וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היטלר והחמאס בשירות נתניהו

עופר אדרת

30.1.2006 / 16:12

עופר אדרת ראה את הליכוד עושה שימוש ציני בזכרון השואה ובפיגוע במלון פארק, בניסיון נואש (ואולי אחרון) להפסיק את ההידרדרות בסקרים

התחזקותו של החמאס הוא הדבר הטוב ביותר שקרא לליכוד בחודשים האחרונים. בניסיון נואש ואחרון לבלום את הצניחה החדה בסקרים, התגייסו במפלגה למסע תעמולה ארסי ומושחז, המתריע מחיסולה של ישראל בידי החמאס, ומשווה בין עליית הנאצים לשלטון להתחזקות החמאס בפרלמנט הפלסטיני.

לשלב הראשון בקמפיין החדש היינו עדים אתמול, בכינוס המפלגה במלון פארק בנתניה. לא במקרה בחר הליכוד להתכנס באותו אולם ממש, בו לפני ארבע שנים ביצע החמאס את אחד הפיגועים הרצחניים בתולדות המדינה. שר החוץ לשעבר, סילבן שלום, זכר זאת היטב כשאמר אתמול כי "המלון הזה שילם מחיר כבד", והוסיף ש"מהמלון הזה אנחנו סוללים את הדרך למשרד ראש הממשלה". מעניין איך חשות משפחותיהם של 30 הרוגי הפיגוע, כאשר מפלגה פוליטית משתמשת בטרגדיה שלהן כדי לנסות ולגייס עוד קולות בקלפי.

השימוש הציני במקום הזה כתחנה ראשונה בדרך לקלפי, מעורר שאט נפש. אך סלידה גדולה יותר, ותחושת אי נוחות מעיקה, חשתי במיוחד לנוכח הדברים הנחרצים של בנימין נתניהו, שמתח חוט מקשר בין המפלגה הנאצית בשנות ה-30 של המאה הקודמת ובין החמאס במאה ה-21. "קם צורר חדש", הוא הכריז בקול גדול. "גם כשהיטלר עלה אמרו שהשלטון ימתן אותו, ושהוא לא מתכוון למה שהוא אומר", הוסיף, תוך תנועות ידיים חדות ומאיימות. מבלי להניד עפעף, הוא ביסס את ההקבלה המלומדת בין החמאס למפלגה הנאצית על דברים שאמר ניצול שואה אחד בראיון לעיתון גרמני: "הלקח מהשואה הוא שכשמישהו אומר שהוא מתכוון להשמיד אותך, תאמין לו ותיערך בהתאם".

אלא שספק אם קיים בכלל בסיס אידיאולוגי להשוואה בין החמאס, הנאבק בדרכי טרור נגד הכיבוש הישראלי למען הקמת מדינה לעמו, ובין הנאצים, שקראו לחיסול שיטתי ומאורגן של כל יהודי באשר הוא, וביססו זאת על תורת הגזע. אין ספק, שיש טעם לפגם בגיוסם של היטלר, הנאצים והשואה לטובת תעמולה פוליטית, כאן בישראל של 2006.

במקומו של נתניהו, לא הייתי ממהר לעשות שימוש כה בולט בהקבלה לנאצים, שכן הוא עלול לגלות הקבלות נוספות למשטרו של היטלר, שחלקן לא היו מוסיפות לתנועתו הרבה כבוד. כך, לדוגמה, כשיו"ר הליכוד עלה אתמול לבמה, התנגן ברקע שיר קיצבי, שנועד לעורר את ההמונים ולהכניס אותם ל"אווירה". הקהל אכן לא נותר אדיש, וקם על רגליו, לנוכח המנהיג המנופף בידיו מבעד לבמה המוגבהת. מה שהליכוד מעדיף לשכוח, הוא שמי שהמציא ושיכלל את השיטה הזו היה לא אחר מאשר יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי, אשר יחד עם היטלר חיפש דרכים לגיוס ושילהוב ההמון. גם נאומים פוליטיים המבוססים על הפחדה ואיומים על "עתידו של העם" היו חלק מהז'רגון הנאצי, שפיתחו היטלר ושותפיו עוד בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

השימוש בזיכרון השואה ובפיגוע הקטלני שידעה נתניה מעיד יותר מכל על מצבו העגום של הליכוד. ואם יורשה לי להמשיך בהקבלה בה החל נתניהו, הרי שככל שמצבה של תנועה פוליטית גרוע יותר, כך היא מקצינה את מצעה המדיני, ומרבה יותר להשתמש בהפחדה ובאיומים בלתי מבוססים. כך היה גם במקרה של התנועה הנאצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully