וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך פרצוף עגול? המנהל יסלח לך מהר יותר

עינב בן יהודה

13.2.2006 / 15:39

מחקר ישראלי חדש מצא, כי עובדים בעלי פנים עגולות יזכו לתגובה אמפתית יותר אם יכשלו, לעומת עובדים עם מבנה פנים מרובע

ההשפעה שיש למראה האדם על היבטים שונים בחייו, אינה מוטלת בספק. המראה החיצוני מסייע או פוגע ביצירת קשרים אישים ואף בהיבטים הקשורים לתחום המקצועי. מחקר חדש שנעשה באוניברסיטאות חיפה ו[[קוויבק]], בדק את השפעתו של המראה החיצוני על האופן שבו מנהלים נוהגים להתייחס לעובדים שנכשלו בעבודתם.

המחקר, שנערך על ידי ד"ר שלמה הראלי מביה"ס לניהול באוניברסיטת חיפה ופרופ' אורסולה הס מאוניברסיטת קוויבק בקנדה, בדק באיזו מידה מאפיינים חיצונים ואישיותיים הקשורים בדומיננטיות של גברים ונשים, קובעים את הציפיות של הממונים עליהם ואת יחס הממונים אליהם במקרה של כישלון.

"במקרה של כישלון בעבודה, עדיף שמבנה הפנים שלך יהיה כנוע", אומר ד"ר הראלי. מבנה פנים כנוע נתפס, על סמך מחקרים שנעשו בעבר, כמבנה פנים מעוגל, גבות מעוגלות ולסת מעוגלת. מבנה פנים דומיננטי מאופיין במבנה פנים מרובע, לסת מרובעת גבות ישרות, קווי פנים נוקשים.

במסגרת המחקר, בו השתתפו כ-300 נחקרים שלמרביתם רקע ניהולי, הוצג למשתתפים תיאור של עובד שנכשל במילוי תפקידו. לצד התיאור הופיעה תמונה של אדם (גבר או אישה) שאופיין מראש כאדם דומיננטי או כנוע. על הנחקרים היה לדווח על תגובתם הרגשית לכישלון, כמו גם על הערכתם לגבי אופי התגובות הרגשיות של העובד.

"מצאנו שמבנה פנים דומיננטי גורם למנהלים של אותם עובדים לצפות, שבמקרה של כישלון הם יגיבו בפחות פחד, בפחות בושה ובפחות אשמה בהשוואה לאנשים שאינם בעלי חזות דומיננטית. דומיננטים שכשלו, קרוב לוודאי יזכו לתגובת כעס מוגברת מצד הממונים עליהם", אמר ד"ר הראלי. לדבריו עובדים בעלי חזות כנועה יזכו לתגובה אמפתית יותר במקרה של כישלון, בהשוואה לעובדים בעלי חזות דומיננטית. "עובדים בעלי חזות של מנהיג, גם אם בפועל אינם בעלי מעמד כזה, צריכים להיות מודעים לכך שהציפיות של אחרים מהם יושפעו מחזות זאת".

המחקר כלל שלב נוסף שבו ניתנו לנחקרים המאפיינים האישיותים של העובדים. "לתיאור האישיותי היתה השפעה חזקה עוד יותר", הוא אומר. "עובדים שתוארו כמנהיגים וסמכותים, זכו לפחות אמפתיה במקרה של כישלון, בהשוואה לעובדים שתוארו ככנועים". הוא מציין.

"מודעות לממצאי המחקר בקרב מנהלים, יכולה להגדיל את רגישותם להטיות בהתייחסותם לעובדים, בהסתמך על מראם. על המנהלים להבין שעליהם לנטרל הטיות אלה בבואם להעריך את עובדיהם. לא תמיד ישנה היכרות אישית בין מנהלים בדרגות ניהוליות שונות בארגון לבין הכפופים להם ובמצב זה, לציפיות המבוססות על מידע שטחי כגון מראה, עשוי להיות משקל משמעותי יותר על התגובה", הוסיף ד"ר הראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully