וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב אישר את חוק ההתאבדות בסיוע רופא

רויטרס

18.1.2006 / 12:09

בית המשפט העליון של ארה"ב דחה את התנגדות הממשל לחוק באורגון, המתיר לרופאים לסייע לחולים סופניים לשים קץ לחייהם

ממשל בוש חרג מסמכותו כשאסר על רופאים לסייע לחולים סופניים למות, במדינה היחידה בארה"ב המתירה התאבדות בסיוע רופא. כך קבע בית המשפט העליון של ארה"ב אמש.

בין המשפט הנחיל ברוב של 6-3 תבוסה מוחצת לממשל, וקבע כי שר המשפטים הקודם בממשל, ג'ון אשקרופט, פירש בצורה שגויה חוק פדרלי כשהחיל את החוק האוסר על הפצת סמים על סוגיית הסיוע להתאבדות, תוך התעלמות מחוק במדינת אורגון המתיר זאת.

"קשה להגן על קביעתו של שר המשפטים, לפיה החוק מיועד להפליל התאבדות בסיוע רופא", קבע השופט אנתוני קנדי בחוות הדעת שכתב עבור הרוב. שלושת החברים השמרנים ביותר בבית המשפט, אנטונין סקאליה, קלארנס תומאס והנשיא החדש של בית המשפט, ג'ון רוברטס, שמונה לפני מספר חודשים על ידי הנשיא בוש, חלקו על דעת הרוב. רוברטס, שזו לו הפעם הראשונה שהוא בדעת מיעוט מאז מונה לבית המשפט, לא כתב חוות דעת.
החוק של אורגון, המכונה חוק המוות בכבוד, אושר פעמיים על ידי הבוחרים במדינה. זהו החוק היחיד בארה"ב המתיר התאבדות בסיוע רופא, ומאתיים חולים סופניים עשו בו שימוש מאז אושר ב-1997.

תחת החוק, חולים סופניים המבקשים לשים קץ לחייהם בסיוע רופא צריכים לקבל אישור משני רופאים לפיו דעתם צלולה ונותרו להם פחות משישה חודשים לחיות. לאחר מכן רושם הרופא מרשם למינון קטלני של סם, והחולה נוטל אותה לבדו.

הוראתו של אשקרופט הכריזה כי סיוע להתאבדות אינו "מטרה רפואית לגיטימית", תחת "חוק החומרים בפיקוח" מ-1970 (מקביל ל"פקודת הסמים המסוכנים" בישראל), וכי רישום חומרים הנמצאים ברשימת הפיקוח למטרה זו נוגד את החוק הפדרלי. אורגון ערערה על החלטה זו, ופסיקת בית המשפט העליון מהווה את התבוסה השלישית של הממשל בנושא, לאחר שבית משפט פדרלי ובית משפט לערעורים פסקו בצורה דומה.

דובר הבית הלבן, סקוט מקללן, אמר כי משרד המשפטים לומד את הפסיקה. "אנחנו מאוכזבים מהחלטת בית המשפט. הנשיא ממשיך להיות מחויב באופן מלא לבניית תרבות של חיים, המבוססת על הערכת החיים בכל שלביהם", אמר מקללן.

שני הצדדים בוויכוח חזו שהחלטת בית המשפט העליון תוביל לאימוץ חוקים דומים במדינות נוספות. מחוקקים המקדמים חוק דומה בקליפורניה אמרו שהפסיקה העניקה להם דחיפה משמעותית.

תומכי החוק, כמו הסנאטור רון וויידן (דמוקרט מאורגון), שיבחו את הפסיקה, ונדרו להילחם בכל ניסיון של הקונגרס להעביר חוק עוקף. "החלטת בית המשפט הביאה סוף, לעת עתה, לניסיונות הממשל לחמוס את השליטה בהחלטות שמן הראוי שיושארו בידי המדינות והאנשים הנוגעים בדבר", אמר.

אל השופט קנדי, הנחשב שמרן מתון, , הצטרפו השמרנית המתונה סנדרה דיי אוקונור, העומדת לפרוש ברגע שימונה לה מחליף, וארבעת החברים הליברלים של בית המשפט. קנדי קבע, כי אשקרופט חרג "הן מתחום הבנתו והן מכוונת המחוקק וייעוד החוק". בחוות הדעת בת 28 העמודים, כתב קנדי כי החוק הפדרלי התערב במעשיהם של רופאים רק כדי למנוע מהם להשתמש בסמכותם לרשום תרופות כדרך לסחור בסמים לא חוקיים.

בחוות הדעת של המיעוט כתב השופט סקאליה, כי "אם למונח 'מטרה רופיאת לגיטימית' יש משמעות כלשהי, אין ספק שהיא אינה כוללת את רישומן של תרופות לצורך גרימת מוות".

בישראל עבר לפני כחודשיים חוק "הזכות למות בכבוד", שיזם חבר הכנסת רומן ברונפמן (הבחירה הדמוקרטית).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully