וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדאם חוסיין עזב את משפטו במחאה

רויטרס

29.1.2006 / 13:25

משפט הרודן המודח שוב נקלע לתוהו לאחר שסדאם, סניגוריו והנאשמים האחרים יצאו מהאולם במחאה על הגבלת הצהרותיהם הפוליטיות

משפטו של הרודן העירקאי, [[סדאם חוסיין]], התחדש היום ב[[עיראק]], לאחר דחייה של שבוע עקב החלפת ראש הרכב השופטים, אולם שוב השתרר בו תוהו לאחר שהרודן המודח, סניגוריו וכל הנאשמים הבכירים האחרים במשפט יצאו מהאולם במחאה.

השופט הראשי החדש, ראוף עבד אל-רחמן, אמר לצוות ההגנה בדברי הפתיחה שלו שלא ירשה הצהרות פוליטיות. "בית המשפט הזה אינו מקום לנאומים פוליטיים", הצהיר.

אל-רחמן נמצא תחת לחץ להפגין תקיפות כלפי סדאם, לאחר שקודמו בתפקיד, שהתפטר לפני שבועיים, הואשם על ידי הממשלה ביחס עדין מדי כלפי סדאם, ובכך שהתיר לו להתפרץ בבית המשפט ללא הפרעה.

סדאם ושבעת הנאשמים האחרים מואשמים בפשעים נגד האנושות בהקשר לטבח שנערך בכפר השיעי דוג'אייל, לאחר ניסיון התנקשות כושל בסדאם ב-1982. בטבח נרצחו 148 בני אדם.

תוך דקות מחידוש המשפט, השליך עבד אל-רחמן את ראש המודיעין לשעבר של סדאם, ברזאן אל-תיכריתי, לאחר שזה סירב להישאר בשקט וכינה את המשפט "בן זונה". האיש נגרר החוצה על ידי השומרים.

הסניגורים מחו שנוהגים בהם בדרך לא-הוגנת, ואיימו לעזוב. "אם תעזבו, לא תוכלו לחזור לישיבות הבאות", אמר להם עבד אל-רחמן.

והשבוע - עוד הפסקה, לכבוד ראש השנה

סניגורו הראשי של סדאם, חליל אל-דוליימי, אמר כי המשפט, הנערך בחסות ארה"ב, אינו חוקי וכי הוא "מנוהל על ידי האמריקאים". לאחר מכן קמו הוא ועמיתיו ועזבו את האולם.

כאשר קמו גם הנאשמים לעזוב, הורה עבד אל-רחמן לשומרים להושיב אותם. "אני רוצה לעזוב", אמר סדאם, שהיה לבוש בחליפה כהה וחולצה מכופתרת. "אז תעזוב", אמר עבד אל-רחמן.

"זה אסון, אני הובלתי אתכם במשך 35 שנה. איך אתה יכול להוביל אותי מתוך בית המשפט?" שאל סדאם.

"אתה רצית לעזוב", השיב השופט קצרות, וסדאם עזב את האולם. זמן קצר לאחר מכן עזב בעקבותיו סגנו לשעבר, טהא יאסין רמדאן.

לאחר עזיבת הנאשמים הושב הסדר באולם, והוחל בשמיעת עדותה של עדה, שהעידה מאחורי פרגוד כדי למנוע את זיהויה.

המשפט מתאפיין בתוהו מאז תחילתו. שני חברים בצוות ההגנה נרצחו, השופט הראשי התפטר במחאה על התערבות ממשלתית במשפט, ומחליפו הראשון נאלץ גם הוא לפרוש על רקע טענות כי עבו בחבר מפלגת הבעת' של סדאם ימנע ממנו לתפקד ללא פניות. מכריו של השופט הראשי החדש טוענים שהוא ישפוט בתקיפות וללא פניות, וייטיב לשלוט בהתפרצויותיו של סדאם. ראוף עבד אל-רחמן הוא יליד הכפר חלבג'ה, ש-5,000 מתושביו נרצחו בהוראת סדאם חוסיין בהתקפת נשק כימי ב-1988.

המשפט ייקטע שוב השבוע עקב חג ראש השנה המוסלמי (עיד אל-מוחרם), שיחול מחר או מחרתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully