וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב עוצרת נשים עיראקיות כדי ללחוץ על בעליהן

רויטרס

29.1.2006 / 10:25

מסמכים שנחשפו על ידי האגודה האמריקאית לזכויות האזרח כוחות ארה"ב בעיראק חושפת, כי הצבא עוצר נשים כדי שהבעלים יסגירו עצמם

כוחות ארה"ב בעיראק עצרו, לפחות בשני מקרים, את נשותיהם של גברים הנחשדים כמורדים בניסיון ללחוץ על הגברים להסגיר את עצמם.

שני המקרים המתועדים אירעו ב-2004. באחד המקרים, העולה מדו"ח שכתב עובד אזרחי בסכונות המודיעין של משרד ההגנה, עצרו חברי כוח משימה חשאי אם לשלושה ילדים קטנים, שאת הצעיר מהם עדיין היניקה, כדי "למנף" את הסגרתו של בעלה. במקרה האחר שואל קצין אמריקאי בהודעת אימייל: "האם הדבקתם פתק על הדלת עם הזמנה שיבוא לקחת את אשתו?"

המסמכים הללו נמצאו בין אלפי עמודים שהושגו על ידי האגודה האמריקאית לזכויות האזרח באמצעות צו בית משפט, שהוצא על פי חוק חופש המידע.

"זו אינה טקטיקה קבילה", אמר אמריט סינג, פרקליט בשירות האגודה לזכויות האזרח, בהתייחסו למעצר אשה כדי ללחוץ על בעלה. "וגם הטקטיקות הפוגעניות האחרות אינן קבילות. אנחנו יודעים שטקטיקות פוגעניות משמשות באופן שיטתי לאורך עיראק, אפגניסטן ומחנה המעצר בגואנטנמו.

דובר צבא ארה"ב הגיב באמרו, כי "מובן מאליו שקשה, על פי המסמכים הללו, לקבוע מה קרה אם בכלל. כשרואים את הודעות האימייל, זה יכול לעתים קרובות להיות מבלבל מאד להבין איך המקרה הפרטני הזה מסתדר בתמונה הגדולה יותר". הדובר אמר גם כי צבא ארה"ב ביצע בדיקה יסודית "של כל הטענות נגד חיילים המואשמים בחריגה מהכללים או התעללות בעצירים".

"הנשים הללו נאבקו בעוצמה רבה"

מזכר סודי, שנכתב על ידי עובד סוכנות המודיעין ב-10 ביוני, 2004, מתייחס ל"הפרות של אמנת ז'נבה", בנוגע להתעללות בעצירים ומעצר לא-חוקי של גורמים שאינם לוחמים.

המזכר תיאר את פעילותו של כוח המשימה 26-6, שהוזכר גם במסמכים אחרים בהקשר של התעללות בעצירים. במזכר נקבע כי בתשעה במאי, 2004, עצרו חברי כוח המשימה את אשתו של "חשוד כטרוריסט" בעיירה טרמייה שבעיראק.

"לאשה בת ה-28 היו שלושה ילדים קטנים בבית, אחד מהם בן ששה חודשים ועודו יונק. בעלה היה המטרה העיקרית של הפשיטה, וגם חשודים אחרים היו יעדים למעצר", נכתב במזכר.

"במהלך התדרוך שלפני המבצע, המליצו אנשי כוח המשימה שאם האשה תהיה במקום, יש לעצור אותה כדי למנף את הסגרתו העצמית של היעד העיקרי", נאמר במזכר. מחבר המזכר כותב כי "התנגדתי באוזני מפקד כוח הפשיטה למעצר האם הצעירה. קבעתי עי האשה לא תוכל לספק כל מודיעין ישים שיביא למעצר בעלה".

המחבר, שדיווח על המקרה בצינורות המקובלים של שרשרת הפיקוד, מוסיף כי, "חרף מחאותיי, מפקד כוח הפשיטה עצר אותה בכל זאת". במזכר מצוין כי האשה שוחררה כעבור יומיים למשמרתו של שייח' שבטי.

במקרה המתועד האחר, כתב אלוף משנה באימייל: "מה אתם עושים כדי לתפוס את הבעל – האם הדבקתם לדלת פתק ובו הודעה שיבוא לאסוף את אשתו?... או משהו יותר מתוחכם, נראה לי, מטעם "אולי לא החבר'ה המגניבים, אבל החבר'ה עם הציוד המגניב"?

בהודעה שנשלחה מאוחר יותר נאמר "הנשים הללו נאבקו בעוצמה רבה במהלך המעצר הראשוני. הן הראו סימנים לרמייה ודיסאינפורמציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully