וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: ניצחון חמאס הוא קושי עצום לישראל

29.1.2006 / 0:03

ממלא מקום ראש הממשלה ושרת החוץ שוחחו עם מנהיגים בארה"ב ואירופה. שיראק אמר כי על הרשות לוותר בפומבי על האלימות

ישראל ניהלה בסוף השבוע מערכה דיפלומטית, בניסיון לגייס את תמיכת הקהילה הבינלאומית להטלת חרם על החמאס, בעקבות ניצחונו בבחירות ברשות הפלסטינית, ולקביעת אמות-מידה מוסכמות, שיהיו תנאי לדיאלוג עם ממשלה בראשות החמאס או בהשתתפות הארגון.

ממלא מקום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שוחח עם נשיא מצרים, [[חוסני מובארק]]; עבדאללה מלך ירדן; נשיא צרפת, ז'אק שיראק; מזכ"ל ה[[או"ם]], קופי ענאן וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר.

בקול ישראל דווח, כי אולמרט אמר שנצחון חמאס בבחירות ברשות יוצר קושי עצום, וישראל תתקשה להשלים עמו. עוד הוסיף אולמרט כי ישראל דוגלת בשלושה עקרונות: פירוק חמאס וארגוני הטרור מנשקם; ביטול אמנת החמאס הקוראת להשמדת ישראל; וקבלת כל ההסכמים שנחתמו, וכל המחויבויות שנטלה על עצמה הרשות הפלסטינית. לדברי אולמרט, "ישראל לא תוכל לנהל כל מגע עם ממשלה, שחלק ממנה הוא חמאס". הוא אמר שיש חשיבות רבה לעמדה שתציג הקהילה הבינלאומית, במפגש "הקוורטט" שיתקיים ביום שני ובפורומים אחרים.

שיראק אמר לאולמרט, שלא ייתכן כל דיאלוג פוליטי או מדיני עם ארגון או ממשלה, אם לא יתמלאו התנאים: ויתור מפורש ופומבי על האלימות, הכרה בקיום ישראל וזכותה לחיות בשלום ובביטחון, והכרה בכל ההסכמים שחתמו ישראל והרשות.

שרת החוץ, ציפי לבני, שוחחה ביום חמישי עם עמיתיה מארה"ב, בריטניה, איטליה, אוסטריה (נשיאת האיחוד האירופי), רוסיה והאיחוד האירופי. לבני אמרה בשיחותיה, שאסור שהבחירות הפלסטיניות יעניקו הכשר לארגון טרור, גם אם התנהלו באופן מסודר.

מקורות מדיניים בכירים הביעו אתמול סיפוק מהתגובה הבינלאומית. הם ציינו שהממשל האמריקאי, שהגיב תחילה במבוכה לתוצאות הבחירות הפלסטיניות, אימץ בהמשך קו תקיף מול חמאס. בישראל היו מרוצים מהחלק השני של הודעת "הקוורטט" מיום חמישי בלילה, שדרשה "מכל המשתתפים בתהליך הדמוקרטי" להתנער מאלימות וטרור, לקבל את זכותה של ישראל להתקיים, ולהתפרק מנשקם בהתאם למפת הדרכים.

אולמרט טרם החליט האם להעביר לרשות הפלסטינית את התשלום החודשי של כספי המסים, שישראל גובה בשבילה. הכסף אמור לעבור ביום רביעי הקרוב, ובירושלים יש מחלוקת. שר הביטחון, שאול מופז, ומערכת הביטחון תומכים בהעברת הכסף, בעיקר מחשש שהרשות הפלסטינית תתמוטט ולא תוכל לספק שירותים, והאחריות תיפול על ישראל. בכירים אחרים בירושלים סבורים, שאסור לישראל להציג עמדה מרוככת, כיוון שאם תעביר כספים לרשות ינהגו כך גם ממשלות אחרות.

לדברי מקור מדיני בכיר, "השיקול העיקרי בעד העברת הכסף, הוא שמדובר בכספים של הפלסטינים". המקור אמר, שאם התשלומים יוקפאו, לא תהיה בכך הפרת הסכם עם הרשות הפלסטינית, כיוון שישראל הסכימה להעברת כספי המיסים אך ורק לידיו של שר האוצר הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד. "עם התפטרותו של פיאד, ההסכם אינו תקף עוד", אמר המקור הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully