וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופה המכבה קולטני קנביס במוח תסייע להרזיה

רויטרס

16.1.2006 / 19:21

כשמעשנים מריחואנה, חשים רעב. תרופה שתחסום את המרכזים במוח הקולטים את החומר הפעיל במריחואנה, תסייע לאבד משקל

אחרי מוזיקה, ספרות ואמנות, מגיע תור הרפואה לשאוב השראה מסם המריחואנה. תרכובת כימית, שמכבה את קולטני הקנבינואידים – אותם מרכזים במוח המגיבים למריחואנה ושגורמים לרעב בעת עישון המריחואנה – תעמוד בבסיס התרופה החדשה נגד השמנה. מנתחי שוק התרופות חוזים לה מכירות של שלושה מיליארד דולר בשנה.

הגלולה, שתיקרא אקומפליה (או רימונבנט), מבית היוצר של חברת סאנופי-אבנטיס, שעשויה להיות מאושרת על ידי מנהל המזון והתרופות של ארה"ב כבר בחודש הבא, היא הראשונה מתוך שורה תרופות חדשות שצפויות להציף את השוק.

שתי תרופות ניסיוניות אחרות, של החברות ארנה ואליזיים, הניבו גם הן תוצאות מעודדות בניסויים קליניים למרות שהן פועלות בדרך שונה מהאקומפליה. משיקיעים החלו להמר בגדול על שוק התרופות נגד השמנה.

אולם ההיסטוריה צופנת בחובה התרעה למשקיעים. לתרופות ההרזיה יש עבר מפוקפק, בגין יעילות בינונית ותופעות לוואי מטרידות. הגדילה לעשות התרופה "פן-פן", שקושרה לבעיות באטם שריר הלב ועלתה ליצרניתה, ווייאת', יותר מ-21 מיליארד דולר בתביעות נזיקין. אולם כישלונות העבר אינם מניאים את היצרנים מלהמר על תרופת הפלא הבאה, בתקווה שזו תתברר כנוסחה המנצחת.

שוק של 1.5 מיליארד צרכנים תוך 10 שנים

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי מיליארד בני אדם ברחבי העולם סובלים מעודף משקל, וכי מספרם יעלה ל-1.5 מיליארד עד 2015. עוד מעריך הארגון כי מתוך המיליארד, 300 מיליון סובלים מעודף משקל חמור, דבר המעמיד אותם בסכנה ללקות בשבץ, מחלות לב, סכרת סוג 2, בעיות נשימה וסוגים מסוימים של סרטן.

כיום קיימות בשוק שתי תרופות מובילות נגד השמנה – קסניקל של חברת רוש הולדינג AG, ומרידיה \ רדוקטיל של אבוט. הראשונה מגבילה את ספיגת השומן בגוף, והשנייה מדכאת את התיאבון. אולם לשתיים יש תופעות לוואי בעייתיות – קסניקל עלולה לגרום לעודף גזים והפרשות שומניות. מרידיה עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם. עובדות אלה גורמות לכך ששתי התרופות נמכרות בכ-460 מיליון דולר ו-300 מיליון דולר בהתאמה. לתרופה החדשה, לעומת זאת, חוזים המנתחים שוק של כ-3.1 מיליארד דולר, כשהתחזית האופטימית ביותר מגיעה לחמישה מיליארד.

ברור שהמתחרים של חברת סאנופי-אבנטיס חושבים שהיא עלתה על משהו טוב. תאגידי הענק מרק, פייזר ובריסטול-מאיירס סקוויב מובילות שורה של חברות תרופות העוסקות כעת בפיתוח תרופות נגד השמנה הפועלות על עיקרון חסימת קולטני הקנבינואידים.

מומחי בריאות אינם מתלהבים מתרופות נגד השמנה, וטוענים כי תוכניות המתמקדות בשינוי הרגלי תזונה ופעילות גופנית משיגות תוצאות טובות יותר בעלות נמוכה בהרבה. עם זאת, פרופסור לוק ואן חאל, מבית החולים של אוניברסיטת אנטוורפן בבלגיה, אומר שלתרופות יכולה להיות תועלת עבור אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully