וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימון גופני עוזר באופן מיידי לסובלים מדיכאון

רויטרס

25.1.2006 / 20:58

מחקר חדש, שבדק את השפעת הפעילות הגופנית על דיכאון קליני, מצא כי אפילו אימון חד פעמי של 30 דקות מסייע למצב הרגשי

אימון של כחצי שעה על הליכון יכול לשפר באופן זמני את מצב רוחם של אנשים שאובחנו כבעלי הפרעת [[דיכאון]] רצינית, כך עולה ממחקר חדש בתחום. החוקרים גילו שבין 40 נשים וגברים מדוכאים קלינית שהשתתפו במחקר, אלה שערכו את האימון הגופני דיווחו על שיפור זמני באנרגיה שלהם ובמצבם הרגשי.

אימון חד פעמי הוא בטח לא התרופה לדיכאון קליני, אמרו החוקרים, אבל פעילות גופנית יכולה להציע לסובלים ממנו דרך להקל על עצמם בעזרת עלייה זמנית במצב הרוח. "אם אתה יכול לצאת ולהתאמן במידה המומלצת, זה עשוי לעזור לך להתמודד עם הסמפטומים של הדיכאון באופן יומיומי", אמר החוקר הראשי, ד"ר ג'ון ברתולמיו מאוניברסיטת טקסס.

מחקרים שנערכו בעבר, הסביר, הראו כי פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור בטיפול בדיכאון לאורך זמן. אבל הממצאים המחדשים מראים גם כי "אתה לא חייב לחכות ליתרונות". המחקר של ברתולמיו ועמיתיו פורסם במגזין האמריקאי לתרופות ומדע בספורט.

כמה מחקרים קודמים מצאו כי מבוגרים פעילים נמצאים בסיכון נמוך יותר לדיכאון מאשר מבוגרים שאינם מבצעים כל פעילות גופנית. מחקרים רפואיים גילו גם כי פעילות סדירה יכולה לשמש כטיפול להפרעה הזאת – והיא יעילה, ככל הנראה, כמו תרופות נוגדות דיכאון בחלק מהמקרים. אולם, התוצאות המידיות של אימון גופני על מטופלים לא היו ברורות עד כה.

השפעה פיזית וקוגנטיבית

במחקר הנוכחי הנבדקים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה ערך כל נבדק אימון גופני של כחצי שעה בצעידה על הליכון, ובקבוצה השניה נחו הנבדקים פרק זמן זהה בכורסא נוחה. כולם מילאו שאלונים זהים על מצב רוחם והרגשתם לפני ואחרי חצי השעה. החוקרים גילו כי גם המנוחה וגם האימון שיפרו את מצב רוחם של הנבדקים, אולם אלו שהתאמנו דיווחו על עלייה גדולה יותר במצבם ובמרצם.

לדברי ברתולמיו, סביר להניח שמצב רוחה של הקבוצה שנחה בכורסא עלה רק מעצם העובדה שהם יצאו מהבית ויצרו קשר עם אנשים אחרים לצורך הניסוי. אנשים הסובלים מדיכאון קליני, אמר, מבודדים את עצמם לרוב ונמנעים ממצבים חברתיים.

מומחים שיערו כי אימון פיזי מסייע לטיפול בדיכאון, בין השאר, בשל השפעה גופנית ישירה. הפעילות הגופנית משפיעה ישירות על חלק מההרכב הכימי של [[מערכת העצבים]], בעיקר על מינון הסרוטונין והנוראפינפרין. אלו הכימיקלים שעליהם משפיעות גם תרופות נגד דיכאון. אולם, ברתולמיו אמר כי יכול להיות שיש גם מרכיב קוגנטיבי המסייע לעלייה במצב הרוח. סביר להניח שהנבדקים חשו "תחושת הישג" בעקבות האימון הגופני, שסייעה לשיפור במצבם.

אחד האתגרים המרכזיים בשימוש באימון גופני כדי לסייע לסובלים מדיכאון קליני הוא העובדה שהדיכאון עצמו מקשה על גיוס המוטיבציה לקום ולפעול, ציין ברתולמיו. אם הם יכולים אפילו רק לצאת להליכה קצרה, אמר, היא תוכל לעזור להם להתמודד עם ההשפעות היומיומיות של מצבם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully