וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: המים העומדים של בחירות 2006

נדב פרי

9.2.2006 / 18:00

נדב פרי על מערכת בחירות סטטית: העבודה והליכוד, שמסתפקות בכרסום במעמדה של קדימה, שמצידה שואפת לקיפאון

ממש כמו המים העכורים שכיסו את ניו אורלינס בקיץ האחרון, כך מתנהלים לאחרונה הימים החולפים במערכת הבחירות של 2006. עומדים ללא תזוזה, ומדכדכים.

תמונת הסקרים כמעט שלא משתנה. קדימה עולה בסקר אחד ויורדת באחר, הליכוד מטפס בצעדי צב ומפלגת העבודה, רקדנית טנגו שכמותה, מתקדמת צעד אחד קדימה רק כדי ללכת שניים אחורה.

זמן למחשבות. כולם כעת חושבים, מנתחים, מנסים לנבא האם הסטטיות הזו תישבר בששת השבועות הקרובים. האם המים העומדים יפנו את מקומם לזרם שוצף שיעיר את המערכה, או שמא נידונו כולנו למאבק שסופו ידוע מראש.

קליינט בעייתי

למרבה הפרדוקס, אנשי קדימה, מרום ארבעים המנדטים שמעניקים להם הסקרים כעת, הם אלה שצריכים לחשוש במיוחד בימים המוזרים הללו. כמוהם כאדם אחרי דיאטה, שהשיל מחצית ממשקל גופו ונאלץ להגיר זיעה בניסיון לשמר את המראה החטוב.

עבור אנשי השיווק ויועצי הבחירות למיניהם, אריאל שרון, וזה לא חדש, היה מועמד אידיאלי. אהוד אולמרט הוא כבר קליינט בעייתי הרבה יותר וחסין הרבה פחות. לו שרון היה ממשיך להוביל את קדימה, ניתן היה לסגור את הבאסטה, לשחק את המשחק עד ליום הבחירות ולהמשיך הלאה. עם אולמרט בהנהגה, הכל הרבה יותר נזיל. פריך.

הפופולריות האישית של אולמרט לא מתקרבת לזו של שרון, היא נמצאת במגמת ירידה וגם העלייה המטאורית של קדימה בסקרים נבלמה.

אסור לטעות, גם הליכוד וגם העבודה יתקשו מאד להשיג את קדימה. בשתי המפלגות מודים כעת בסתר כי המפלגה החדשה תהיה מן הסתם הגדולה שבסיעות הכנסת ה–17. המאמץ כעת הוא להכניס את מפלצת המנדטים מקדימה למומנטום שלילי. לכרסם בכוחה באופן שיביא אותה ל 28 במרץ עם הלשון בחוץ ועם הובלה מזערית. כזו שתצר את צעדיה ותצמצם את מרחב התמרון שלה ביום שאחרי.

אנשי קדימה מצדם מודעים לפוטנציאל הנזק שטומנים בחובם השבועות הקרובים. הופעתו של אולמרט אצל ניסים משעל לא העלתה את המורל בצוות הקמפיין ובמשרד ראש הממשלה. "הוא היה נרגש בהתחלה, ולכן ההופעה לא הייתה אחידה ברמתה" אמר אחד היועצים. אחר לא הבין מדוע נבחרו זוויות צילום לא מחמיאות שהדגישו את הקמטים במצחו של אולמרט, והיה גם מי שביכה את העובדה ששמו של אריאל שרון כמעט ולא הוזכר בראיון.

התפוגגות המאגיה של עומרי

בכלל, מרבית האנשים שמקיפים כעת את אולמרט, אלה שליוו את שרון בלשכה ובפורום החווה, חיים כעת בכפילות מוזרה. הראש עמוק בקמפיין מוקדש כולו לניצחון של קדימה, אבל הלב לא זז לרגע מהקומה השביעית בהדסה עין-כרם.

אחרי הבחירות, אם תנצח קדימה, ישתנה מאזן הכוחות מסביבו של אולמרט. לאנשים שקבעו כיצד יתנהל רה"מ אריאל שרון תהיה השפעה פחותה בהרבה על התנהלותו של רה"מ אהוד אולמרט.

מי שמרגיש כבר כעת באופן מוחשי את ההבדל הוא עומרי שרון. האיש שניהל את המדינה בשנים האחרונות עסוק כעת בשני דברים מרכזים: בריאותו של אביו וההכנות לקראת גזר הדין במשפטו שיינתן בשבוע הבא. כמה מחבריו כבר מתבדחים על-כך ששרון האב יתעורר רק לאחר ה-14 בחודש, כשיהיה בטוח שהבן לא מושלח לכלא.

בניגוד לרוב יועציו של שרון, עומרי כבר התנתק באופן מעשי ממסדרונות הכח והשררה. הקשר עם אולמרט קיים, החברות עם מרבית הבכירים בקדימה ובלשכה נותרה כשהייתה, אבל ההשפעה המאגית מתחילה להתפוגג.

ואחרי כל זה צריך לזכור, גם בליכוד וגם בעבודה היו מוכנים ברגע להתחלף עם הצרות של אנשי קדימה. סילבן שלום שצוטט כאן בשבוע שעבר כמי שמאמין שהנה ניצחון החמאס יסייע לליכוד לפרוץ מעלה, כבר נשמע השבוע ספקני הרבה יותר. "אם הפריצה לא תגיע ממש בקרוב, היא כבר כנראה לא תגיע", העריך השבוע בשיחות סגורות.

בניו-אורלינס כבר שקעו המים והחלה ההתאוששות. במערכת הבחירות של 2006, המים ממשיכים לעמוד.

* נדב פרי, הכתב הפוליטי של גלי צה"ל, משמש כפרשן וואלה! חדשות במערכת הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully