וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום גרם להולדת דובים עם איברי מין זכריים ונקביים

10.1.2006 / 14:09

חומרים המשמשים להפחתת דליקותם של רהיטים, בגדים ושטיחים מזהמים את חוג הקוטב ושוקעים ברקמות השומן של דובי הקוטב

חוקרי חיות בר מצאו ראיות חדשות לכך שדובי הקוטב, שמאוימים בלאו הכי בשל המסת אזורי המחיה שלהם כתוצאה מהתחממות גלובלית, מורעלים על ידי תרכובות כימיות המשמשות באירופה ובצפון אמריקה כדי להפחית את דליקותם של רהיטים, בגדים ושטיחים.

בעיתון הבריטי אינדיפנדנט דווח, כי קבוצה של מדענים מקנדה, אלסקה, דנמרק ונורבגיה משמיעה אזהרה בנוגע למעכבי הבעירה, המכונים דיפנילים פוליברומיים, או PBDE. לטענת החוקרים, משקעים משמעותיים של החומרים הללו נמצאו ברקמות השומן של דובי קוטב, במיוחד במזרח גרינלנד ובאיי סוואלברד השייכים לנורבגיה.

בשלב זה עדיין מתבצעים מחקרים להשפעתם האפשרית של הכימיקלים על הדובים, אולם בדיקות מעבדה על בעלי חיים כמו עכברים מעידים כי ההשפעות עלולות להיות ניכרות, וכי החומרים תוקפים את בלוטות המין והתריס, את הכישורים המוטוריים ואת תפקוד המוח.

כמו כן, ישנן ראיות לכך שחומרים הדומים ל-PBDE תרמו לשיעור גבוה להפתיע של הרמפרודיטיות בדובי קוטב. כאחד מכל 50 דובי קוטב באיי סוואלברד נולד עם איברי מין זכריים ונקביים כאחד, תופעה שהמדענים מקשרים ישירות להשפעות הזיהום.

"חוג הקוטב הוא כעת אגן ניקוז כימי", אמר קולין באטרפילד, מראשי קרן הטבע העולמית, שציינה בחודש שעבר שגם לוויתני קטלן סובלים משיעורי זיהום מוגברים כתוצאה מחשיפה למעכבי בעירה ותרכובות מלאכותיות אחרות. באטרפילד הוסיף כי "כימיקלים ממוצרים שבהם אנו משתמשים מדי יום מזהמים את חוג הקוטב".

החומרים המזהמים נישאים צפונה מן האזורים המתועשים של ארה"ב ומערב אירופה על גבי זרמים צפוניים באוקיאנוס ובמיוחד על גבי רוחות הנושבות צפונה. לחות מזוהמת מתעבה בהגיעה לאקלים הארקטי הקר ואז נטמעת בסביבה ומוכנה להיכנס לשרשרת המזון.

במשך שנים עקבו מדענים אחר התגברות ריכוזי החומרים המזהמים ככל שהם עולים בשרשרת המזון, מפלנקטון לדגים ואז ליונקים ימיים כמו כלבי ים, לווייתנים וכן לדובי קוטב. המחקר החדש, שפורסם לראשונה בחודש שעבר בכתב העת Environmental Science and Technology, מראה לדוגמא, כי אחת התרכובות היתה מרוכזת ב-71% יותר בדובי קוטב מאשר בכלבי הים שאותם נוהגים הדובים לאכול.

פעילי שימור הסביבה דואגים במיוחד נוכח ממצאים אלה, בגלל מצבן הרגיש בלאו הכי של אוכלוסיות דובי קוטב, שחלקן עלול להיכחד עד סוף מאה זו. המסת אזורי הציד שלהם עקב ההתחממות הגלובלית הביאה, לדוגמא, לירידה במספר דובי הקוטב באזור מפרץ הדסון שבקנדה מ-1,100 ב-1995 ל-950 בלבד ב-2004.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully