וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליה בשכיחות מחלות נפש בשל שינויים בתזונה

16.1.2006 / 12:16

מחקר חדש מצא כי שינוים בתזונה בחמישים השנים האחרונות שיחקו תפקיד מפתח בעליה במחלות הנפש והאטת תפקודי המוח

העמותה לבריאות הנפש ותזונאים טוענים כי אופן ייצור האוכל כיום שינה את האיזון בין מרכיבים תזונתיים חיוניים שבני אדם צורכים. במהלך השנים גם הפחיתו בני האדם באכילת מזון טרי ואוכלים יותר שומנים רווים וסוכר.

לטענת העמותה השינויים בתזונה הביאו לדיכאון ובעיות זיכרון. אבל מומחים למזון אמרו בתגובה על המחקר כי תוצאותיו לא סופיות.

ד"ר אנדרו מק'קולוק, מנכ"ל העמותה לבריאות הנפש, אמר ל-BBC כי השפעת התזונה על הבריאות הפיזית של הגוף ידועה לכל. אבל לדבריו רק עכשיו מתחילים להבין כיצד מושפע המוח ממרכיבי התזונה השונים וכיצד התזונה משפיעה על בריאות הנפש.

מק'קולוק הוסיף עוד, כי טיפול נפשי הכורך בתוכו שינוי בתזונה הראה תוצאות טובות יותר מטיפול תרופתי או ייעוץ בלבד במקרים מסוימים. המחקר, שכותרתו "מזון למוח", מצביע על כך שהאיזון העדין בין מינרלים, ויטמינים ושומנים חיוניים השתנה במהלך חמשת העשורים האחרונים.

אוכלים שליש מכמות הדגים לעומת לפני 50 שנה

החוקרים טוענים כי שגשוג החקלאות המתועשת הכניס לשימוש קוטלי מזיקים ושינה את הרכב השומנים במזון בהתאם להרכב התפריט אותו צורכים בני האדם. החוקרים הביאו כדוגמא את השינוי בחיי התרנגולות למאכל בשלושים השנים האחרונות. אחוז השומן בתרנגולות למאכל גדל מ-2% ל-22% במהלך שנים אלה.

השינוי בתזונה הביא לערעור האיזון של חומצות אומגה 3 ואומגה 6 הנחוצים למוח על מנת שיתפקד כראוי. מנגד, שומן רווי, שצריכתו עלתה עם עליית הצריכה בארוחות מוכנות, פועל להאטת פעילות המוח.

מהמחקר עולה כי אנשים אוכלים שני שליש מכמות ירקות ושליש מכמות הדגים בלבד לעומת הנהוג לפני 50 שנים.

על פי המחקר, שינויים אלה עלולים להשפיע על דיכאון, סכיזופרניה, הפרעות קשב ואלצהיימר. העמותה לבריאות הנפש קראה לציבור לאמץ תזונה בריאה יותר הכוללת יותר פירות, ירקות ודגים. אחד החוקרים ציין כי אפשר להסיק מתוצאות המחקר כי אם לא יתרחש שינוי משמעותי במדיניות החקלאות, אוכל בריא ומזין לא יהיה זמין בעתיד לבני האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully