וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוזלים המורים למקצועות לא פופולארים בתיכונים

2.3.2006 / 11:37

הפער בין מורים מבוגרים, מעל גיל 50, ולבין מורים צעירים מתחת לגיל 29 הופך להיות בעייה במקצועות כמו פיזיקה, כימיה ואנגלית

מחקר שנערך בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב חושף תופעה מדאיגה: מקצועות מסוימים במערכת החינוך התיכונית "מזדקנים". המקצועות הללו הופכים פופולאריים פחות ופחות עבור צעירים הלומדים לתעודת הוראה, והתוצאה – הגיל הממוצע של המורים המלמדים אותם הולך ועולה, והפער בין כמות המורים המבוגרים (מעל 50) לבין מספר המורים הצעירים (עד 29) גדל.

בעיתון מעריב דווח כי את הטבלה מובילה הפיזיקה, עם פער כמעט 40% מורים מבוגרים מול פחות מ-7%, ואחריו עומדים הכימיה, מחשבת ישראל, היסטוריה של עם ישראל, אנגלית ומתמטיקה. "המערכת הולכת ומזדקנת, ואיש פשוט אינו עושה דבר. זה ממש מצב ביש, והפתרון אינו נראה באופק", אמר אברהם יוגב, מבצע המחקר. "היום אין הזנה של המערכת בכוחות צעירים, גיל הפרישה הולך ועולה, והתוצאה שהמערכת מאבדת מרעננותה".

למעשה, חלק ממקצועות ההוראה דווקא זוכים ליחס חיובי: התנפצות בועת ההייטק, למשל, שלחה צעירים מפוטרים להפוך למורים למחשבים. כך, היחס בין המבוגרים לצעירים במדעי המחשב הוא הפוך – שני אחוז יותר לטובת הצעירים. אף אחד לא רואה בעיה ביחס הזה, מצד שני, ויוגב מזכיר כי "הוראה היא מקצוע שמחייב כל הזמן הכנסת דם חדש למערכת, כי המורים הולכים ונשחקים בכיתות".

בעיה עולמית

התופעה לא יחודית לישראל, אלא יוצרת בעיות דומות בכל העולם. בבריטניה, מספר יוגב, מייבאים מורים – בתחילה הביאו מורים למקצועות פופולאריים פחות מאוסטרליה וניו זילנד, ולאחר שמיצו את המקור הזה, חוקי העבודה בתוך האיחוד האירופי מאפשרים להם לייבא מורים ממדינות מזרח אירופה, המבקשים לשפר את תנאי חייהם במעבר לבריטניה. "היות ואנחנו דוברים עברית, אין לנו מניין להביא מורים, ואנחנו חייבים למצוא פתרון חלופי", אמר.

"המערכת חייבת להתחיל מחדש. יכול להיות שבשל המחסור הצפוי במורים ובהזדקנות, צריך לפרוס את המקצועות מחדש, לבטל אחדים ולאחד אחרים, כי אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתפרס בכוחות מדולדלים", מזהיר יוגב. "המערכת חייבת לשמור על איזון היות והמורים הותיקים מביאים עימם את הניסיון והראייה הכוללת, לעומת הצעירים שנותנים את המרץ ואת עבודת הרגליים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "אחת הדרכים להצעיר את המערכת היא בפרישה מוקדמת של עובדי הוראה, ולצורך העניין דרוש תקציב ומכסות לפרישה מוקדמת, ועל כך מתנהל דיון עם משרד האוצר. נוסף על כך, יש לציין כי בכל שנה פורשים מהמערכת בפרישות גיל ובוועדות רפואיות כ-2,500 מורים, ובמקומם קולט המשרד מורים חדשים וצעירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully