וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי העלה הריבית ל-4.5%

31.1.2006 / 21:45

פער הריבית בין ישראל לארה"ב ירד ל-0.25%. הותיר את הדלת פתוחה לברננקי לבצע העלאות ריבית נוספות

הבנק הפדרלי העלה כצפוי בפגישתו היום את הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 4.5%, הגבוהה ביותר מאז ה-15 במאי 2001, אולם השמיט מהודעתו לגבי מדיניות הריבית את הביטוי "מדוד" המתייחס לקצב העלאת הריבית בהמשך. היתה זו העלאת הריבית האחרונה של הבנק תחת הנהגתו של הנגיד הוותיק אלן גרינספאן, אשר פורש היום לאחר כהונה שנמשכה 18 שנה. פער הריבית בין ישראל לארה"ב עומד כעת על 0.25% לאחר שבנק ישראל העלה בשבוע שעבר את הריבית לחודש פברואר ב-0.25% לרמה של 4.75%.

ההחלטה, אשר התקבלה פה אחד, מותירה עם זאת די מקום לגמישות במדיניות הריבית בהמשך במקרה שתירשם התגברות של האינפלציה. מבחינה זו, ההחלטה היום מאפשרת ליורשו של גרינספאן, בן ברננקי, חופש פעולה בהמשך הדרך.

הבנק הפדרלי השמיט את הביטוי "מדוד" מהודעת הריבית, ובמקום זאת אמר כי "ייתכן כי יידרש הידוק מסוים נוסף כדי למנוע איומים על השגתם של איזון בין צמיחה בת-קיימא לבין יציבות מחירים".

בהודעה הקודמת של הבנק הפדרלי לגבי מדיניות הריבית, נאמר כי "יש סבירות כי יידרש הידוק מדוד נוסף של המדיניות" - ניסוח נפתל, שמשמעותו היא שחברי הבנק האמינו כי תידרש עוד העלאת ריבית מתונה. השינוי בהודעת המדיניות היה זה החודש השני ברציפות. בחודש דצמבר השמיט הבנק מהודעת המדיניות את הביטוי "מרחיבה" המצביע על כך שהריבית התקרבה לרמה נייטרלית.

העיסוק הנמרץ בפענוח הודעות הבנק הפדרלי, הפך לספורט כלכלי לאומי בתקופתו של גרינספאן, שאהב לסבך את השוק עם ניסוחים מעורפלים ונרתע מלספק תשובות ברורות לשוק. עם זאת, במחזור העלאת הריבית האחרון, שהחל ב-30 ביוני 2004, הצליח גרינספאן להבהיר לאן מועדות פניו של הבנק הפדרלי, והבטיח כי שורה ארוכה של העלאות ריבית - לא תבהיל את שוק ההון.

העלאת הריבית בארה"ב בוצעה למרות שנתוני הצמיחה ברבעון הרביעי של 2005 היו מאכזבים, עם גידול של 1.1% בתוצר המקומי הגולמי יחסית לשנה הקודמת. הבנק הפדרלי, כפי שמצטייר ממדיניותו ומהאיתותים שחבריו משגרים לשוק, חש ביטחון רב בחוסנה של הכלכלה האמריקאית. נתוני האינפלציה, אומרים כלכלנים, עשויים להניע את הבנק להעלות את הריבית לפחות פעם אחת נוספת לפני סיום מחזור הידוק החגורה.

מחליפו המיועד של גרינספאן, בן ברננקי, עשוי להידרש להעלאות ריבית נוספות במקרה שהאינפלציה תחייב זאת. מדד המחירים לצרכן PCE (מבוסס על נתוני הצריכה הפרטית), שאינו כולל את סעיפי האנרגיה והמזון, עלה ב-2.2% בינואר - יותר מטווח של 2%-1% הרצוי לפי דעתם של כמה מחברי הבנק, כולל ברננקי. בשל כך, 17 מתוך 21 אנליסטים שנשאלו על ידי רויטרס, מצפים כי ברננקי יעלה את הריבית בפגישתו הבאה של הבנק, ב-28 במארס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully