וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא מסייעת לעובדים זרים שנותרו ללא עבודה

1.3.2006 / 18:28

משרד התמ"ת מסרב לעזור לעובדים זרים בעלי היתר עבודה למצוא מקום עבודה חלופי, לאחר ששלל היתרי העסקה למעסיקים אצלם עבדו

משרד הפנים מסרב לסייע לעובדים נפאלים שנותרו ללא מקום עבודה, בטענה שאין זה מתפקידו לאתר עבורם מעסיק חלופי. העובדים נאלצו לעזוב שני מעסיקים לאחר שמשרד התמ"ת מצא לנכון לשלול היתרי העסקה מאותם מעסיקים.

מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה בעניין זה בעבר, כאשר התריע כנגד סירוב משרד הפנים לבצע השמה של עובדים ללא מעצר. לעובדים הזרים אין כל נגישות למידע על מעסיקים בעלי היתרים פנויים או יכולת לכפות על מעסיקים בעלי היתרים להעסיקם בשל קשיי השפה.

שני העובדים הנפאלים נכנסו לישראל כחוק ביוני 2005 לעבודה בענף החקלאות. מעסיקם הראשון הלין את שכרם במשך למעלה משלושה חודשים. משרד התמ"ת החליט, לאחר ש"קו לעובד" פנה אליו, לשלול את היתרי ההעסקה של המעסיק. אבל העובדים המשיכו לעבוד במקום, בלי לדעת על כך, עד שנעצרו על ידי משטרת ההגירה, בטענה שהם שוהים בלתי חוקיים (שכן למעסיק אין היתר).

לאחר כשבועיים במעצר הופנו העובדים על ידי משרד הפנים למעסיק אחר, שהפר גם הוא באופן בוטה את חוקי ההעסקה ושיכן אותם במגורים בלתי הולמים. מפקחי יחידת האכיפה שביקרו במקום הזדעזעו מתנאי המגורים ושללו את ההיתרים מהמעסיק. משרד הפנים פנה ל"קו לעובד" בבקשה לסייע לעובדים לאתר מקום עבודה אחר עבורם.

העובדים שוהים זמן קצר בישראל, לאחר ששילמו דמי תיווך בסך 8,000 דולר בלי שהצליחו להשתכר באופן חודשי וקבוע ולהחזיר את ההלוואות שנטלו לתשלום דמי התיווך. עמותת "קו לעובד" ביקשה מנציגת משרד התמ"ת להיעזר במשרד הפנים, אשר לו רשימות של מעסיקים שזקוקים לעובדים בענף החקלאות, כדי לאתר לעובדים מעסיק אחר.

על פי הנחיית יחידת האכיפה של משרד הפנים, ובכדי למנוע מעצר נוסף של העובדים על לא עוול בכפם, פנו היום העובדים למשרד הפנים בבאר שבע וקיבלו אשרת תייר, בהתאם לנוהל מעבר ממעסיק למעסיק, אבל בניגוד להבטחות שקיבלו, בקשתם להפנותם למעסיק בעל היתר פנוי נדחתה.

כתוצאה מכך, נותרו העובדים ללא מעסיקים. נסיונות העמותה לפנות למעסיקים הזקוקים לעובדים או לחברת כוח האדם שהביאה את העובדים לארץ נענו בשלילה. הסיבה שניתנה לאי העסקתם היא שהמעסיקים, מסיבה בלתי ברורה, מעדיפים עובדים תאילנדים על פני עובדים נפאלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully