וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיקת הכלבים

נורית אמיתי

20.2.2006 / 10:02

נורית אמיתי טוענת, לאור פרשת 'נוטרה נאגסט', כי למרות שחלק מהכלבים כבר לא נובחים, אסור לתת לשיירת הטעויות והרשלנות של הנוגעים בדבר לעבור מבלי שמישהו ייענש

שום וועדת בדיקה, לא משנה מה יהיה הרכבה ומי מינה אותה, לא תשיב את חיי הכלבים שמתו ולא תשפר את מצב האחרים שנפגעו - לאחר שאכלו לתומם ממוצרי 'נוטרה נאגסט' מבית כ.צ.ט.

דווקא כיום, כשהמודעות לכך שכלבים הם מצילי חיים והביטוי שהכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם - מקבל משמעות, נצבט הלב להיחשף לתמונות כלבים חסרי ישע, מחוברים לאינפוזיה ומקבלים מנות דם, כשהם שרועים חסרי הכרה בבית חולים לבעלי חיים. לחלקם, אין אפילו סיכוי לשרוד את הלילה, למרות הצוות המסור והמיומן העומד לרשותם.

הרופא המטפל, ד"ר ירון ברוכים, אמר כי הרגשתו היא כמו אחרי פיגוע המוני ופני בעלי הכלבים המשקפים חוסר אונים, מזכירות לו מראות מחדר מיון של בני אדם.

אותו רופא גם אמר, כי הכלבים שיישארו בחיים צפויים לחלות בסרטן קטלני ומכאן שימיהם לא מבטיחים להם בריאות שלמה ובוודאי שלא אריכות חיים. נהפוך הוא: צפוי להם עוד הרבה כאב וסבל בזמן קצר של חיים.

סה"כ גבתה הרעלת המזון, עד כה, מחיר של 21 כלבים מתים ו-15 שנמצאים בסכנת חיים. לאלו מתווספים בוודאי כלבים נוספים שמתו מבלי שבעליהם חקרו את נסיבות מותם ומבלי שאושפזו בבית החולים המיוחד, או שמותם דווח לרשויות הנוגעות בדבר. מכאן שהם לא הוכנסו למערך הנתונים הסטטיסטיים ומסכת מותם לא מובאת בחשבון לעניין זה.

מכל מקום, בעליהם של הכלבים שמתו ומותם קשור איך שהוא לתפריט המזון היבש לכלבים של נוטרה נאגסט מתארגנים, בעצם ימים אלו, להגשת תביעה כנגד החברה המייבאת: כ.צ.ט.

הפרשה החלה בקטן לפני כחודש וחצי, כשהתברר כי ככל הנראה המזון, בלשון המעטה, אינו תורם לבריאות מי שאכל ממנו. לפני שבועיים החמירה התופעה ולחלק מבעלי הכלבים היא הזכירה את פרשת רמדיה, שאכילת מוצריה גרמה למותם של תינוקות ופגיעה בלתי הפיכה באחרים.

נכון, לא מדובר בבני אדם וגם לא בתינוקות, אך דין אחד חייב להיות לכל מי שהיה רשלן בשרשרת המזון הזו והקודמת, ולא משנה מי היה הסועד. דווקא כיום, יותר מתמיד, פגיעה בחיי ובבריאות כלבים – צובטת את הלב.

כלבים ידועים מאז ומתמיד כחברים טובים של האדם אלא שבשנים האחרונות מקבל הנושא משמעות רבה יותר: כלבים מלווים עיוורים ככלבי נחייה המבחינים בין אדום וירוק ברמזור, ערים למצוקתם ומשמשים להם למעשה כ-G.P.S חי ונושם בכל אשר ילכו.

כלבים מצוותים ביחידות עילית בצה"ל, שם הם נחשבים ללוחמים לכל דבר ועניין. נבחין בהם כשהם משולבים ביחידות סמויות במשטרת ישראל, מסייעים לאיתור סמים ועקבות עבריינים 'כבדים', וגם לחיפוש אחרי נעדרים ונרצחים שגופותיהם הוטמנו עמוק באדמה.

יש גם כלבים המשמשים כמשקמי ומטפחי מוטיבציה וביטחון עצמי אצל ילדים ומבוגרים, כחלק מתהליך שילובם בחברה. מחקרים הוכיחו, כי אין כמו הכלב הצמוד ויחסו החם – כמי שיוציאם ממצוקתם.

אם פעם בישלנו כנפי עופות ושאר חלקי בשר עודף כדי להאכיל את הכלב המשפחתי, עם השנים הוכיחו מחקרים כי המזון היבש טוב יותר לכלב ומכאן, תעשיית העורף המלווה את אלו שמגדלים כלבים הלכה ופרחה וגורפת כיום הון ברחבי העולם. כך גם בישראל.

והשאלה היא: מדוע כשתינוקות מתו נפתחה חקירה משטרתית חובקת עולם בנושא, ובמקרה של רשלנות שפגעה, אמנם, רק בחיי בעלי חיים, המשטרה עוד לא בתמונה.

אולי יש מקום לשנות את ניסוח ונוסח החוקים בדיני העונשין בעוסקים בהיזק לבעלי חיים ולהתאימם גם לרשלנות במקרים של מזון לבעלי חיים, התנהגות כלפיהם וכו'.

בינתיים נקבע בס. 451 לחוק העונשין התשל"ז 1977, הנוגע להיזק לבעל חיים כי: "ההורג חיה הניתנת להיגנב או חובל בה, פוצעה או מפעיל עליה רעל במזיד ושלא כדין – דינו – מאסר 3 שנים" וס. 457: הדבקת בעלי חיים במחלה מידבקת קובע, כי: "הגורם במזיד ושלא כדין שחיה הניתנת להיגנב תודבק במחלה מידבקת, דינו מאסר 5 שנים".

החוק חייב להיות כזה שיפיל ברשתו את כל סוגי המחדלים והרשלנויות כלפי בעלי חיים ויכלול את כל סוגי הנזק והקטל האפשריים. כך גם בכל הנוגע להעמדה לדין גם במקרים כמו זה.

דין כלב, חתול ואפילו ציפור שנפגעה בציד – צריך להיות מבוקר על ידי הרשות השופטת ותחילתו בחקירה משטרתית. כמו במקרה שארע במוצ"ש כאשר בחור שכלב חברתו עשה צרכיו במתחם ביתם, זעם והשליכו מהמרפסת היישר אל מותו. המשטרה עצרה, חקרה והביאה אותו לביהמ"ש, שם שוחרר בתנאים מגבילים.

אולי יש מקום, ולו לשם בחינת התגובה, להגיש תלונה במשטרה בעניין זה כדי שזו תחקור.

חייבים לזכור, כי למרות שהכלבים הללו כבר לא נובחים, אסור לתת לשיירת הרשלנים לעבור, מבלי שמישהו ישלם על כך את המחיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully