וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הו אלי, יאני

רועי פרידמן

10.2.2006 / 18:22

בקיץ הוא נהג מירוצים, בחורף הוא קופץ סקי מהשורה הראשונה. יאני אהונן רוצה להצדיק את התואר "ספורטאי השנה בפינלנד" עם זהב

מה הקשר בין כביש לקפיצות סקי? יאני אהונן מספק את התשובה. בקיץ ספורטאי השנה לשנת 2005 בפינלנד הוא נהג מירוצים, וכשהכביש חלק מדי הוא עובר לעשות את הדבר היחיד שיותר מטורף מלהיות נהג מרוצים - קפיצות סקי.

יאני אהונן זכה בגיל 16 באליפות העולם לנוער בהראכוב, צ'כיה, ושנה לאחר מכן הגן על תוארו בברייטנואג, לפני שנבחר לנבחרת פינלנד לאולימפיאדה. הוא לא נחל הצלחה מדהימה בלילהאמר, כשהוא מסיים במקום ה-37 במקפצה הרגילה ו-25 במקפצה הגדולה. הפריצה הגדולה שלו באה ב-1995, כשסיים במקום התשיעי בשתי התחרויות האישיות ובמדלית הזהב בתחרות הקבוצתית, וכן במקום השלישי בגביע העולמי ב-1995 ו-1996.ב-96' זכה גם במקום השני באליפות העולם במקפצות הענק. ב-1997 הוא סיים רק שמיני, אך השיא היה כשזכה באליפות העולם במקפצה רגילה, שמיני במקפצה הגדולה ובמקום הראשון באליפות הקבוצתית, בטרונדהיים, נורבגיה.

רק שהמבחן שוב הגיע באולימפיאדה, וגם ב-1998 יאהונן כשל במקפצה הגדולה, כשהוא מסיים רק במקום ה-37. במקפצה הרגילה סיים במקום השנוא ביותר באולימפיאדה – רביעי. כעבור שנה אהונן סיים רביעי בשתי התחרויות האישיות באליפות העולם בראמסאו, אוסטריה, אך פתח טוב את העונה וזכה בפעם הראשונה בטורניר ארבע הגבעות, סדרה של ארבע תחרויות שמתחילה יום אחרי חג המולד ומסתיימת בשבוע הראשון של השנה החדשה בגרמניה ובאוסטריה.

יאהונן הוביל את הסבב העולמי במרבית העונה, אך הפסיד את התואק בסוף השנה למרטין שמיט מגרמניה. במהלך 2001 התגלתה אצלו בעיה בגב, שבגללה פיספס את תחילת עונת 2001 ו-2002, אך החלים בזמן כדי להגיע לאולימפיאדה בסולט לייק סיטי, שם סיים רביעי במקפצה הרגילה ובמקום השני בתחרות הקבוצתית בהפרש של 0.1 נקודות מנבחרת גרמניה.

הגיע לפסגה - ולא ירד

ב-2003 זכה יאהונן בפעם השנייה בטורניר ארבע הגבעות, אך סיים רביעי בדרג העולמי ונכשל בתחרות האישית באליפות העולם. ב-2004 הוא סיים חמישי בטורניר ארבע הגבעות, אך אחרי שני נצחונות בתחרויות בליברץ, עלה סוף סוף למקום הראשון בסבב העולמי, ובשיניים, עד לתחרות האחרונה באוסלו, שמר על המקום הראשון לזכיתו הראשונה בגביע העולמי.

מהרגע שקפץ את הקפיצה הראשונה בעונת 2004-2005 בקוסאמו, פינלנד, הוא לא הותיר שמץ של ספק של מי הולכת להיות העונה הזו. 12 נצחונות רצופים, כולל נצחונות בשלוש התחרויות הראשונות בטורניר ארבע הגבעות, הראו מי מספר אחד ב-2005. לקינוח, הוא גם הוסיף את אליפות העולם במקפצה הגדולה באוברסטדורף, גרמניה. בקפיצה האחרונה של עונת 2005, יאהונן קפץ למרחק של 241 מטר בפלאניצה, סלובניה, אך מכיוון שנפל, התוצאה הזו לא נחשבת כשיא עולמי. העונה הוא נמצא כרגע במקום השני, אחרי יקוב יאנדה מצ'כיה, כששניהם זכו במשותף בטורניר 4 הגבעות, ואהונן משווה את שיא הזכיות, עם 4.

בקיץ, כשאהונן לא קופץ עם מגלשיים, הוא מתחרה בדראג רייס, אותן מכוניות מרוץ שמתחרות למרחקים קצרים, כשהוא זוכה באליפות פינלנד ואליפות סקנדינביה. סימן היכר שלו הוא הבעת הפנים שלו. הצלחה, כישלון, ראיונות, מה לא – תמיד אותה הבעת פנים קפואה. האם נראה סוף סוף חיוך ממנו בטורינו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully