וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק שכר מקסימום

רועי כ"ץ

23.1.2006 / 9:25

רועי כ"ץ לא מתרשם מקמפיין שכר המינימום של פרץ, ומציע - משכורת המנכ"ל תהיה בדיוק פי 10 ממשכורת העובד הזוטר ביותר

הקמפיין להעלאת שכר המינימום במשק שזור היטב במסע הבחירות של עמיר פרץ. שלל הבעיות הנגזרות מהעלאת שכר מינימום אינן מטרידות, כך נראה, את יו"ר ההסתדרות לשעבר, שמאמין כי ניפוח מלאכותי של השכר יגרום לרווחה פתאומית בקרב השכבות החלשות.
פרץ בוחר להתעלם מכך שגם היום תשלום שכר המינימום לא מיושם במלואו, ומעסיקים רבים עוקפים אותו בשיטות שונות ומשונות. הוא גם מתכחש לעובדה הפשוטה, שהעלאת שכר המינימום תביא לגל פיטורים נרחב במשק. כי המעסיקים לא ימצאו לפתע מקורות מימון חדשים - הם פשוט ישלמו יותר כסף לפחות עובדים.

אבל למרות הביקורת על הצעת שכר המינימום והחשד למניעים פופוליסטיים, לא ניתן להתעלם גם מכמה עובדות מטרידות בסולם השכר, לפחות במגזר הציבורי. דו"ח שאותו מפרסם מדי שנה הממונה של השכר במשרד האוצר חושף, כי גופים ציבוריים רבים בישראל מחלקים לבכירים משכורות עתק בלי הצדקה. עיון בתלושי השכר של בכירים בשלטון המקומי יגרום אפילו לבכירים במגזר הפרטי להוריק מקנאה. אם מחשבים את שעות העבודה הממוצעות של בכירי המגזר הציבורי, ואת העובדה שגופים ציבוריים רבים הם גירעוניים כמעט בהגדרה, שכר הבכירים האלה יכול להיחשב בקלות לשערורייה.

אבל אנחנו לא רק מבקשים לחשוף בעיות, אלא גם להציג פתרון אמיתי. הגיע הזמן לחוקק את "חוק שכר מקסימום". חוק שיקבע זיקה ברורה בין השכר הנמוך ביותר בגוף בשירות הציבורי לבין השכר הגבוה ביותר שמשולם באותו גוף. במילים פשוטות, המשכורת של המנכ"ל תהיה בדיוק פי עשרה ממשכורתו של העובד הזוטר ביותר באותו משרד ממשלתי, אוניברסיטה או רשות מקומית. אם המנקה בעירייה מרוויחה 3400 שקלים לחודש – משכורתו של מנכ"ל הרשות המקומית תהיה 34,000 אלף שקלים, ולא שקל אחד יותר.

כך תיקבע מדרגת שכר משמעותית והגיונית באותה מידה. הרי אם יחליט המנכ"ל לפגוע בשכר של עובדיו הזוטרים, ישפיע הדבר מיידית על שכרו שלו. אם יחליט המנכ"ל להעלות את השכר הנמוך של עובדיו, הוא ירגיש את שיפור תנאי השכר גם בכיסו.

מדובר בעסקה משתלמת לכל העובדים בארגון, ובמיוחד לאלו המקבלים שכר מינימום. מבלי לחטוא בנבואות, אפשר לנחש שמיד לאחר הפעלת "חוק שכר מקסימום" לא יהיו עובדים רבים במגזר הציבורי שירוויחו 3400 שקלים עבור חודש של עבודה קשה.

איש אינו יכול לאכוף את "חוק שכר מקסימום" על המגזר הפרטי, אך הצלחת החוק במגזר הציבורי תגרום תגובת שרשרת, שתשפיע גם על השכר שמעסיקים פרטיים משלמים. החוק התקדימי אינו נקי מבעיות ויש לקבוע תקרת שכר ברורה במגזר הציבורי: אחרי הכל, איש אינו מדמיין מצב שבו בכירי שירות המדינה יוכלו לקבוע את משכורתם שלהם. יישום "חוק שכר מקסימום" יביא להעלאה מתונה והכרחית בשכרם של אנשי המעמד הנמוך, יעצור את מרוץ השכר המופקר בשירות הציבורי ויצור לראשונה פער מוגדר בין המשכורת הנמוכה ביותר בארגון ובין הגבוהה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully