וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאים לעשות את העבודה?

אלי חזן

17.2.2006 / 8:20

אלי חזן שומע את התוהים האם פרץ מסוגל להנהיג את המדינה, בשל מוצאו והאנגלית שלו. לטעמו השאלה במקום, אך הסיבות אחרות לגמרי

אחת השאלות המרכזיות הנשאלות במערכת הבחירות הזו היא האם עמיר פרץ מתאים להיות ראש ממשלה. רבים שואלים את השאלה הזאת, גם במפלגת העבודה עצמה, משום שזו מציאות שיכולה להיות קיימת לאחר ה – 28 במרץ, והיא בעלת השלכות מרחיקות לכת לגבי מדינת ישראל.

אך נדמה, כי יש רבים מאלו השואלים את השאלה הזאת שאינם עונים עליה בצורה נכונה. כלומר, אותם שואלים אינם מנסים לתת תשובה רציונאלית, העוסקת בעניינים עיקריים, האם פרץ מתאים לתפקיד או לא, אלא נותנים תשובה לא רציונאלית העוסקת בעניינים טפלים ובעצם כך מפספסים את העיקר במענה לשאלה, משום שאינם מבדילים בין עיקר לטפל, דבר שכיח בפוליטיקה הישראלית.

כאשר נבחר עמיר פרץ לראשות מפלגת העבודה, אחת הסוגיות המרכזיות שעלתה על סדר היום הייתה שאלת מוצאו העדתי. במדינה בה האפליה העדתית פחותה בצורה ניכרת מהאפליה העדתית שהייתה קיימת בה עד עליית מנחם בגין לשלטון, העיסוק בשאלה הזו הוא עיסוק משני.

אז מה אם עמיר פרץ מזרחי? האם אנו חיים בשנות ה–50 של המאה הקודמת, בה לעדתיות בפוליטיקה היה משקל רב, או שדברים מהותיים השתנו מאז?

כיום ניתן לראות, בכל תחומי החיים, מובילים ומתווי דרך יוצאי עדות המזרח. רבים מהם עושים זאת בצורה הטובה ביותר כאשר הם מתעלמים לחלוטין משאלת מוצאם העדתי. דווקא בפוליטיקה, מקום האמור לשמש דוגמא להתנהגות ראויה, העיסוק בשאלה זו היה דומיננטי כאשר אי אילו אנשים, גם אשכנזים וגם מזרחיים, התבטאו בעניין. אפילו פרץ עצמו, לאחר בחירתו, התייחס ברצינות לנושא ואמר שהוא "קובר את השד העדתי" - מעניין כיצד היה מגיב אם לא היה נבחר לראשות מפלגת העבודה?

במקום לעסוק בשאלת מוצאו העדתי של מנהיג העבודה היה ראוי יותר לשאול את השאלה, וחבל שכך לא נעשה, האם עמיר פרץ הוא אדם נקי כפיים כמו שהוא מרבה לטעון? טענה זו עומדת למרות שעננה של חשדות ושאלות רבות עולות לגבי התנהלותו כיו"ר ההסתדרות, בעיקר בכל הקשור לחברת "קונים ומרוויחים", ולגבי התנהלותו כמועמד לראשות מפלגת העבודה וההתפקדות הפיקטיבית ההמונית אשר בעקבותיה נדחו הפריימריס במפלגת העבודה בכמה חודשים.

סוגיה נוספת, שבימים האחרונים עוסקים בה שוב, היא האנגלית המשתפרת של עמיר פרץ. אחת הטענות המגוחכות שניתן לשמוע היא, שאם הוא לא יודע אנגלית הוא לא יכול להיות ראש ממשלה. כאילו כל מנהיגי העולם יודעים אנגלית ומשתמשים בה.. כאילו אין מתרגמים שיכולים לתרגם שפה בין אנשים, כאילו אנגלית היא השפה היחידה החשובה בעולם. מוזר, גרהארד שרדר מנהיג גרמניה לשעבר דיבר גרמנית בלבד, ז'אק שיראק מנהיג צרפת מדבר צרפתית בלבד. האם הדבר הפריע להם לנהל את מדינותיהם השונות ללא הצלחה ולהיבחר שוב למשרותיהם? לא ולא.

במקום לעסוק בשאלת האנגלית היה ראוי לשאול האם העבודה בראשות פרץ תוכל לנצח את הטרור ולהילחם בעוני כפי שמנהיגיה טוענים? את המענה לשאלה הזו צריך לתת על רקע מעשי מועמדיה בעבר ועל רקע מצע מפלגת העבודה כיום.

לגבי ההצלחה של מפלגת העבודה במלחמה בטרור יש לי ספק רב. בשתי קדנציות קודמות של מפלגת העבודה הטרור השתולל בארץ והיו לו השלכות לעתיד בכך שלמפלגה שהחליפה את העבודה לקח זמן רב, שעלה בעשרות קורבנות, להפוך את הטרור ל"דבר נסבל" (אם בכלל יש מצב כזה).

השאלה הזו מהותית על רקע תפיסת העולם היונית של מובילי מפלגת העבודה – החל בפרץ עצמו, דרך שלי יחימוביץ', יולי תמיר ואחרים. אני בספק אם הם יהיו מספיק תוקפניים להתמודד עם הטרור, בייחוד על רקע אי הכרתו של החמאס במדינת ישראל והמשך הפיגועים ושיגור הקסאמים כלפי ישראל.

גם לגבי "ניצחון העוני" של מפלגת העבודה יש ספקות רבים. פרץ היה מנהיג עובדים שהוביל שביתות איומות שנועדו להגן על הוועדים החזקים במשק ולא על העניים האמיתיים. מדוע למשל לא ארגן הפגנה ענקית בשעה שהועלו מחירי הלחם, שהוא מוצר בסיס לתושבי ישראל שאינם מבוססים מחינה כלכלית? דווקא השביתות הגדולות שהוא הוביל עלו למשק מיליארדי שקלים ופגעו בשכבות החלשות. אז מה אם הוא צעק שהמדיניות הכלכלית של נתניהו פוגעת בחלשים? השביתות שהוביל פגעו בהן בצורה ישירה לא פחות. ההגנה שהוא ייתן לוועדים הגדולים של החברות המונופוליסטיות במשק, הגנה שתפגע בחלשים, תמשיך את העיוות המקומם בכלכלה הישראלית- קשה לתת יד לדבר כזה.

תהיות רבות עולות גם באשר להשתתפות מועמדי מפלגת העבודה לכנסת כאופיר פינס, יצחק הרצוג, בנימין בן אליעזר ואחרים בתקציב ממשלתי מקוצץ לחלשים כשהם מצביעים בכנסת בעדו, בניגוד להבטחותיהם. כנראה שהכסא חשוב יותר מההבטחה.

גם מבט קצר על מצעה הכלכלי חברתי של מפלגת העבודה מעורר סימני שאלה רבים באשר לניצחון על העוני: המפלגה מציעה גידול של 68 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה ולא תהיה מסוגלת לשמור על צמיחה של 5% בשנה, אותה צמיחה שבנימין נתניהו אחראי לה יותר מכל. אם המציעים לא מבינים, שבטווח הרחוק הצמיחה היא שתוביל למיגור העוני ולא ההוצאות המופרזות של הממשלה, הוצאות שעלולות להוביל לקריסת המשק, אזי אין סיבה להצביע לעמיר פרץ, שלעניות דעתי לא מתאים "לעשות את העבודה".

אני מעדיף הארי פוטר ריאלי ומעשי, על פני הארי הודיני שלא יעמוד בהבטחותיו - כי לא יוכל לעשות כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully