וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר: "צמצום העוני - רק באמצעות צמיחה"

24.1.2006 / 12:01

נגיד בנק ישראל בכנס הרצליה: "חשוב להפנות משאבים גדולים בתקציבי החינוך והבריאות לריכוזי האוכלוסייה הנזקקת"

"חשוב להפנות משאבים גדולים בתקציבי החינוך והבריאות לריכוזי האוכלוסייה הנזקקת. הגברת הנגישות של אוכלוסייה זו לחינוך ובריאות טובים יותר, חשובה מאוד על מנת לאפשר לה הזדמנות שווה למיצוי הפוטנציאל והתקדמות בשוק העבודה". כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסגרת כנס הרצליה.

פישר התייחס בנאומו לצעדים הדרושים בטווח הארוך, לצורך גיבוש מדיניות חברתית מתאימה. לדעתו, חשוב להמשיך ולשים דגש על מדיניות שפועלת ליצירת צמיחה מתמשכת, כיוון שהיא חיונית להגברת היכולת של המשק להתמודד עם הבעיות החברתיות, ובעיקר לצמצום העוני.

"אנו נמצאים כעת בשנים הטובות של צמיחת המשק וכדאי לנצל אותן כדי להוריד את נטל החוב בתמ"ג", אמר פישר. "בשנת 2003 הגענו למצב שבו היה נטל החוב בתמ"ג 104%, ובשנת 2005 נראה כי מדובר בשיעור מעט נמוך מ-100%. הירידה הזאת נובעת מהגירעון הנמוך, הצמיחה המהירה ותקבולי ההפרטה".

נגיד בנק ישראל הוסיף, כי נטל תשלומי הריבית על החוב הממשלתי הוא כ-6% מהתמ"ג ובסך הכל מדובר בסכום של כ-33 מיליארד שקל לשנה. פישר הסביר, כי אילו נטל החוב בתמ"ג היה מגיע לכ-50% בלבד, תשלומי הריבית היו מהווים פחות מ-3% תמ"ג. זאת, משום שגם שיעורי הריבית היו יורדים, והיה מתפנה סכום של כ-17 מיליארד שקל בשנה לצרכים אחרים של המשק. עוד הוסיף פישר, כי בשנת 2005 ירד נטל החוב בתוצר בישראל אבל רמתו עדיין גבוהה מאוד בהשוואה בינלאומית - ברוב מדינות ה-OECD הוא נע בין 60%-40%.

הנגיד ציין גם, כי מאחר ששיעורי חוב תמ"ג גבוהים כל כך כמו בישראל, קיימת רגישות גבוהה בתקציב הממשלה ובמשק לשינויים בשיעורי הריבית בעולם. לדברי פישר, השווקים הפיננסיים מבינים את זאת. לטענתו, הדבר משפיע על דירוג האשראי של ישראל, ולכן על שיעורי הריבית שהממשלה והסקטור העסקי משלמים בשוקי ההון כדי לממן את פעילותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully