וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש לא ידע על עסקת הנמלים עד השבוע

22.2.2006 / 19:11

הממשל האמריקאי מבקש לאפשר לחברה, שבבעלות ממשלת דובאי, לנהל שישה נמלי ים בארה"ב. בכירי מפלגת הנשיא דורשים להקפיא העסקה

נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, מנסה לשים קץ למרד מחמיר והולך בקרב מנהיגי מפלגתו, הזועמים על כוונתו לאשר עסקה במסגרתה תקבל חברה שבבעלות ממשלת דובאי אחריות על ניהול שישה מנמלי הים החשובים ביותר בארה"ב. בעיתון "ניו יורק טיימס" דווח, כי בוש הודיע שיטיל וטו – לראשונה בכל תקופת כהונתו כנשיא – על כל חוק שינסה למנוע את אישור העסקה. אולם למרות עמדה תקיפה זו, דובר הבית הלבן אישר כי בוש לא ידע כלל על העסקה עד לפני כשבוע. "זה לא היה ברמת הנשיא", אמר סקוט מקללן.

בוש השמיע את איומו לאחר שמנהיג הרוב בסנאט, ביל פריסט (רפובליקאי מטנסי), ויו"ר בית הנבחרים, דניס האסטרט (רפובליקאי מאילינוי) מתחו ביקורת על העיסקה, ואמרו שדרושה בחינה מדוקדקת כדי לוודא, שטרוריסטים לא יוכלו לנצל את המצב החדש כדי להגניב כלי נשק או מטעני חבלה לנמלים האמריקאיים. בוש אמר כי ההתנגדות לעסקה מקורה בדעות קדומות כלפי חברה מהמזרח התיכון, ממדינה שלדבריו מהווה בעלת ברית חשובה במאבק בטרור.

"אילו היה סיכוי כלשהו שהעסקה הזו תפגע בביטחון ארצות הברית, היא לא היתה מאושרת", אמר בוש, שציין כי בדיקה ממשלתית של העסקה, שהחלה באוקטובר אשתקד, הסתיימה באמצע החודש שעבר, מבלי להעלות כל השגה שלילית מצד חברי ממשלו. הנשיא הוסיף כי "זוהי חברה שמשחקת לפי הכללים, ממדינה שמהווה בעלת ברית במלחמה בטרור, וזה ישלח מסר נוראי לחברים ולבעלי ברית אם לא נאשר את העסקה הזו".

יש לציין כי ששת הנמלים הנדונים – ביניהם אלה של ניו יורק, מיאמי ובולטימור – כבר היו תחת ניהול של חברה בריטית לפני כן, והעברתם לניהול חברת "פורטס וורלד דובאי" אמורה להתרחש במסגרת רכישת החברה הבריטית על ידי חברת האם של פורטס וורלד.

"אילו מנגנוני בקרה יש להם?"

בבית הלבן הופתע כאשר פריסט והאסטרטג חברו למנהיגי הדמוקרטים בקונגרס ולרפובליקאים בולטים אחרים, כמו ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג, ומושל מדינת ניו יורק ג'ורג' פטאקי, בקריאה לממשל לעצור את השלמת העסקה בשבוע הבא.

"לא קיבלנו את הערבויות הדרושות בנוגע לשיקולים הביטחוניים", כתב בלומברג במכתב לנשיא אתמול בערב. הוא הוסיף, כי הוא חובר לשני הסנאטורים הדמוקרטיים של ניו יורק, הילארי קלינטון וצ'ארלס שומר, בקריאה לערוך חקירה של 45 יום בפרטי העסקה, בהתאם לחוק פדרלי המסדיר השקעות זרות בארה"ב.

פריסט, שעל פי השמועות חולם לרוץ לנשיאות ב-2008, נתן לבית הלבן התרעה של שעה בלבד בטרם יצא נגד הממשל ואמר, כי "יש להשהות את ההחלטה להשלים את העסקה הזו". פריסט אמר עוד, כי אם תעוכב השלמת העסקה, הוא "יתכנן להעלות הצעת חוק שתוודא כי העסקה תוקפא עד שההחלטה הזו תזכה לבדיקה מעמיקה יותר".

הבית הלבן ראה בעסקה עניין שגרתי, מפני שחברות זרות רבות מנהלות מסופי נמל בארה"ב. אולם הסנאטור שומר אמר בראיון, כי "אני לא חושב שלסינגפור או בריטניה או המדינות האחרות האלה יש את הקשר ההדוק לטרור שיש לדובאי. אילו מנגנוני בקרה יש להם כדי למנוע החדרת נשק ומטענים?"

עוזרי הנשיא דחו את הטענה הזו, באומרם שלחברת פורטס וורלד, שבבעלות ממשלת דובאי, לא תהיה שליטה בסוגיות אבטחה בששת המסופים שאת ניהולם היא מבקשת לרכוש. תומכי העסקה מציינים גם, כי דובאי מסייעת לארה"ב במלחמתה בטרור, כי היא עצרה בכירים באל-קאעדה ומעניקה לארה"ב זכויות עגינה ושימוש במימיה הטריטוריאליים.

"שולחים את המסר הלא-נכון לעולם הערבי"

אולם המתנגדים מציינים שבאותה מידה נכון ששניים מ-19 מבצעי הפיגועים של ה-11 בספטמבר באו מאיחוד האמירויות (שדובאי מהווה חלק ממנה), כי מערכת הבנקאות של דובאי שימשה מרכז להלבנת הכספים של מבצעי הפיגועים, שדובאי סירבה לסייע בחקירת ההיבט הכספי הזה, ושדובאי שימשה מרכז להעברת טכנולוגיה ורכיבים גרעיניים בידי עבדול קאדיר חאן, אבי פצצת האטום הפקיסטנית.

בענף הספנות והנמלים הגיבו בהשתוממות נוכח ההתנגדות לעסקה. בכירים בענף ציינו כי 24 מ-25 החברות הבכירות בתחום ניהול המסופים יושבות מחוץ למדינות בהן נמצאים הנמלים בהם הן פועלות. "המיקום של מטה של חברה בעידן הגלובליזציה הוא לא רלוונטי", אמר פיליפ דמאס, מנהל חטיבת המחקר של "דרוארי ייעוץ ספנות" מלונדון.

החוק האמריקאי, העוסק בהשקעות בתחומים שעלולים להשפיע על הביטחון הלאומי, קובע כי חובה לקיים חקירה בת 45 יום במקרה שהחברה הרוכשת נשלטת או פועלת בשם ממשלה זרה. בממשל בוש לא ידעו לומר מדוע לא קיימו חקירה כזו.

מחברת דובאי פורטס וורלד אמרו בתגובה, כי ההתנגדות לעסקה מקורה בשיקולים פוליטיים, ולא ביטחוניים. הפרקליט הראשי של החברה בארה"ב, ג'ורג' דאלטון, אמר "זה גובל באבסורד. הם שולחים בדיוק את המסר הלא-נכון לעולם הערבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully