וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

DNA יסייע בגילוי שם המשפחה

22.2.2006 / 11:31

מחקר בריטי יאפשר לאתר שם משפחה של חשוד, על פי ה-DNA שנמצא בזירת הפשע. השיטה לא מושלמת, אך תצמצם את רשימת החשודים

חוקרי משטרה יוכלו להשתמש ב [[DNA]] מזירת פשע כדי לגלות מה שם משפחתו של החשוד, כך לפי מחקר בריטי חדש. מחברי המחקר מודים כי הוא אינו מושלם, אבל יוכל לשמש כלי חקירתי חשוב בשילוב עם טכנולוגיות אחרות.

ה- BBC דיווח, כי המחקר, שבוצע באוניברסיטת לייססטר בבריטניה, מתבסס על ההשוואה בין כרומוזום Y של גברים שחולקים שם משפחה זהה. כרומוזום Y הוא אוסף של גנים גבריים, ונמצא רק בקרב זכרים. הוא עובר מאב לבנו, בדומה לשם משפחה.

"המחקר ייתן לנו כלי חקירה נוסף, שיסייע לעשות סדר עדיפויות של החשודים", אמר אחד ממחברי המחקר, ד"ר מרק ג'ובלינג. שימוש במידע יצריך בניית מאגר מידע של לפחות 40 אלף שמות משפחה ואת כרומוזומי Y הקשורים אליהם. ד"ר ג'ובלינג הדגיש את מגבלות המחקר, ואמר כי יהיה לו כוח חיזוי מסוים בחצי מהאוכלוסייה, אחרי ששמות המשפחה הנפוצים ביותר בבריטניה, כמו סמית, טיילור וויליאמס, יבודדו.

יחד עם זאת, אומר ד"ר ג'ובלינג, יש למחקר פוטנציאל לצמצם את העבודה המשטרתית. "אם יהיה לנו מאגר נתונים גדול מספיק, חוקרי המשטרה יקבלו רשימה של שמות משפחה על פי הדנ"א שנמצא בזירה. זה יסייע להם להקטין את רשימת החשודים, וזה מהותי מאוד, מפני שבחלק ממקרי הפשע הרשימה ארוכה מאוד".

המחקר יכול לסייע בכיוון החקירה

החוקרים אמרו למשטרה שהם יוכלו לייעץ לה בנוגע לממצאי הדנ"א מזירת הפשע במקרה שלא תהיה להם התאמה במאגר בדנ"א הלאומי. "ייתכן מצב שבו בדיקה של כרומוזום Y תמצא 25 שמות משפחה. כעת יהיה אפשר לגשת למאגר החשודים ולבדוק אם אחד השמות מופיע שם", הסביר ד"ר ג'ובלינג. "אם הם אכן שם, אפשר לבקש מהם דגימת דנ"א, ולראות אם יש התאמה לדנ"א בזירת הפשע".

עם הזמן, כרומוזום Y יעבור שינויים קלים ברצף הדנ"א, מה שיאפשר למדענים לחקור את היחסים בין שושלות יוחסין שונות. לגברים עם שם משפחה זהה יש סיכוי גבוה לחלוק כרומוזום Y דומה, אבל אימוץ, בגידות בחיי הנישואים ושינויי שם מסבכים את התמונה.

החוקרים גייסו למחקר 150 זוגות גברים שחולקים שם משפחה בריטי זהה והשוו את כרומוזומי Y שלהם. הם גילו שלרבע מהזוגות היה אותו אב קדום. לאור קבוצת המחקר הקטנה והגיוס המקרי, ד"ר ג'ובלינג אמר שהוא היה מופתע מההתאמה.

שם משפחה זהה מעלה באופן משמעותי את הסיכויים לחלוק סוג זהה של כרומוזום Y, והסיכויים עולים ככל ששם המשפחה נדיר יותר.
החוקרים גילו שיש סיכוי של 34% לחזות את שם המשפחה בקרב שמונים שמות המשפחה הנדירים ביותר בין הנחקרים.

מקס הוק, לשעבר מדען במעבדות ה- FBI אמר, שבפני עצמה, השיטה לא יעילה, אלא שבשילוב עם מידע אחר, "היא תוכל לקדם אותך. אם יש לחשוד שם משפחה נדיר או שיש לך מידע על מוצאו האתני, היא בהחלט יכולה לסייע לך בכיוון החקירה הנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully