וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה תבחן מקורות אנרגיה חלופיים

רויטרס

23.1.2006 / 20:19

ועדה ציבורית תבחן חלופות לנוכח דילדול במשאבים הטבעיים. ה"ירוקים" טוענים כי זה כיסוי להחלטה להקים תחנות כוח גרעיניות

ממשלת בריטניה הודיעה היום, כי תקים ועדה ציבורית שתבחן את נושא האנרגיה במדינה, לאור ההתחממות הגלובלית והידלדלות מקורות האנרגיה בבעלות המדינה. גופים ירוקים ביקרו את ההחלטה להקים וועדה ציבורית בנושא בטענה כי זה מהלך המטשטש החלטה קודמת שהתקבלה בדבר הקמת תחנות כוח גרעיניות חדשות.

שר התעשייה, אלן ג'ונסון, אמר בתגובה לביקורת מצד הארגונים הירוקים כי החלטות קריטיות היו צריכות להתקבל במהירות, לנוכח הידלדלות באספקת הגז והנפט מהים הצפוני והצורך הדחוף לקצץ בפליטת גזי חממה לאור העלייה בטמפרטורות כדור הארץ.

במסיבת עיתונאים בה הוכרזה הקמת הוועדה הציבורית, אמר ג'ונסון כי שליש מיכולת ייצור החשמל במדינה עלולה לצאת משימוש תוך עשר שנים, כך ש"לא לעשות כלום הוא לא אופציה". הדיון הציבורי יימשך שלושה חודשים.

ג'ונסון הזכיר את ההפרעה באספקת הגז בתחילת החודש כאשר רוסיה סגרה את הצינורות העוברים לאירופה דרך אוקראינה, ואמר כי עד שנת 2020 בריטניה צפויה לייבא 80% מאספקת הגז במדינה.

מת'יו דיוויס, מהקרן העולמית לשימור הטבע, אמר בתגובה לפתיחת הדיון כי היא נחפזת מדי. לדבריו המהלך נראה כהטלת מסך עשן לבניית תחנות הכוח הגרעיניות. "הם קבעו פרק זמן מינימלי להתייעצות, שאינו מאפשר בחינה מעמיקה של הנושא.

גאי תומפסון, מארגון סביבה אחר, העיר כי התנאים לבחינת הנושא נתנו בצמצום, ומתמקדים בדרישות האנרגיה במקום באמצעים לייעל את משק האנרגיה ולבלום את הדרישה העולה. לדבריו, אם יסתבר כי הדיון הציבורי יסתכם בתרגול של חיזוי הביקוש וסיפוקו לצרכנים, הרי שאז נכשל הדיון כאמצעי לפיתוח מדיניות אנרגיה לעתיד. עוד הוסיף תומפסון כי לא דרושים כורים חדשים. חידוש תחנות הכוח הגרעיניות וייעול צריכת החשמל עשויות לפתור את הבעיות בתחום.

הוועדה הציבורית שעל הקמתה הוכרז היום מתקיימת שנתיים בלבד לאחר וועדה דומה שעסקה בנושא והגישה דו"ח מפורט בשנת 2003, בו נקבע כי אין צורך בהחלפת תחנות הכוח הגרעיניות הישנות.

ועדה שניה בנושא בתוך שלוש שנים

סטפן טינדל, מארגון הירוקים "גרינפיס", אמר בתגובה כי הוועדה היא רק כיסוי. לטענתו, הוועדה תשתמש באותם נתונים ותנתח באותן דרכים את הבעיה, אך תגיע למסקנות שונות. תחנות הכוח הגרעיניות מספקות 20% מהחשמל בבריטניה, ואלו המחודשים מביניהם מספקים רק 4% מצריכת החשמל במדינה.

ג'ונסון דחה את טענות הירוקים ואמר כי מסקנות הוועדה אינן קבועות מראש. לדבריו יש המון מידע חדש, והוועדה אינה מהווה תחליף לדו"ח מ-2003, אלא רק שיפור שלו.

ג'ונסון אמר עוד, כי הוועדה תסקור את כל נושא ייצור החשמל החל מאנרגיה שמקורה רוח וגלים ודרך פחם נפט ואנרגיה גרעינית. ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, שכינס את הוועדה, מעדיף ככל הנראה בניית תחנות כוח גרעיניות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully