וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טענות לזיופים בבחירות באוגנדה

רויטרס

23.2.2006 / 12:24

10.5 מיליון בעלי זכות בחירה יכריעו בין הנשיא זה 20 שנה, יאוורי מוסבני, ליריבו קיזי בסיגייה, הטוען שמתנכלים אליו

מחופי אגם ויקטוריה עד לאזור מלחמה נידח, אזרחי אוגנדה הצביעו ביום חמישי בבחירות מרובות המפלגות הראשונות במדינה זה 25 שנה. הנשיא, יאוורי מוסבני, מבקש להאריך את שלטונו, הנמשך כבר שני עשורים.

מוסבני, המורד לשעבר בן ה-62, מוביל בסקרים, אולם הוא ניצב בפני תחרות קשה מצד רופאו לשעבר, קיזה בסיגייה, בן ה-49, הזוכה לתמיכה נרחבת בקרב הצעירים ובערים.

תורמים מערביים, שפעם היללו את מוסבני כמייצג הבכיר של "זן חדש" בהנהגה האפריקאית, מאוכזבים מכך שהוא מתמודד לכהונה שלישית ומכך שהוא כלא לזמן קצר את בסיגייה, העומד לדין על אישומים של אונס ובגידה, שרוב המשקיפים רואים כמופרכים.

בסיגייה היה כאמור רופאו של מוסבני בתנועת ההתנגדות שתפסה את השלטון ב-1986. אולם הוא הסתכסך עם מוסבני ב-1998, לאחר שפרסם מאמר בו האשים את הנשיא בנטיות רודניות. לאחר הפסד בבחירות ב-2001, נמלט בסיגייה לדרום אפריקה וטען כי הממשלה מנסה לחסל אותו.

אשתקד הצביעו תושבי אוגנדה במשאל עם בעד חזרה לשיטת ריבוי המפלגות, שנאסרה עם עלייתו של מוסבני לשלטון בטענה שמפלגות מפיצות שנאה בין-עדתית במדינה. כל אזרחי אוגנדה נחשבו מבחינה רשמית לחברי מפלגתו של מוסבני, שהתיימרה למנות בעלי תפקידים על בסיסי התאמה אישית בלבד.

"למוסבני נגמרים הרעיונות"

עם שובו של בסיגייה לאוגנדה אשתקד, הוא משך המונים לעצרות שקיים ברחבי המדינה, אולם נעצר בנובמבר באישומים של אונס ובגידה. מעצרו הצית את ההתפרעויות הקשות ביותר שידעה אוגנדה זה עשרות שנים. האישומים הללו חייבו את בסיגייה לעסוק בהגנתו המשפטית במקום במערכת הבחירות.

27 מיליון תושבי אוגנדה (מתוכם 10.5 מיליון בעלי זכות בחירה) מקווים שמי שינצח יצליח לשים קץ למלחמת הגרילה האכזרית בצפון המדינה, שם מטילים המורדים חברי "צבא ההתנגדות של האל" אימה על המקומיים זה 20 שנה. הם מקווים גם שהמנצח ישכיל לשפר את מצבם הכלכלי, במדינה הגדולה (241 אלף ק"מ רבוע) שבה 80% מהאוכלוסייה מתפרנסים מחקלאות ורוב האזרחים מתפרנסים מדולר ליום או פחות.

אוליב נמטונגו, בת 29, אומרת שהצביעה עבור "הפורום לשינוי דמוקרטי" (FDC), בגלל שמוסבני מיצה את עצמו. "המדינה זקוקה לשינוי ... נגמרים לו הרעיונות", אמרה לאחר שהטילה את מעטפת ההצבעה שלה בקלפי בבירה קמפאלה.

לעומתה אמר תומך מוסבני בשם ג'יימס מוואנגה, בן 32, כי אל לאנשים לשכוח את תפקידו של מוסבני בהבאת שלום לאוגנדה לאחר התוהו ושפיכות הדמים שאפיינו את שלטונם של רודנים קודמים כמו אידי אמין. "המצע שלו הוא הטוב מכולם ... הוא הביא שלום למדינה", אמר.

לאחר פרצי אלימות במהלך מערכת הבחירות, שוגרו אלפי חיילים ושוטרים לשמור על השלום במהלך ההצבעה עצמה.

"בחירות רב-מפלגתיות במדינה חד-מפלגתית"

מאות משקיפים זרים – כולל נציגי האיחוד האפריקאי, חבר העמים הבריטי, האיחוד האירופי וארצות הברית – התפרשו ברחבי המדינה כדי לעקוב אחר אי-סדרים כלשהם.

אנשי ה-FDC של בסיגייה חוששים שנאמניו של מוסבני מתכננים לזייף את התוצאות כדי לוודא שהאיש שהם מכנים "מ'זי", תואר סוואהילי שפירושו "זקן נכבד", יישאר בשלטון.

בסיגייה הגיע בחיוך על פניו למחוז מגוריו במערב אוגנדה, אולם מזגו נעכר עד מהרה לאחר שגילה שתיבות הקלפי אינן מכוסות. לאחר עימות קצר עם אנשי ועדת הבחירות במקום, הקלפיות נאטמו לנגד עיניו.

"יהיו בעיות רבות במקומות רבים", אמר בסיגייה לכתבים. מועמד האופוזיציה טען כי מעשי זיוף כבר אירעו במרחק קצר משם.

ארגוני זכויות אדם טוענים שהטרדות של תומכי האופוזיציה, בנוסף למונופול המשאבים והתקשורת ממנו נהנית מפלגת "תנועת ההתנגדות הלאומית" השלטת (NRM), יצרו התמודדות בלתי הוגנת מעיקרה. "למעשה, אילו הן בחירות רב-מפלגתיות במדינה חד-מפלגתית", אומרת ג'מרה רון מהארגון האמריקאי Human Rights Watch.

צמיחה מרשימה, אבל כהונה ארוכה מדי

בעוד שתורמים מערביים מסוימים, כגון בריטניה, השעו את הסיוע שלהם לאוגנדה במחאה על נטיותיו הרודניות של מוסבני, פרשנים צופים שהיחסים הללו ישובו לתקנם אם מוסבני ינצח בצורה נקייה.

"הבריטים והאמריקאים תלו בו כל-כך הרבה, עד שאני בספק אם הם ישמטו את הקרקע מתחת לרגליו", אמר הפרשן הבריטי לענייני אפריקה, פטריק סמית'.

אוגנדים רבים מפקפקים בכך שהמפלגה השלטת תוותר על כוחה אם האופוזיציה תנצח בבחירות, והם צופים כי תומכי בסיגייה, שמחאותיהם על מעצרו בנובמבר הציתו את האלימות הקשה ביותר בקמפלה זה עשרים שנה, יפגינו שוב אם המועמד שלהם יפסיד.

בעוד שמוסבני הדגיש במערכת הבחירות שלו את ענייני הביטחון והצמיחה הכלכלית – ממוצע מרשים של 6% לשנה מאז 1986 – האופוזיציה טוענת שכהונתו הארוכה בשלטון אינה בריאה לדמוקרטיה. מוסבני גם ניצח על המערכה המצליחה ביותר נגד האיידס באפריקה - שיעור הנשאים והחולים ירד מ-30% לשישה אחוז בלבד, וזאת בזכות מערכת הסברה כנה ששילבה דיבורים על שימוש בקונדומים, נאמנות לבן זוג אחד והתנזרות. אולם לאחרונה נשמעות טענות שבלחץ ארה"ב, מפנה אוגנדה עורף לעניין הקונדומים ומדגישה רק את ההתנזרות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully