וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנרגיה של ירקות

פרופ' משה שטרנפלד

23.1.2006 / 14:18

דלעת מקררת, כרוב מחמם וקוסקוס הוא בכלל נייטרלי - הרפואה הסינית מלמדת מה כדאי לאכול באיזו עונה

הרפואה הסינית המסורתית ממליצה על תזונה נכונה המתאימה לכל אדם ובכל עונה של השנה. כאשר מדובר באדם עם הרבה אנרגיה זכרית, חמה, גבוהה, חיצונית, אדומה, דרומית ועוד הנקראת בשפה המקצועית אנרגיה מסוג יאנג, המזון שלו צריך להיות – מקרר או ניטרלי. לעומת זאת, אדם עם אנרגיה נקבית עודפת של – קור, החלק התחתון, הפנימי, החיוור, הצפוני ועוד, נקראת בשפה המקצועית אנרגיה מסוג יין.

ייתכנו גברים עם עודף יין ותתכנה נשים עם עודף יאנג. מצבי חוסר האיזון הם בעייתיים ומחייבים טיפול. אבל, גם עונות השנה הן בעלות אנרגיה משלהן. החורף הוא יין והקיץ הוא יאנג. החורף הקר הוא יין ולכן סל המזונות והמשקאות שלנו צריך להיות יותר יאנג או ניטרלי. אם ניזון ממזונות יין במהות, נקרר את הגוף יתר על המידה ויתכנו מחלות בהתאם.

כיום, גם ברפואה הרגילה ישנה הסכמה מלאה כי הקור מגביר את הרגישות למחלות לפחות פי שלוש. לבד מן ההגנה האישית בלבוש, אנו חייבים גם לדאוג למזונות המגיעים אל הקיבה ומשם לגוף בהתאם לרמת האנרגיה שלהם. מובן שמזון או משקה היוצאים מקירור הם יותר מקררים במהותם. למעט החריפים במיוחד כמו, הסחוג, החרדל, הבצל והשום - הם כולם ימשיכו לחמם גם כאשר יצאו מן המקפיא.

אם נשכיל להבין את עקרונות התזונה הסינית, ובתוספת מעט ידע ועצות מקצועיות מתאימות, נוכל כולנו לדאוג לבריאות הגוף והנפש. המזונות הכתומים והאדומים ברובם מחממים. אם נבשל גזר, דלעת ושאר כתומים למשל, הבישול ימתן במקצת את החום שלהם. הבטטה, לעומת זאת, למרות צבעה, מתנהגת בצורה שונה מהיתר והיא כמעט ואינה מחממת אלא יותר ניטרלית.

תעשיית המזון המגוונת, מאפשרת לנו לברור ביתר קלות את המזונות המועדפים. כך גם נבחר את הירקות והפירות המועדפים עלינו בעונה זו של השנה. הידיעה הבסיסית תיתן לנו כלים בסיסיים להתמודד עם החורף ולצפות לפחות מחלות וסיבוכים. אני מאחל לכולם הנאה מהאוכל, לא להגזים בכלום, לאכול את המזונות הנכונים ולהכין את הגוף לקראת החורף ואף להגביר את כושר עמידותו. חורף בריא לכולם.

סיווג מזונות לפי מהות האנרגיה שלהם - מזונות חמים

ירקות: הכתומים והאדומים – דלעת ודלורית, גזר, בטטה ( במידה קלה של חום), פלפל אדום, עגבניות (במידה קלה בלבד), פלפל חריף אדום וירוק. צנון, פרסה (כרשה ) שום ובצל יבש.

פירות: תפוח-עץ ירוק חמוץ ואדום גם אם הוא מתוק, אפרסק צהוב, תפוז, אשכולית, קלמנטינה, ליצ'י, מנגו אך במידה קלה ביותר, אפרסמון ובמידה קלה, שזיפים חמוצים, מישמש, גויאבה, פטל.

תבלינים וצמחי מרפא: אניס, זרעי שומר, בזיליקום, זרעי שמיר, קליפת קינמון, מקל קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, פלפל שחור ולבן, פפריקה מתוקה וחריפה, זרעי קימל, רוזמרין, זעפרן, כמון.

אגוזים: אגוז, ערמונים, בוטן קלוי, קשיו, אגוז ברזילאי.

דגנים: שיפון, תירס. כוסמת ואורז מלא.

קטניות: עדשים אדומים, שעועית גדולה, אדזוקי, חומוס.

בשר: אדום, דגי ברכות, חלמון ביצה.

ממתיקים: סוכר לבן וחום, מולסה.

שמן: סויה.

מזונות קרים

ירקות: ירקות ירוקים למיניהם - קישואים, כרוב, חסה, מלפפון, קולרבי, פלפל ירוק, חציל, פטריות לבנות,

פירות: מלון, אבטיח, אננס, תות, שסק,

קטניות: טופו.

תבלינים וצמחי-מרפא: מיורן, פטרוזיליה, שמיר, מנטה.

בשר: בשר לבן (בשר חזיר).

שמן: שומשום.

מזונות ניטרליים

ירקות: כרוב סיני, סלרי, פטריות שחורות, תפוח-אדמה, תרד, פטריות שיטקי,

פירות: תפוח-עץ מתוק, אגס, בננה, תאנה, ענב ירוק ומתוק, פומלה ופומלית, פפאיה.

תבלינים וצמחי-מרפא: טימין, ליקריץ, כורכום,

דגנים: חיטה וכל המוצרים כמו- קוסקוס ועוד, אורז לבן, שיבולת-שועל

קטניות: מאש ירוק, שעועית לבנה קטנה, שעועית-ירוקה, סויה.

אגוזים: אגוז קליפורניה ועד לכמות של 15 יחידות.

בשר: בשר עוף או הודו.

ממתיקים: סוכר נבט, סוכר פירות, סוכר קנה.

שמן: שמן זית בכבישה קרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully