וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם תובילו קדימה?

אלי חזן

22.2.2006 / 9:29

אלי חזן על המפלגה שהייתה אמורה ליצור משהו חדש ונקי בפוליטיקה הישראלית, אך נהייתה בית פוליטי לספיחים מושחתים

בנובמבר 2005 פרש אריאל שרון מהליכוד והקים את קדימה, במהלך לו ציפו רבים מאזרחי ישראל שביקשו לשבור, בצדק רב, את המסגרות הפוליטיות האנכרוניסטיות, המושחתות והמנותקות שהרסו כמעט כל חלקה טובה בפוליטיקה הישראלית. הקמת קדימה עוררה תקווה רבה בקרב אזרחים רבים שהנה אנו נכנסים לסדר ישראלי חדש וטוב, שהיה צריך לקום כאן מזמן. זו, דרך אגב, הסיבה שקדימה מאוד פופולארית בסקרים, אך מבט מעמיק נוסף במפלגה, שלושה וחצי חודשים אחרי הקמתה, מראה שבעצם שום דבר לא השתנה, כי החדש הוא בעצם ישן מאוד, וכי יכול להיות שאנו מקריבים את עצמנו לשווא לטובת מפלגה מושחתת כמוה לא ראינו מעולם, שהשאלות שנשאלות לגביה רבות והתשובות מאוד בעייתיות.

שלושה וחצי חודשים אחרי ואריאל שרון כבר לא איתנו, כנראה שלצערנו גם לא יהיה. האיש עליו סמכנו יותר מכל שיביא לכאן יציבות, שיקבע את גבולות הקבע הסופיים ושיגרום לנו להחזיק בחיוך תמידי, הוחלף באיש מאוד בעייתי. המשותף הגדול לשרון ולאהוד אולמרט הוא עננת החשדות נגדם, הקשורות לשחיתות ולקשר בין הון ושלטון. שרון היה בעל רקורד בעייתי, אך מרגע שנבחר לראשות הממשלה שינה את התנהלותו והפך לאחד מראשי הממשלה הפופולאריים ביותר שהיו כאן מעולם. אולמרט, מאידך, נצרב בתודעה כאותו אדם מושחת, לכאורה, ראש עיריית ירושלים לשעבר שהשאיר אחריו עיר במצב קטסטרופאלי, אדם בעל התנהגות וולגארית, וודאי לא האדם עליו אנו סומכים. נשאלת השאלה, המאוד רלבנטית, לפיה אם אולמרט הרס את ירושלים מדוע הוא לא ייכשל גם בניהול מדינת ישראל לנוכח האתגרים הקשים יותר והמתוחכמים יותר בפניה המדינה עומדת?

מפלגה שהייתה רוצה לעורר תקוות אמיתיות באמת, הייתה בוחרת בציפי לבני לעמוד בראשה, שהינה בעלת עבר ללא רבב ובעלת ניסיון ציבורי לא קטן, העדיפה על פני אדם המעורר כל כך הרבה אנטגוניזם. יש להניח, כי אין דעתם של רבים מתומכי קדימה נוחה מהבחירה באולמרט והם יודעים בדיוק למה. זו סביר להניח גם הסיבה שאולמרט, בניגוד לשרון, לא עומד במרכז תעמולת הבחירות של המפלגה וזו גם הסיבה לכך שהוא לא נוקט שום צעד ללא יועציו הצמודים של שרון.

כאשר הוקמה קדימה אמרו רבים לעצמם, כי הנה אנו הולכים למגר את השחיתות הציבורית, להיפטר מחברי כנסת מושחתים ובעיקר להיפטר מחברי מרכז הליכוד שהפכו אותו ממרכז אידיאולוגי למרכז מסחרי של ג'ובים, טובות הנאה והתנהלות מושחתת. אם כן, שלושה וחצי חודשים עברו ומה אנו מגלים?

בתחילה, האנשים שהצטרפו ל"קדימה" כזאב בויים, יעקב אדרי, ציפי לבני ואחרים, הצטרפו כי האמינו בקונספט החדש. מי מביניהם שבאמת האמינו באידיאולוגיה שנפרדת מארץ ישראל השלמה ומי מביניהם שהיו נאמנים לשרון והבינו שלא יצליחו להיבחר בליכוד עקב עמדתם האמיצה בעד ההתנתקות. אך אליהם הצטרפו, מאוחר יותר, אנשים בעלי התנהגות מוסרית נמוכה שביקשו להשתמש במפלגה כבית מוגן בו יוכלו להגן על עצמם מפני רשויות החוק בשל העבירות המיוחסות להם (צחי הנגבי, שוקי פורר ראש עיריית רחובות ואחרים) או שהצטרפו למפלגה כאלו שלא הצליחו להיבחר במפלגותיהם או להשיג לעצמם תפקיד נחשק ואז פתאום "גילו את האור" (שאול מופז, אלי בן מנחם ורבים אחרים שהדף צר מלהכיל את שמותיהם).

כמה אירוני שיחד עימם הצטרפו אל קדימה גם אלפים מאלה שהוציאו שם כל כך רע למרכז הליכוד, לאחר שהפכו אותו למרכז מסחרי ועתה הם חברו לקדימה למען האינטרס האישי – יגאל עמדי, סגן ראש עיריית ירושלים, שהכריז על הצטרפותו למפלגה השבוע הוא מייצג טיפוסי שלהם. בניגוד לכך, לא מצאו לאדם כדן מרידור, הכל כך נקי והכל כך ראוי, מקום במפלגה משום שמשפחת שרון הטילה ווטו. קשה להגיד שהדבר אינו מזכיר התנהלות של משטר מלוכני מושחת וחבל שכך.

לצד ההתנהלות הנוכחית בקדימה של אולמרט החל בנימין נתניהו, האדם שכל כך הרבה אוהבים להשמיצו, במה שדן מרגלית קרא לו, "ניקוי האורוות בליכוד". לאחר שהוצאו רוב הגורמים השליליים מהמפלגה, החליט נתניהו שהצעד הבא שלו בניקוי יהיה הוצאת בחירת חברי הכנסת ממרכז הליכוד. הוא ייתקל בהתנגדות קשה מצד הגורמים השליליים שנותרו במפלגה, אך יש לקוות שיצליח ויסלול את הדרך לפוליטיקה נקייה, בה נבחרי הציבור ראויים להערצה ולא לבוז.

אבקש להבהיר, שבקדימה יש אנשים מצוינים, אותם הייתי רוצה לראות במפלגתי, אך ממפלגה המבקשת לחדש משהו בפוליטיקה הישראלית לא הייתי מצפה שהגורמים השליליים בה יעלו מהר מאוד לאין שיעור מבחינת אחוזם על פני הגורמים החיוביים בה.

קדימה מודל 2006 מורכבת בעצם ברובה מהיסודות המפוקפקים של הליכוד מודל 2003, בחיזוק אופורטוניסטים שבאו ממפלגות אחרות. ציפיתי מאוד ל"מפץ הגדול" של חיים רמון שישנה את פני הפוליטיקה הישראלית לטובה, אך אני מוצא שאני חוזה בהתפרצות הר געש פוליטי שעלול למחוק את הדברים החיוביים המעטים שנשארו בפוליטיקה הישראלית. לאור כל זאת, אני מבקש לשאול האם אכן מפלגה זו תוביל את ישראל קדימה?
אני בספק גדול וחבל שכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully