וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון תדון בגרעין האיראני

רויטרס

8.3.2006 / 20:05

הסוכנות הבינל' לאנרגיה אטומית העבירה את הדו"ח שלה לאו"ם. תת שרת החוץ של ארה"ב צופה כי בשבוע הבא יתקיים הדיון במועצה

מועצת הנגידים של [[הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית]] סיימה שלושה ימי דיונים בתוכנית הגרעין של [[איראן]]. דו"ח, שחיבר מנהל הסוכנות, [[מוחמד אל-בראדעי]], יישלח למטה האו"ם בניו יורק.

הדו"ח קובע בלשון דיפלומטית כי לא ניתן לנקות את איראן מהחשד כי אולי יש לה תוכנית גרעינית חשאית לייצור נשק גרעיני ולא רק תוכנית למטרות שלום. עם זאת, הדו"ח אינו ממליץ למועצת הביטחון באילו פעולות לנקוט.

תת שרת החוץ של ארה"ב, ניקולס ברנס, אמר כי הדו"ח סולל את הדרך לפעולה של מועצת הביטחון של האו"ם. לדבריו, וושינגטון סבורה, כי כבר בתחילת השבוע הבא תדון המועצה בסוגייה.

איראן הודיעה הערב, כי תמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות, גם אם יועבר עניינה לדיון במועצת הביטחון. נציג טהרן בסוכנות אמר, כי שיתוף הפעולה ייעשה במסגרת ההתחייבויות של ארצו, החתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

הצרפתים מצטערים שלא הושגה הסכמה

מקורות צרפתים מסרו, הם מצטערים על כך שלא הושגה הסכמה בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן, והאשימו את טהרן על שדחתה את "יד הפשרה" שהושטה לה על ידי הקהילה הבינלאומית. שר החוץ הצרפתי, פיליפ דוסט בלאזי, אמר היום כי "שוב, איראן לא תפסה את היד שהאיחוד האירופי ובעלי בריתו, ובייחוד רוסיה, הושיטו לה".

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי הטלת סנקציות על ידי מועצת הביטחון לא תהיה יעילה בשכנוע טהרן לרסן את השאיפות הגרעיניות שלה. לברוב, שדיבר במסיבת עיתונאים לאחר דיון שערך עם מזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, פסל גם אפשרות כי פעולה צבאית תהווה פתרון למשבר.

לברוב אמר כי אין פתרונות צבאיים למשבר, והוסיף כי בכירים בממשל הבריטי והגרמני שותפים לדעה זו. לברוב אמר כי הוא "לא חושב שהטלת סנקציות כאמצעי לפתרון משברים הצליחו לקלוע למטרתם בהיסטוריה הקרובה".

לברוב השווה בין המשבר הנוכחי עם איראן למשבר סביב השאלה האם לעיראק יש נשק להשמדה המונית, שקדם לפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003. לטענתו המצב דומה היום למצב שהיה לפני הפלישה לעיראק לאחר שהדו"ח בנושא איראן הועבר לעיון מועצת הביטחון של האו"ם. לברוב אמר כי הוא חש "דה ז'ה וו", מאחר שהוא נשאל את אותן השאלות לגבי הדיון על עיראק, והוסיף כי הוא לא רוצה לקחת חלק ממה שעלול להפוך לנבואה המגשימה את עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully