וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלוק הדמוקרטי של אלון אבוטבול

אלון אבוטבול

22.2.2006 / 12:00

החינוך הוא קלישאה שכולם משתמשים בה. מורים, לעומת זאת, יש לא רק בבית ספר, אלא גם בחיים עצמם, ואלון חושב שבהם צריך להשקיע

אם כבר חברים, אז יש לי חבר... היינו יחד מא' עד ו'. 20 שנה לא ראינו אחד את השני. התחברנו דרך חבר'ה. הוא הפך למנהל בית ספר. ביקשתי ממנו והוא כתב לי את הדברים הבאים. לתשומת לב כולנו.

המכתב

"מצב החינוך בכי רע. אין תחום כמו החינוך שהכל רואים בו חשיבות כה גדולה, אך מידת הנזק הנגרמת מאי התמודדות איתו מורגשת בכל מקום, בכל בית, בחברה. החברה הישראלית, כפי שהיא משתקפת בבתי הספר, מתפוררת. בוז לערכים, בוז לפיתוח המחשבה, מורים בינוניים, מורים טובים שעוזבים את המערכת, 40 ילד בכיתות עמוסות, רוויות אלימות.

בראש סדר העדיפויות, לפני שמגיעים לתלמיד, צריך לעמוד המורה ומקצוע ההוראה. מעמד המורה בשפל. יש מורים העושים מלאכת קודש, עם עולים חדשים, בשכונות מצוקה, עם אוכלוסיות מתקדמות במיטב הטכנולוגיה – אך ללא הערכה וללא תגמול. שכר הממוצע של עובד הוראה צריך להיות זהה לשכר הממוצע במשק. לא ייתכן ניצול כזה של סקטור שלם, ניצול המבוסס על כך שרובו נשים, רובו אנשים הרואים במקצועם שליחות ומוכנים לעשות הכל כיוון שטובת הילדים לנגד עיניהם.

כשיחול שינוי באופן בו מתייחסת החברה למקצוע ההוראה, רק הטובים יגיעו להוראה, כשיועברו המשאבים להוראה (הביטחון טמון בעתיד ילדינו!), כשייבחנו קריטריונים בשיתוף המורים למתן רשיון הוראה, רק כשיהיה באמת חשוב לחברה ממוריה – היא תתחיל לדאוג לילדיה."

לפני כמה חודשים קבלתי פניה להתחבר ל"משמר החינוך". פנו אלי כי אני דמות מוכרת בציבור ואבא לילדים. בשיחה שהתקיימה עלה המצב כפי שהוא משתקף גם במכתב למעלה, ועלה גם דוח דוברת. את ההתנגדות לו הכרתי על פני השטח מבני משפחה מורים, אולם בגלל שהדוח היה עב כרס היו מעט אנשים שהצליחו או טרחו לקרוא אותו ולרדת לעומקו. המתנגדים טענו שהדוח מתייחס אל מערכת החינוך כאל עסק שאמור לייצר רווח, ואילו התומכים טענו שהמערכת חולה מהיסוד וכדי ליעל אותה יש להתייחס אליה כאל עסק\ שאמור לייצר רווח שכרגע מנוהל רע. נדמה לי שכולם הסכימו על הצורך ברפורמה מרכזית בחינוך.

להשקיע באדם

בשבילי המילה חינוך הפכה סיסמא כל כך מנופחת עד שאיבדה משמעות, מעין קלישאה ריקה, משהו שמדברים עליו מדי פעם, כמו עוני.

אבל המילה מורה מעוררת בי את המורים של חיי. אני לא מדבר רק על מורים מבית ספר, אלא על המורים שנתברכתי לפגוש וללמוד מהם. במיוחד אלה שהאירו לי דרך, שטבעו בי רישום, שלימדו אותי משהו שהולך איתי מאז. להם אני רוחש הכרה תודה עמוקה. בפניהם יש בי מידה של התבטלות.

שמעתי סיפור יפה. כשאדם עובר מן העולם ומגיע לשמיים מדברים בשבילו שם המלאכים. אבל זה לא מספיק, יש צורך גם בדברים שנשמעים מהארץ למטה מבין החיים. ומי שידבר באדם טובות, אלו הם תלמידיו, בניו.

אי אפשר לכמת ידע, או יכולת העברת מסרים, או מסירות נפש ולקבוע להם מחיר. בסופו של דבר מורה טוב הוא אדם טוב. אפשר ורצוי לכמת ולתמחר שעת עבודה של מורה לפי מה שנדרש לאדם לקיים את עצמו בכבוד. תגמול שיזכיר לו שהחברה שבה הוא משמש מוקירה ותומכת ובעיקר מכבדת את גודל האחריות שמוטל עליו.

כל רפורמה תצטרך לקחת בחשבון את המשוואה הפשוטה שלהשקיע בחינוך, אומר להשקיע במורה. אומר להשקיע באדם. להעלות את מעמד המורים, זו משימה לאומית שכל החברה צריכה להתגייס לה. זה יותר חשוב מ"יום טוב" וכן אפילו חשוב מ"ליבי".

מה מתכננים בעבודה?

לקינוח. להלן עיקרי מצע החינוך והתרבות של מפלגת העבודה.

חינוך ותרבות
מפלגת העבודה תוביל מהלך של מעבר ממדיניות של צמצום פערים למדיניות של מניעת פערים. עתידה של מדינת ישראל ייקבע על-פי איכות החינוך שתעניק לאזרחיה. המשבר ההישגי וערכי בו נמצאת החברה הישראלית מלמד על כישלונה של מערכת החינוך הנוכחית. הדרך לשיפור ההישגים מותנית בעיצובה של מערכת חינוך פתוחה ואיכותית. ממשלה בראשות מפלגת העבודה תבטיח חינוך איכותי חינם מהגיל הרך, חינוך לצרכי המחר עם דגש על המדע, חינוך לדמוקרטיה ולהומניזם, יום לימודים ארוך ושילוב תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך. לטובת זאת יחודש מפעל ההזנה הממלכתי, ראשית בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, ואחר כך לכל ילד בישראל.בנוסף תפעל מפלגת העבודה למיצוב מחדש של מקצוע ההוראה והעמדתו בחזית החברה. ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל לחיזוקה של התרבות בישראל כערך מרכזי וככלי לגישור וטיפוח בין האוכלוסיות השונות וכן להפיכת התרבות לנחלת הכלל.

השכלה גבוהה ומדע
כל צעיר וצעירה יהיו חופשיים ללמוד ויוכלו לרכוש תואר אקדמי ללא קשר ליכולתם הכלכלית, יחוזקו ההשכלה הגבוהה והמחקר האקדמי, תישמר האוטונומיה של המערכת האקדמית, הממשלה תגדיל השקעותיה בחינוך טכנולוגי בכל מערכת החינוך, תקציבי המדען הראשי יוגדלו.

א.א

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully