וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 השגיאות הנשיאותיות החמורות ביותר

19.2.2006 / 12:50

היסטוריונים דרגו את הטעויות החמורות ביותר שעשו נשיאי ארה"ב ביניהן: פרשת ווטרגייט, הפלישה למפרץ החזירים ופרשת לווינסקי

סקר חדש שנערך בארה"ב מדרג את עשר השגיאות הגדולות ביותר שעשה אי פעם נשיא אמריקאי. בסקר השתפו היסטוריונים נשיאותיים ונציגים של הציבור, שלא הגיעו להסכמה לגבי הדירוג. החוקרים מאמינים, כי כשלונו של הנשיא [[ג'יימס ביוקנן]] למנוע את פרישת מדינות הדרום לפני מלחמת האזרחים היא הטעות הגדולה ביותר. הציבור, לעומת זאת, דרג את ההסלמה ב[[מלחמת ויטנאם]] תחת שלטונו של [[לינדון ג'ונסון]] במקום הראשון. פרשת מוניקה לוינסקי הגיעה למקום העשירי.

בסקר, שערך מרכז מקונל למנהיגות פוליטית באוניברסיטת לואיסוויל, השתתפו 37 היסטוריונים ו- 423 מצביעים מהציבור הרחב. הם התבקשו לדרג את עשר השגיאות הנשיאותיות הגדולות של כל הזמנים על פי רשימה שניתנה להם. המלחמה בעיראק נשארה בחוץ, מפני שלדברי מנהלי הסקר, עדיין אי אפשר לבחון אותה בראייה היסטורית.

מנהל מרכז מקונל, גארי גרג, הודה שהסקר אינו מדעי, אבל אמר כי הרעיון העומד מאחוריו הוא לעודד דיאלוג, לקדם מחקרים נוספים ולסייע ללימוד של ההיסטוריה והפוליטיקה של ארה"ב. "אנחנו תמיד צריכים להזכיר לעצמנו שהכוח הנשיאותי יכול להיות דבר נפלא אך גם מסוכן, וכי גם נשיאים עושים טעויות", הוא אמר.

דיוויד ווב, סוכן מכירות בן 53 מנאשוויל, דרג את ההסלמה במלחמת ויטנאם כטעות החמורה ביותר. "אני חושב שהייתה לה השפעה ארוכת טווח על האומה", אמר ווב. "היא השפיעה על המדיניות שלנו לזמן רב, ומבחינות רבות היא עדיין מכווינה את המדיניות הצבאית והפוליטית שלנו". ווב אמר שדירג את פרשיית קלינטון- מוניקה לווניסקי במקום השני, כי היא העצימה את הפוליטיקה המפלגתית.

הציבור זוכר אירועים שהוא מכיר

פרשת [[ווטרגייט]], שבה ניסה הנשיא [[ריצ'רד ניקסון]] לטייח את החקירה על פריצה לבנייני המפלגה הדמוקרטית במהלך בחירות 1972, הגיעה למקום השני בקרב הציבור.

ריצ'רד פיאוס, פרופ' למדעי המדינה מקולג' ברנרד בניו יורק, שלקח חלק בסקר, אמר, כי לא הופתע מחוסר ההסכמה בין החוקרים לציבור, מפני שהציבור נוטה לזכור אירועים שהוא מכיר, לעומת ההיסטוריונים, שלהם ראייה היסטורית רחבה. שתיים מהשגיאות הגדולות על פי ההיסטוריונים אירעו במאה ה-19 והשלישית במאה העשרים. שלוש מתוך חמש השגיאות הגדולות שדורגו על ידי הציבור אירעו בחצי השני של המאה העשרים.

פיאוס אמר כי אחרי הנשיא ביוקנן, הוא חושב שההסלמה במלחמת ויטנאם תחת שלטונו של ג'ונסון, שהגיעה שלישית בדירוג של ההיסטוריונים, הייתה השגיאה הגדולה ביותר. "זו הייתה מלחמת ברירה שגבתה אלפי חיים וכל כך הרבה מהכוח הלאומי שלנו". הוא אמר, כי מלחמת ויטנאם דורגה גבוה בקרב הציבור כי אנשים זוכרים את המחיר האנושי שהיא גבתה. לגבי ווטרגייט, הוא אמר כי השערורייה עדיין מהדהדת בגלל ההתפטרות המבישה של ניקסון והטיוח של הממשל. "זו הדוגמה הטובה ביותר לכך שהטיוח גרוע יותר מהמעשה עצמו", אמר פיאוס.

עשרת הגדולים

עשר השגיאות הנשיאותיות הגדולות על פי ההיסטוריונים:

1. ג'ימס ביוקנן קבע כי אין למדינות הדרום זכות חוקית לפרוש מן האיחוד, צעד שהוביל למלחמת האזרחים.
2. אנדרו ג'ונסון התנגד לשיפור במעמדם של השחורים בדרום ארה"ב לאחר מלחמת האזרחים.
3. לינדון ג'ונסון הביא להסלמה במלחמת וייטנאם.
4. התעקשותו של וודרו ווילסון לא להתפשר על תנאי הסכם וראסי לאחר מלחמת העולם הראשונה.
5. מעורבותו של ריצ'רד ניקסון בטיוח פרשת ווטרגייט.
6. כישלונו של ג'יימס מדיסון לשמור על ארה"ב מחוץ למלחמה עם בריטניה ב- 1812.
7. האמברגו שהטיל תומאס ג'פרסון ב- 1807 על הסחר עם אירופה, במהלך מלחמות נפוליאון.
8. ג'ון קנדי אישר את הפלישה למפרץ החזירים בקובה, שהובילה למשבר הטילים.
9. רונלד רייגן התיר מכירת נשק לאיראן, כדי לממן בכסף קבוצה אנטי- קומוניסטית בניקארגווה.
10.ביל קלינטון שיקר בעדות תחת שבועה לגבי טיב מערכת היחסים שלו עם המתמחה מוניקה לווניסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully