וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המושל האלמוני שמתגנב מאחורי הילארי

14.2.2006 / 16:52

לאשת הנשיא בעבר והסנאטורית בהווה יש המון כסף ויתרון עצום לקראת הפריימריס לנשיאות ב-2008, אבל האיש הזה יכול להפתיע

הילארי קלינטון יכולה להיות נשיאה מצוינת, לדעת מג הירשברג, שבעלה מנהל חברה מצליחה ביותר ליוגורט אורגני במדינת ניו המפשייר. "היא מדהימה ומבריקה וחכמה ומקסימה", אומרת הירשברג.

הנה קול בטוח לקלינטון בפריימריס הדמוקרטיים של 2008, נכון? אז זהו, שלא. הירשברג נוטה בשלב זה לתמוך דווקא במארק וורנר, לשעבר מושל וירג'יניה, דמוקרט חביב, שקט ומתון, שזכה בבחירות במדינה רפובליקנית בדרך כלל, ועל פי כל העדויות ניהל אותה היטב.

"אני לא יודעת שום דבר עליו ולא אכפת לי", אמרה הירשברג בראיון לעיתון הלונדוני "טיימס", בזמן שוורנר הקשיב לבעלה, שהסביר לו את מסתרי החקלאות האורגנית. "אני פשוט רוצה מישהו עם ערכים חיוביים שיכול לנצח. זה לא קשור להילארי באופן אישי. זה לא רציונלי וזה לא פייר, אבל היא דמות מפלגת".

הירשברג בת ה-49 ראתה טוענים דמוקרטים לכתר חולפים בזה אחר זה דרך חוות היוגורט של משפחת. ניו המפשייר, בה נערכים הפריימריס הראשונים, מחוזרת במרץ על ידי כל מי שמתיימר לנשיאות. למרות שישנם עוד אלף ימים לפני הבחירות הבאות לנשיאות, מצעד החולמים על הבית הלבן כבר החל.

ביל קלינטון – אליו משווים רבים את וורנר, בהיות שניהם מושלים דרומיים – סייר באותה חווה עצמה בשנת 1991, ביום שבו התפוצצה בתקשורת הלאומית השערוריה על התחמקותו משירות צבאי במלחמת וייטנאם. קלינטון נשכב אז בחדר הקירור, בהה בצינורות המתוחים לאורך התקרה וחשב שחלום הנשיאות שלו נגמר.

"עניין של העתיד לעומת העבר"

הקמפיין של הילארי אפילו לא החל באופן רשמי, וכבר יש דמוקרטים המספידים את סיכוייה. בעלה ביל, שכונה "נער הקאמבק", שרד עוד מספר משברים קשים, וייתכן שמדובר רק במהמורה בדרכה לבית עם העמודים בבירת האומה, אבל בפעם הראשונה מסתמן שיש לה יריב רציני.

וורנר הגבוה, בן ה-51, היה הנואם המרכזי בארוחת הערב השנתית של בכירים דמוקרטים בניו המפשייר. כל הדברת בשולחנות היתה על התמודדות בין וורנר לקלינטון. "אני אוהבת את הילארי קלינטון. אני מתה עליה! אני אשמח כל-כך אם היא תיבחר לנשיאה", אמרה וונדי דו-פוי בת ה-34. "אבל אני חוששת שהרפובליקאים לא ייתנו לה לנצח. הם יכפישו אותה באכזריות. הם יעשו הכל".

דו-פוי הגיעה לצערה למסקנה שמוטב יהיה אם קלינטון לא תתמודד על הנשיאות. "מבחינה אסטרטגית, אני מעדיפה שהיא תישאר בסנאט ותמשיך להיות קול חזק עבוד הדמוקרטים שם".

בטרם נכנס לפוליטיקה, וורנר צבר הון של 200 מיליון דולר כמייסד חברת נקסטל, ענקית התקשורת האמריקאית, מפני שחזה את הגדילה בביקוש לטלפונים ניידים. בארוחת הערב תירגל וורנר את הראשונה מבין הסיסמאות שלו, כשאמר ש"הפוליטיקה אינה עניין של שמאל נגד ימין, או ליברלי נגד שמרני, אלא עניין של העתיד לעומת העבר". זוהי דרך להדגיש את מעלותיו שלו, בעודו מצייר בצורה עדינה ועקיפה את הגברת הראשונה לשעבר כמי שעבר זמנה.

אבל לא כל הנוכחים באולם התלהבו. לצד אמירות כמו "הוא נשמע צנוע, אנושי והוא ומדבר בצורה מובנת", אמרו אחרים כי הוא נשמע להם ימני מדי. "הוא התחמק מנושא הנישואין החד-מיניים וזכויות נשים. והוא גם לא גינה את המלחמה".

חומק מתחת לרדאר

וורנר מקווה להפוך לטוני בלייר האמריקאי, לאגף מימין את המפלגה השמאלית יותר , כדי לזכות בתמיכתם של רפובליקאים מאוכזבים ועצמאים. "המרכז השפוי פתוח לרווחה בארצות הברית", אמר וורנר בנאומו. "יש הרבה שהדמוקרטים יכולים ללמוד מטוני בלייר. הוא מנהיג עולמי יוצא דופן ואדם בעל אמונה עזה בעקרונותיו".

וורנר מקפיד בשלב זה לא לתקוף את ההחלטה לצאת למלחמה בעיראק. כמושל לשעבר, ולא סנאטור כמו קלינטון, הוא פטור מהחובה להסביר הצבעות מביכות בעד או נגד פעולה צבאית כלשהי.

עם זאת, בזמן שארה"ב נתונה במלחמה, אחת החולשות הגדולות של וורנר היא היעדר כל ניסיון בתחומי צבא וביטחון לאומי. מוריו בתחום זה כוללים כמה בכירים לשעבר בבית הלבן של ביל קלינטון, ביניהם ריצ'ארד קלארק, היועץ לשעבר למלחמה בטרור שתקף את היערכות ממשל בוש לאיום הטרור, ואיבו דאלדר, מומחה לענייני אירופה במכון המחקר רב ההשפעה ברוקינגס. "התרשמתי", אומר דאלדר על וורנר. "הוא בחור חכם".

קלינטון היא עדיין המובילה הברורה במירוץ למועמדות הדמוקרטית לנשיאות. על פי מכון הסקרים ראסמוסן, 59% מהאמריקאים מצפים שהיא תהיה המועמדת הדמוקרטית. אולם מספר הדמוקרטים הבטוחים שיצביעו עבורה ירד ב-11% בשבועיים האחרונים. זה בוודאי לא עזר לפופולריות שלה כשהיא חייכה בחמיצות כשהנשיא בוש התבדח על חשבון בעלה בנאום מצב האומה שלו.

בשלב זה, מספר האמריקאים מחוץ לווירג'יניה שבכלל שמעו על וורנר הוא כל-כך זניח, עד שהוא אפילו לא נכלל בסקרים. לעת-עתה, זה עדיין יתרון, בזמן שהמפלגה הדמוקרטית מחפשת אלטרנטיבות למה שנראה כמו ניצחון ידוע מראש בפריימריס, שבכלל לא בטוח שיתורגם גם לניצחון בקרב האמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully