלת ברינה מהפרעות בזיכרון ובריכוז. סם סובל על פי חוות הדעת, מהפרעת הסתגלות כרונית עם מאפיינים דיכאוניים והדבר המרכזי שמעסיק אותו הוא חילול קבר בנו. בשל הפרעה זאת, נפגע מאד תפקודו המשפחתי, התעסוקתי והאישי.

הנתבעים טרם השיבו לכתב התביעה. ממנהלת סל"ע נמסר כי בכוונתם ללמוד היטב את כתב התביעה בטרם יגיבו עליו. מדובר צה"ל נמסר כי התביעה טרם הועברה לעיונם, וכי התייחסות לתביעה תובא במסגרת ההליך המשפטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully