וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין הגרמני סייע לארה"ב לכבוש את בגדד

רויטרס

27.2.2006 / 14:11

למרות התנגדות הממשלה הגרמנית למלחמה, מסר המודיעין שלה לארה"ב את התוכניות להגנת העיר. האופוזיציה בגרמניה דורשת הסברים

סוכני המודיעין הגרמני בבגדד השיגו עותק של תוכניות סדאם חוסיין להגנה על בירתו בגדד, והתוכנית הועברה למפקדי צבא ארה"ב חודש לפני הפלישה לעיראק במרץ 2003. כך דווח בעיתון "ניו יורק טיימס". בגרמניה הכחישו היום את הפרסומים.

הדיווח, המבוסס על מחקר מסווג של צבא ארה"ב, מרמז כי המודיעין הגרמני הושיט לארה"ב יותר סיוע מכפי שממשלת גרמניה הודתה בפומבי.

החשיפה מגבירה את הסיכוי לחקירה פרלמנטרית בנוגע לתפקיד שמילא שירות המודיעין הגרמני, BND, בהכנות לפלישה, שלה הביע הקאנצלר הגרמני דאז, גרהארד שרדר, התנגדות פומבית.

על פי הדיווח ב"טיימס", תוכנית ההגנה העיראקית סיפקה לצבא ארה"ב מבט נדיר אל תהליך החשיבה של הדרגים הבכירים בשלטון העיראקי, כולל המקום והאופן בו התכוון סדאם להשתמש בגייסותיו הנאמנים ביותר.

פירוט של התפקיד הגרמני בהשגת עותק של התוכנית העיראקית נכלל במחקר צבאי אמריקאי, המתמקד באסטרטגיה הצבאית של עיראק והוכן על ידי המטכ"ל האמריקאי ב-2005.

הירוקים, שהיו חברים בקואליציה של שרדר בזמן הפלישה, ומפלגת השמאל קראו לחקירה שתדרוש מבכירי ממשל גרמנים בעבר ובהווה להעיד תחת שבועה.

מפלגת האופוזיציה המרכזית האחרת, הדמוקרטים החופשיים (FDP) דרשו היום כי הממשלה החדשה, המורכבת מקואליציה בין השמרנים של הקאנצלרית אנגלה מרקל והסוציאל דמוקרטים בראשם עמד שרדר – לדווח לפרלמנט בנושא.

"אם המידע הזה יאושר, זו תהיה כמובן התפתחות דרמטית", אמר מומחה משפטי מטעם FDP. כדי שחקירה פרלמנטרית תתנהל, יהיה על ה-FDP להצטרף לירוקים ולשמאל בדרישה לקיומה. דובר הממשלה סירב להגיב בנושא.

ממשלת גרמניה: סיפרנו רק על אתרים אזרחיים

הממשלה הגרמנית אמרה בעבר כי היו לה שני סוכני BND בבגדד במהלך המלחמה, אולם עמדה על כך שהושיטה לקואליציה בראשות ארה"ב סיוע מוגבל בלבד.

בדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, אמרה הממשלה כי סוכניה סיפקו לבכירים אמריקאים מידע בנוגע ל"אתרים אזרחיים ואתרים הומניטריים אחרים, אמו בתי כנסת וגווילי תורה, ומיקומם האפשרי של טייסים אמריקאים נעדרים".

הדו"ח בן 90 העמודים הוא חלק מטקסט מקיף יותר שנמסר לגוף פרלמנטרי מפקח החוקר את הטענות, לפיהן סייע ה-BND לארה"ב לבחור יעדי הפצצה בעיראק במהלך הפלישה.

ממשלת שרדר התנגדה נחרצות למלחמה, וחקירת תפקידו של ה-BND עלול להביך מספר בכירים בעבר ובהווה, כולל שר החוץ הנוכחי פרנק-וולטר שטיינמאייר, שהיה עוזרו הראשי של שרדר ויועצו לענייני מודיעין.

ה"ניו יורק טיימס", שציטט את המחקר הצבאי האמריקאי, אמר כי לאחר שהסוכנים הגרמנים השיגו את תוכניות ההגנה העיראקיות, הם העבירו אותו במעלה שרשרת הפיקוד שלהם.

בפברואר 2003, סיפק קצין מודיעין גרמני בקטאר עותק של התוכנית לסוכן של סוכנות המודיעין ההגנתית (DIA) האמריקאית, שעבד במטהו של מפקד כוחות הפלישה, הגנרל טומי פרנקס.

על פי הדיווח, התוכנית העיראקית כללה ריבוד של כוחות במספרים מעגלי הגנה סביב בגדד, כולל "קו אדום" עליו היו אמורים לוחמי משמר הרפובליקה להגן עד המוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully