וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל בוש משתיק מדען המזהיר מהתחממות כדה"א

רויטרס

29.1.2006 / 11:26

מדען האקלים הראשי של נאס"א טוען שמאז שהביע את דעתו כי ההתחממות הגלובלית תוביל לאסון, מנסה הממשל למנוע ממנו להתבטא

מדען האקלים הראשי של [[נאסא]], סוכנות החלל האמריקאית, אומר שממשל בוש מנסה למנוע ממנו להביע את עמדותיו, מאז שקרא, בהרצאה שנשא בדצמבר, להפחתה מיידית בפליטת [[גזי חממה]]. כך דווח אמש בעיתון "ניו יורק טיימס".

בראיון שנתן לעיתון אמר ג'יימס האנסן, מנהל מכון גודארד למחקר החלל של נאס”א, כי בכירים במטה הסוכנות הורו למחלקת הדוברות של הסוכנות לעבור על הרצאותיו, מאמריו, ההודעות שכתב באתר האינטרנט של מכון גודארד ובקשות מצד התקשורת לראיינו.

"הם מרגישים שזה התפקיד שלהם לצנזר את המידע שיוצא לציבור", אמר האנסן בראיון לטיימס, והוסיף שאין בכוונתו להישמע להגבלות החדשות.

דובר של נאס"א הכחיש בתגובה כל ניסיון להשתיק את האנסן. "לא זו הדרך בה אנו פועלים כאן בנאס"א", אמר דין אקוסטה, סגן ראש מחלקת יחסי הציבור של הסוכנות. "אנו מקדמים פתיחות ומדברים על סמך עובדות".

הדובר טען, כי ההגבלות שהוטלו על האנסן חלות במידה שווה על כל עובדי הסוכנות שעשויים להיתפש בציבור כמי שמדברים בשמה. הוא הוסיף כי בעוד שמדענים בשירות הממשלה חופשיים לדון בממצאים מדעיים, עליהם להשאיר הצהרות בנושאי מדיניות לקובעי מדיניות ולדוברים מוסמכים.

האנסן, שהצטרף לנאס"א ב-1967, מוכר כסמכות בנושאי [[אקלים]] ועומד בראש המאמצים להדמות אל האקלים העולמי במחשבי מכון גודארד, הממוקם במנהטן.

ללא מנהיגות ארה"ב, הארץ תהפוך ל"כוכב לכת אחר"

מאז 1988 מזהיר האנסן מפני האיום ארוך הטווח הנובע מפליטות הכולאות חום בתוך האטמוספירה, ובראשן [[פחמן דו-חמצני]], שמהוות תוצר-לוואי של שריפת פחם, נפט ודלקים מאובנים אחרים.

לדבריו, סר חינו בעיני [[הבית הלבן]] ב-2004, לאחר שנשא נאום באוניברסיטת איווה זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות, בו התלונן שמדעני האקלים העובדים בשירות הממשלה מושתקים, והוסיף כי בכוונתו להצביע עבור המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ון קרי.

האנסן טען באוזני כתב ה"טיימס" כי בתחילת דצמבר החל מאמץ למנוע ממנו לחשוף בפומבי את מה שלדבריו הן סכנות חד משמעיות שבהשתהות נוספת בהגבלת פליטת הפחמן הדו-חמצני. הוא טוען כי המאמצים להשתיקו החלו לאחר שנשא נאום בשישה בדצמבר, בכנס השנתי של האיגוד הגיאו-פיזי האמריקאי, בו אמר שניתן להשיג הגבלה משמעותית של פליטת גזי חממה באמצעות טכנולוגיה שכבר קיימת – במיוחד בתחום כלי הרכב. האנסן מזהיר שללא מנהיגות בנושא מצד ארה"ב, יהפוך שינוי האקלים את הארץ ל"כוכב לכת אחר".

האנסן טוען כי בכירים במטה נאס"א ביצעו שיחות טלפון חוזרות ונשנות לבכירים במחלקת יחסי הציבור של הסוכנות, והזהירו אותם מפני "תוצאות קשות" אם ימשיך האנסן בהצהרות מסוג זה. אנשי מחלקת יחסי הציבור של נאס"א אישרו ל”טיימס" כי קיבלו שיחות אלה.

מדיניות ממשל בוש היא כי על גורמי תעשייה להשתמש ב"אמצעים מרצון" כדי להאט, אולם לא להפוך לאחור, את הגידול בפליטת גזי החממה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully