וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטל "מבחן ההכנסה" להורים שכולים

27.2.2006 / 8:00

עד כה חוייבו הוריהם של חללי צה"ל לדווח על הכנסותיהם, ועל פי הן נקבע גודל הגימלה. ההורים: תוקן עיוות של שנים

משרד הביטחון ביטל את "מבחן ההכנסה" להורים שכולים, והם יקבלו גימלה קבועה של 5,800 שקלים. עד כה נאלצו ההורים לדווח על הכנסותיהם, ועל פי הן נקבע שיעור הגימלה.

יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, אמר בתגובה לעיתון ידיעות אחרונות, כי זה הוא הסכם היסטורי. לדבריו, יש כאן תיקון של התפיסה המעוותת שנמשכה שנים רבות, וגרמה למשפחות השכולות השפלה, טירטור וריצות אחרי טפסים, קבלות וביורוקרטיות מיותרות. לטענתו, מבחן ההכנסה גרם אפליה והשפלה.

מאבק ההורים החל לפני שמונה שנים, שנה אחרי [[אסון המסוקים]], כאשר התברר לקבוצה גדולה של הורים כי מצבם הכלכלי הורע עקב האסון והפסקת העבודה. רוב ההורים היו בשנות ה-40-50 לחייהם. יותר מ-20 משפחות מתוך 73 משפחות האסון נפגעו כלכלית עקב הפסקת עבודה של אחד מבני הזוג, ומחלות שהתברר כי הן תוצאה של האסון.

ב-2001 נעשתה חקיקה ראשונה בנושא, אבל הבעיות הערכיות והשיקומיות נותרו בעינן. בחקיקה מאותה שנה הוגדלו גימלאות ההורים ל-5,800 שקלים לזוג שהכנסתו עד 3,000 שקלים, ו-4,800 לבודד. על פי ההסכם החדש, כל משפחה שכולה תקבל את אותו הסכום, הגבוה מבין השניים.

בישראל 22 אלף נופלים, ומספרם של ההורים השכולים שנותרו בחיים עומד על 14 אלף, 85% מהם מעל גיל 80. בסך הכל מדובר ב-8,100 בתי אב שיקבלו את הגמלה.

שר הביטחון, שאול מופז, ומ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט, קיבלו את המלצותיה של ועדה שהוקמה ב-2004, שבראשה עמד יעקב נאמן. בוועדה ישבו פרופסורים בכירים בכלכלה ישראלית, שהמליצו כולם לבטל את "מבחן הכניסה" להורים השכולים. שר הביטחון הודיע בפגישה ביום שישי האחרון למנכ"ל יד לבנים, אלי בן שם, כי החליט לקבל עקרונית את מסקנות הוועדה, ועל ישומה יפקחו מנכ"לי משרד הביטחון והממשלה. על פי בן שם, החתימה תתבצע במהלך השבוע, ולאחר החתימה יש צורך בחקיקה בכנסת. הכוונה היא להתחיל ליישם את ההסכם לקראת יום הזיכרון הקרוב. כרגע המשא ומתן בין הצדדים מתמקד בדרך פריסת התשלומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully