וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוחרר האזרח הטורקי שירה באפיפיור ב-1981

רויטרס

12.1.2006 / 20:30

מחמט עלי עגא, שירה ופצע את האפיפיור יוחנן פאולוס השני בשנת 1981, שוחרר היום מהכלא הטורקי, לאחר שריצה 26 שנות מאסר

היום שוחרר מחמט עלי עגא, שניסה להתנקש בחייו של האפיפיור [[יוחנן פאולוס השני]] ב-1981, לאחר שריצה 26 שנות מאסר בכלא הטורקי.

מניעיו של עלי עגא לנסיון ההתנקשות באפיפיור נותרו מסתוריים. אחת הסברות היא, שעלי עגא היה רוצח שכיר של הסובייטים שלא ראו בעין יפה את התנגדותו של האפיפיור לערכיהם, למרות שהתובעים לא הצליחו להוכיח קשר בין עלי עגא למחתרת הסובייטית. רבים חושבים, כי שופט בית המשפט האיטלקי שחקר את הפרשה ב-81, עלול להימצא עכשיו בסכנה, היות והוא יודע "יותר מדי".

לא כולם שמחים בשמחתו של עלי-עגא. שר המשפטים הטורקי מתכנן לערער על שחרורו, כדי שיכלא שוב על רצח של עורך עיתון ליברלי, שביצע ב-1979. לטענתו, השיחרור של עלי עגא הוא רציחת החוק: "אגיע עם המקרה של אל עגא עד לבית המשפט לזכויות האדם באירופה", אמר השר.

בצאתו מהכלא לא אמר עלי עגא דבר, אך הגיש לעיתונאים עותק של מגזין "טיים" עם תמונת שער שלו, נפגש עם האפיפיור יוחנן פאולוס, והכותרת "למה לסלוח?".

הצבא הטורקי התעקש שעלי עגא ישלים את שירותו הצבאי, שהוא בגדר חובה לכל גבר טורקי. לא ברור מתי הדבר יוכל להתבצע, היות ויש עליו שמירה נרחבת מחשש שיברח ויבצע פשע נוסף, כפי שעשה בשנות ה-70.

עורכי הדין של עלי עגא בן ה-48, מקווים כי יזכה לדחיית השירות או לקיצורו, שכן בריאותו רופפת. גורמים בטורקיה חושבים, כי על הממשל לדאוג לאבטח את עלי עגא, שכן קיים סיכוי גבוה שינסו להתנקש בו. גורמים אחרים אומרים, כי היה עדיף שהיו משאירים אותו בכלא.

עלי עגא נתן במהלך השנים שהיה כלוא הסברים שונים וסותרים להתנקשותו באפיפיור, שנפטר בשנה שעברה. במשפטו באיטליה טען, כי הוא בעצם גלגול נשמתו של ישו, וכי הירייה באפיפיור היא הגשמת הנבואה שאמרה הבתולה מריה לילדים בפורטוגל. כ-14 שנים לאחר הרצח, נאמר בוותיקן כי הבתולה מריה אכן נשאה נבואה שכזו.

בשנות ה-70, עלי עגא היה ידוע כפעיל ימני מיליטנטי וכאחד שיש לו קשרים רבים בעולם התחתון של הפשע הטורקי. הוא נכלא לאחר שרצח את עורך העיתון, אך ברח במהרה.

מחמט אומר על עצמו, כי הוא הפך לאיש של שלום שנבחר במיוחד על ידי האלוהים. בתקשורת הטורקית הוא צוטט, באומרו כי ירצה לפגוש ביורשו של יוחנן פאולוס, האפיפיור בנדיקטוס ה-16, כשיבקר בטורקיה השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully