וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבות המים: בסוף החודש תופסק שאיבת המים בכנרת

תמר נהרי

9.7.2001 / 15:55

המשמעות: קשיים באספקת המים ליישובים התלויים באגם; מצב אקוויפר ההר קרוב לקו האדום; ביקורת על הנציב לשעבר שטען שהמצב אינו נורא; בכיר בנציבות: המשבר החמור מאז קום המדינה

נציבות המים תפסיק את שאיבת המים בכנרת בסוף החודש, ובמהלך ספטמבר תופסק השאיבה באקוויפר ההר, כך נמסר בדיון ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת משבר משק המים, שנערך הבוקר. ח"כ דוד מגן, יו"ר הוועדה, אמר שהדברים נמסרו לו מנציבות המים. משמעות הדברים: קשיים באספקת המים בכל היישובים התלויים בלעדית או חלקית באספקת המים מהכנרת במהלך הקיץ הקרוב. בשבועות הקרובים יוזמנו שרי האוצר בשני העשורים האחרונים להעיד בפני הוועדה.

ישיבתה השנייה של הוועדה נפתחה בעדותו של מאיר בן מאיר שכיהן כנציב המים בשנים 77'-81', ובשנים 96' –2000. בן מאיר טען בעדותו, כי בניגוד לפרסומים לא נמצא משק המים במשבר קשה, וכי ניתן עדיין לשאוב מים מאקוויפר החוף. רבים מראשי משק המים טוענים כיום, כי גישתו זו של בן מאיר בתקופתו כנציב המים הינה אחד הגורמים למשבר החריף הפוקד עתה את משק המים.

בן מאיר תקף בדבריו את משרד האוצר, שלא איפשר, לדבריו, פיתוח מקורות מים חלופיים ומנע הקמת מתקני התפלה. כמו כן ציין הנציב לשעבר כי הגיש לשר החקלאות לשעבר, חיים אורון, תכנית תמחור חדשה למשק המים שלא על דעת המגזר החקלאי, אולם זו נדחתה בזמנו.

מנהל השירות ההידרולוגי בנציבות המים, ד"ר שמואל קסלר, חלק בדיון על דעתו של בן מאיר, וטען כי אנחנו נמצאים עתה במשבר החמור ביותר מאז קום המדינה, וכי באקוויפר ההר המצב קרוב מאוד לקו האדום. קסלר הסביר, כי בכנרת לא ניתן לשאוב יותר, משום שמפלס הכנרת כבר נמצא למטה מהקו האדום (214.3 מטר מתחת לפני הים).

נציב המים לשעבר, צמח ישי, שכיהן בשנים 81'-91', תקף בעדותו בחריפות את משרד האוצר, וציין שהאוצר לא איפשר הוצאת תקציבים לפיתוח מקורות מים. לטענתו, הולכות ומצטמצמות סמכויותיו של נציב המים, והנציבות הפכה לשק חבטות, בהיותה חסרת התקציבים הנדרשים. ישי ציין עוד, כי בתקופתו קוצצו מכסות המים לחקלאות ועלה רעיון ייבוא המים מטורקיה, שטורפד מסיבות מדיניות.

מרדכי וירשובסקי, ששימש בעבר כיועץ משפטי בנציבות המים והיה בין מעצבי חוק המים, טען בדיון כי חוק המים שנחקק בזמנו היה חוק מתקדם ביותר, וכי לו היו נשמרות סמכויותיו ניתן היה להגן באמצעותו על מקורות המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully