וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד אפליה בקבלת תלמידות לרשת חינוך חרדית

22.2.2006 / 16:41

האגודה לזכויות האזרח הגישה את העתירה נגד משרד החינוך ועיריית י-ם בחשד שהעלימו עין מהאפליה ברשת החינוך "בית יעקב"

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבית המשפט ב[[ירושלים]], בדרישה למנוע אפליה עדתית בקבלת תלמידות לסמינרים של רשת החינוך החרדי "בית יעקב". העתירה מופנית נגד משרד החינוך, עיריית ירושלים ומוסדות החינוך עצמם. האגודה מבקשת, כי בית המשפט יורה למשרד החינוך ולעירייה לקיים פיקוח על אמצעי המיון ושיטות הקבלה והרישום במוסדות החינוך של הרשת, ולהתנות את התמיכה הכספית במוסדות בקיומן של הוראות החוק בדבר איסור אפליה.

האגודה טוענת בעתירה, כי רשת החינוך פוגעת פגיעה קשה בזכויות יסוד של מאות תלמידות, כתוצאה מאפליה עדתית קשה בשלושה סמינרים יוקרתיים לבנות, השייכים לרשת. בעתירה נטען עוד כי משרד החינוך ועיריית ירושלים מתנערים מחובתם מכוח החוק לפעול לביעור התופעה, ומאחריותם לפקח כי מתקיימים במוסדות חינוך אלה הסדרי רישום וקבלה שוויוניים. רשויות אלה, על פי העתירה, משדרות הסכמה מתוך שתיקה לפגיעה בזכויותיהן של מאות תלמידות.

במוסדות החינוך, אליהם מתייחסת העתירה, מתחנכות תלמידות חרדיות, לאחר שסיימו 8 שנות לימוד בבתי ספר יסודיים של המגזר החרדי. כסמינרים הוותיקים ביותר, נהנים מוסדות אלה, הנתמכים בכספי ציבור, מיוקרה מיוחדת, והתחרות על מקומות הלימוד בהם קשה. מנגנון הקבלה הינו סבוך ונעדר כל שקיפות. על פי העתירה, הקריטריונים לקבלה מערבים הישגים לימודיים, קשרים משפחתיים, עדה דתית, ארץ מוצא ואת מידת הצלחתן של משפחות הבנות ומחנכותיהן מבית הספר היסודי להפעיל רשתות של שתדלנות. החמור מכל – הסמינרים מקיימים "מכסה" של 30% לתלמידות ממוצא מזרחי.

המתלוננים חוששים מהתנכלות במוסדות החינוך

העתירה הוגשה על סמך תלונות שנאספו באגודה במהלך השנים האחרונות באשר לתופעת המכסות העדתיות מאנשים, המשתייכים למגזר החרדי בירושלים ואשר מייצגים את קול המחאה על קיומה של תופעה זו – [[מזרחים]] ו[[אשכנזים]] כאחד. התלונות עסקו באוזלת ידן של הרשויות לאכוף את סמכויותיהם, המצויות בידיהם על פי חוק, והתירו אפליה הקשה על ידי כך.

באגודה לזכויות האזרח מדגישים כי התלונות, אשר הגיעו מהקהילה החרדית בעיר, מבטאות את חומרת הבעיה. המתלוננים חשופים, מכורח שייכותם לקהילה החרדית, לפגיעה חברתית. חמור מכך חששם של מתלוננים אשר בנותיהם לומדות במוסדות, ועדיין תלויים באותם מנהלים ומוסדות חינוך, המנהיגים את מדיניות האפליה. בשל החששות האלה העתירה מוגשת בשם האגודה לזכויות האזרח, אך מייצגת קבוצה גדולה של פונים.

אחד מהפונים לאגודה סיפר כי אם, שהתקשרה אל אחד הסמינרים לברר מתי מתחיל הרישום אליו, נשאלה לשם משפחתה. כאשר מסרה את השם, שהינו מזרחי במובהק, נענתה "לא, אתם לא מתאימים לסמינר שלנו". במקרה אחר, מסר הפונה, "התוודה" מנהל סמינר בפני הורה, כי מכסת הספרדים שלו מלאה וכי הרישום פתוח רק בפני אשכנזים.

בדו"ח של מבקרת עיריית ירושלים לשנת 2003-2004, הועלה חשש ממשי לקיומם של שיקולים זרים על רקע אפליה עדתית, העומדים בניגוד לחוק. למרות דו"ח המבקרת, נאמר בעתירת האגודה לזכויות האזרח, לא פועלים משרד החינוך ועיריית ירושלים למציאת פתרון כולל לבעיה, והיא גם אינה מפעילה בעניין זה את סמכויות הבקרה והפיקוח המצויים בידה. בעתירה נטען כי שיטת המכסות העדתיות פוגעת בזכותן של תלמידות ממוצא מזרחי לשוויון ולחינוך ופוגעת בכבודן, תוך השפלתן.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לוואלה! חדשות, כי העתירה התקבלה רק בשעה 15:00 בלישכה המשפטית של משרד החינוך, שייתן את תשובתו בבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully