וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעיפי הרפורמה: לראשונה - מס של % 25 על הבורסה

4.5.2000 / 11:15

הנטו במשכורת יגדל עד 2,438 שקלים. הרפורמה תפורסם באתר משרד האוצר - ותינתן אפשרות לחישוב השינוי בנטו עבור כל עובד


איך משפיעה הרפורמה במס על ההכנסה של כל אחד מאיתנו? לפי הדו"ח בעלי שכר העולה על 2,800 שקל יקבלו תוספת לנטו העשויה להגיע עד למקסימום של 2,438 שקל. הרווח המשמעותי לציבור יהיה ביחוד לאוכלוסיה הנושאת ברוב נטל המס - בעלי הכנסות של 8,000 - 30,000 שקל.
יש לציין כי הרפורמה חייבת לקבל את אישור הממשלה, ולכן לא ודאי כי היא תעבור במלואה. בנוסף, יחולו סעיפיה החל מינואר 2001.

מטרת הוועדה הינה הגדלת בסיס המס, תוך מיסוי ההון, והפחתת הנטל על עבודה. עם עיקרי הדו"ח נמנים הסעיפים הבאים:
מיסוי הבורסה: הוועדה המליצה, לראשונה, על הטלת מס בשיעור % 25 על חסכונות ונכסים, ובהם רווחי הון בבורסה הישראלית. מניות קיימות לא יחוייבו במס אם יממשו עד סוף שנת 2000. מצב דומה לכך קיים ברוב המדינות המפותחות, ובהן ארה"ב. עד היום היו רווחי הון בבורסה התל אביבית פטורים ממס.
מס זה גם יוטל על הריבית בכל אפיקי החיסכון במשק, ובהם קופות הגמל, תוכניות החיסכון, קרנות ההשתלמות, קרנות נאמנות ופקדונות בבנקים. לעומת זאת, הופחת המס על ניירות ערך בחו"ל מ-% 35 ל-% 25. זאת, על מנת לא ליצור אפלייה בין רכישת מניות בבורסה בתל אביב, לבין רכישת מניות בחו"ל.
כיצד תבוצע הגבייה: המשקיעים ידווחו על הכנסתם למס הכנסה, כולל דו"ח המפרט רווחים בשוק ההון. להערכת הוועדה שיעור הנישומים שידווחו לשלטונות המס יעלה - מ-% 22 מהאוכלוסיה ל-% 29.


מס על עיזבון ומתנות: אדם שיקבל ירושה או מתנות של יותר מ-4 מיליון שקל ישלם מס בשיעור של % 10.

מס של % 10 יוטל על השכרת דירה על כל סכום העולה על 3,000 שקל. כל אזרח בישראל יקבל פטור חד פעמי של 500,000 שקל לכל חייו על רווחים ממכירת דירה. רווח גבוה יותר יחוייב במס של % 25.

לפי החלטות הוועדה, סף המס, שמתחתיו לא תהיה חובת תשלום מס הכנסה, יועלה: מ- 2,008 שקל - ל- 3,200 שקל.
המס השולי על הכנסות של 13-31 אלף שקל יהיה % 40, ובנוסף יוטל על אותן הכנסות מס בריאות וביטוח לאומי בשיעור % 10, כמו היום. המס השולי על הכנסות מעל סכום זה יעמוד על % 50. להערכת הוועדה בעלי ההכנסות הגבוהות במיוחד יהיו המפסידים הגדולים מהרפורמה, וזאת לאור היקף השקעתם בשוק ההון.

הוועדה החליטה שלא להטיל חובת דיווח כללית על אזרחי המדינה, אלא לחייב דיווח שנתי של הפעילים בשוק ההון על הכנסות מעבודה והון.

בן בסט אמר כי עובד שלו קרנות השתלמות ירוויח באופן הבא: הכנסה של 4,000 שקל תגדל בכ-60 שקל; 7,000 שקל יגדלו ב-240 שקל, ושכר של עשרת אלפים יגדל ב-378 שקל. לדברי בן בסט, עובד ללא קרן השתלמות יהנה אף יותר מרפורמה זו.

הוועדה גם המליצה לבטל את נקודות הזיכוי ממס שניתנו עד היום לנשים עובדות ולעובדים במשמרות שנייה ושלישית.

היקף הרפורמה גבוה מהצפוי, ועומד על 12 מיליארד שקל המהווה % 20 מהמיסים הישירים שהמדינה גובה. פיקדון או תוכנית שתסתיים עד סוף 2000 לא תמוסה כלל. באתר של משרד האוצר באינטרנט יופיע הדו"ח לקראת שעת הצהרים, וכן תינתן שם אפשרות לציבור לחשב את השפעת הרפורמה על הנטו שלו.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully