וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה של נשיאת צ'ילה החדשה: כמה שמאל?

רויטרס

16.1.2006 / 17:44

מישל בצ'לט היא האשה הראשונה שנבחרה לנשיאות צ'ילה והשנייה שנבחרת בדרום אמריקה. האתגר שלה יהיה לאזן בין השמאלנות לפרגמטיות

צ'ילה בחרה אמש בסוציאליסטית מישל בצ'לט כנשיאה הראשונה בתולדותיה. בכך הפכה בצ'לט לאשה השנייה בלבד שנבחרת לעמוד בראש מדינה ב[[אמריקה הלטינית]], והראשונה הנבחרת ללא קשר משפחתי לראש מדינה קודם. בחירתה גם מחזקת את נטייתה שמאלה של דרום ומרכז אמריקה.

לאחר שנספרו כמעט כל הקולות, התברר כי בצ'לט, מועמדת הקואליציה השלטת המרכזית-שמאלית ב[[צילה]], גרפה 53% מן הקולות, לעומת מעומד האופוזציה, המיליונר השמרן סבסטיאן פינרה, שזכה ב-47%.

בצ'לט בת ה-54, רופאה שנאסרה ועונתה במהלך שלטונו של הרודן [[אוגוסטו פינושה]] (1973-1990), ובעקבות כך נאלצה לחיות בגלות, תהיה הנשיאה הרביעית ברציפות מקואליציית המרכז-שמאל השולטת בצ'ילה מאז הדחתו של פינושה ב-1990.

"האלימות נכנסה לחיי, הרסה את מה שאהבתי והפכה אותי לקורבן של שנאה", אמרה בצ'לט לעשרות אלפי תומכים נלהבים, שהשליכו עליה קונפטי לאורך השדרה המרכזית בבירה סנטיאגו. בצ'לט הוסיפה כי "הקדשתי את חיי להפיכת השנאה הזו להבנה, סובלנות וכן, למה לא לומר זאת – אהבה".

בצ'לט, שרת ההגנה לשעבר, היא האשה השנייה בלבד הנבחרת לעמוד בראש מדינה בדרום אמריקה, והראשונה שנבחרת ללא קשר משפחתי למנהיג קודם. ג'נט ג'גאן מ[[גיאנה]] נבחרה לרשת את בעלה הנשיא, לאחר מותו ב-1997.

"אני מתרגשת ומאושרת. אנו נושמים את אוויר החירות והאחדות", אמרה אנה פדרס, עובדת מלון בת 37 שאמרה, כי החליטה באופן ספונטני להצטרף לחוגגים. החגיגות נמשכו אל תוך הלילה, והתומכים הנלהבים צפרו במכוניותיהם ונופפו בדגלי ענק.

ההחלטה הראשונה: ללכת להשבעה של מוראלס?

בצ'לט, חילונית גמורה ואם לשלושה ילדים משני אבות, הרוויחה מתזוזה לערכים פחות דתיים בצ'ילה, שעד לאחרונה נחשבה למדינה השמרנית ביותר ביבשת. היא נדרה במהלך נאום הניצחון שלה לצמצם את הפערים החברתיים בצ'ילה לפני שכהונתה בת ארבע השנים תגיע לסיומה, והבטיחה לספק ביטוח לאומי והזדמנויות חינוכיות לכל. "אני רוצה שהממשל שלי ייזכר כממשל של כולם”, אמרה.

המומחה למדע המדינה מצ'ילה, ריקרדו ישראל, אמר שהאתגר הראשי של בצ'לט יהיה למנות יותר נשים לתפקידים בכירים, ולמצוא את המקום הנכון לקואליציה שלה בטווח הממשלות השמאלניות השולטות כיום בדרום אמריקה. לדברי ישראל, על בצ'לט יהיה לאזן בין הצורך ביחסי חוץ טובים, ובמיוחד עם ארה"ב, לבין הצורך להבטיח אספקת גז ונפט משכנותיה.

ניצחונה של בצ'לט ממשיך, כאמור, את מגמת עלייתו של השמאל בכל אמריקה הלטינית, שם שולטים מנהיגי שמאל ב[[ארגנטינה]], [[ברזיל]], [[אורוגוואי]] ו[[ונצואלה]]. הסוציאליסט איבו מוראלס עתיד להיות מושבע בקרוב כנשיא [[בוליביה]], ומועמד שמאלני צפוי לזכות בבחירות לנשיאות [[מקסיקו]].

"אני חושב שהחלטה אחת שיהיה עליה לקבל בקרוב מאד, היא אם להשתתף בהשבעתו של מוראלס או לא", אמר ישראל, בהתייחסו למתיחות ההיסטורית בין שתי המדינות. נשיאה השמאלני והשנוי במחלוקת של ונצואלה, [[הוגו צאווז]], תיאר את עצמו כ"חבר טוב" של בצ'לט.

בצ'לט עצמה צפויה לנקוט מדיניות שמאלית פרגמטית, בהתאם למורשתו של הנשיא היוצא הפופולרי, ריקארדו לאגוס, שהמשמעת המוניטרית שנקט הקנתה לו תומכים רבים מהמרכז והימין, שנטו בתחילה לפקפק בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully