וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר מסרטן נמצא במשקאות קלים בארה"ב

נמרוד הלפרן

2.3.2006 / 21:33

שרידי בנזן נמצאו במאות סוגי משקאות בארה"ב ובאירופה, ברמה הגבוהה פי 8 מהמותר ע"פ חוק במי שתייה. המשקאות הורדו מהמדפים

שרידים של [[בנזן]] (benzene), תרכובת הגורמת למחלת הסרטן, נמצאו במשקאות קלים ב[[ארה"ב]] וב[[אירופה]], ברמה גבוהה פי שמונה מהמותר על פי חוק במי שתייה. כך עולה מבדיקות של מאות סוגי משקאות קלים שערכו מינהל המזון והתרופות (FDA) בארה"ב ורשות תקני המזון (FSA) בבריטניה. זהות המשקאות לא נמסרה.

שרידים של בנזן שהתגלו במים מינרלים של חברת פרייה הצרפתית לפני 15 שנים, גרמו להסרתם מהמדפים של יותר מ-160 מיליון בקבוקי מים מינרלים של החברה ברחבי העולם.

ה-FDA וה-FSA טענו, כי המוצרים שבהם התגלה בנזן אינם מהווים סכנה בריאותית מיידית - מה גם שבניגוד למי שתייה, לא קיים תקן בטיחותי לגבי רמת הבנזן במשקאות קלים - אך קראו לתעשיית המשקאות הקלים לערוך בדיקות נוספות.

עם זאת, ארגוני צרכנים ביקרו את ההחלטה וטענו כי יש מקום לנקוט בצעדים מיידים, משום שהמשקאות שבהם מדובר משווקים לילדים. "ההוכחות המדעיות אינן חד משמעיות לגבי השאלה אם בכלל קיימת רמה בטוחה של בנזן. מדוע שרמת בנזן הנחשבת ללא בטוחה במי שתייה תיחשב לבטוחה במשקאות קלים?", אמר ריצ'רד ווטס, נציג ארגון הצרכנים הבריטי סאסטיין (Sustain), הפועל לשיפור תקני המזון בבריטניה.

בעקבות גילוי הבנזן במשקאות קלים, הודיעו מדינות נוספות - בהן גרמניה, צרפת ואוסטרליה - על כוונתן לבצע בדיקות של משקאות קלים בתחומן.

חוקרים בתחום המזון העריכו, כי רמות הבנזן הגבוהות שהתגלו במשקאות קלים, נוצרו בעקבות שילוב של החומר המשמר בנזואט סודיום לבין חומצה אסקורבית (ויטמין סי). מחקרים שערך ה-FDA עוד בתחילת שנות ה-90, העלו כי שילוב של השניים גורם לתגובה כימית היוצרת בנזן. עקב כך החליטה אז תעשיית המשקאות הקלים על הפסקת השימוש בוויטמין סי במשקאות, אם כי ההחלטה לא נחשפה בפני הציבור הרחב.

עם זאת, יצרניות משקאות קלים שבו בשנים האחרונות להכניס ויטמין סי למשקאות, בניסיון לעודד צרכנים לצרוך את המשקאות. זאת, בטענה שמדובר במשקאות בעלי ערך בריאותי. אלא שבדיקות אשר נערכו לאחרונה משני צדי האוקיינוס האטלנטי, חשפו רמות גבוהות של בנזן במשקאות קלים, ככל הנראה בעקבות השילוב בין בנזואט סודיום לוויטמין סי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully