וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשיש, חולה ולא ראש ממשלה

ינאי כהן

9.1.2006 / 16:18

רבים מבני גילו של שרון לא יכולים להרשות לעצמם את הטיפולים שהוא מקבל. הרבה מזה בשל המדיניות של ממשלותיו בשנים האחרונות

בימים אלה, בעוד אנחנו מתפללים לשלומו של ראש הממשלה, אריאל שרון, אנו נוטים לשכוח רבים מבני גילו של שרון, שלא זכו לכהן במשרות נחשקות, אשר נשחקים תחת מדיניותו הכלכלית שלו ושל שרי האוצר שלו. בעוד שרון זוכה, בצדק, לטיפול מקיף ואינטנסיבי בידי טובי המומחים ונהנה משרותיו של פאראמדיק צמוד - נאלצים בני מחזורו, חלקם כאלה שלחמו איתו שכם אל שכם במלחמות ישראל, לבזבז את מעט חסכונותיהם ואת קצבתם המצטמקת על שירותי קיום ורפואה בסיסים.

"מאז ממשלתו הראשונה של שרון, יש באוויר ריח כבד של אסקימוסים", אמר בתסכול גדעון בן ישראל,יו"ר [[הסתדרות הגמלאים]]. "ההבדל הוא שאותנו לא מניחים על הקרח, לנו נותנים לגווע בצורה קצת יותר עדינה". בן ישראל כמובן מאחל לשרון החלמה מהירה, אך הוא איננו מתרשם, בלשון המעטה, מהמדיניות כלפי הקשישים, של הפנסיונר מספר אחד.

"כל גימלאי חמישי מתלבט בין פרוסה לתרופה"

"צריך להבין", אמר בן ישראל לוואלה! חדשות, " שרון הוא ראש הממשלה הסמכותי ביותר מאז [[בן גוריון]], והוא וביבי היו מתואמים בגיבוש המדיניות שפגעה בגמלאים. בידיו של שרון היה לשנות את התמונה".

כששרון רץ בפריימריס לראשות הממשלה, לפני שנבחר בפעם הראשונה," שיחזר בן ישראל, " שלחתי לו בתור האחראי על יו"ר הסתדרות הגמלאים מכתב בו מפורטות בקשותינו לשיפור מעמד הגמלאים. בתגובה הוא שלח לי מכתב בו הסכים לכל הבקשות. מיותר לציין שאחרי הבחירות כבר לא יכולתי להשיג אותו לשיחה בשום נושא.

"היום אנחנו נמצאים במצב" ממשיך בן ישראל, "בו לפי סקר שבידינו כ- 20 אחוזים מהגמלאים צריכים להכריע בין פרוסת לחם לתרופה. רבע מהגמלאים הם מתחת לקו העוני, ו20 אחוזים מהזקנים הם ערירים, וזה לפעמים בעייתי כמו רעב, או אפילו יותר, ואין שום תוכנית סוציאלית לטפל בתופעה".

קיצוץ ושחיקה בקיצבאות

הנושאים המטרידים ביותר את בן ישראל ביחס ממשלת שרון לגמלאים היו השאלות הנוגעות לשחיקה בקצבאות הזקנים, ולקרנות ה[[פנסיה]]. "בתקופת שרון קיצצו לנו את קצבת הזקנה בארבעה אחוזים מהם החזירו לנו עד היום רק כ-2.5 אחוזים. גם ההשבה הזו היא לא מלאה, כיוון שאת הקצבאות לא עדכנו מאז שנת 2001 לשכר הממוצע במשק, אפילו לא למדד המחירים לצרכן, אלא רק למדד עלום שהמציאו במיוחד."

אך לא רק נושא הפנסיה מטריד את בן ישראל, גם בתקציבי הסיעוד חלה שחיקה מתמדת. לטענתו, "קיצוץ כואב במיוחד זה הקיצוץ בתקציבי הסיעוד. הסיעוד בבתים לדוגמא, קוצץ בצורה משמעותית והיום, אם קשיש צריך סיוע סעודי בביתו מספר שעות בשבוע, יקצצו לו אותם בצורה ניכרת וגם את אלה שנשארו - לא בטוח שהוא בכלל יצליח לקבל".

בן ישראל מסכם ואומר: "אני באמת מקווה שראש הממשלה יבריא, כדי שנוכל לבדוק איתו שוב איפה נתקעו הבטחותיו".

אלפי קשישים מחכים לדירה בדיור המוגן

גם לחברת הכנסת לשעבר [[תמר גוז'נסקי]] יש בטן מלאה על יחסו של שרון לקשישים. "ממשלת שרון פגעה שוב ושוב באוכלוסיות חלשות כגון ילדים, נכים, ובין היתר גם בקשישים ובעיקר בחלשים יותר בקרב האוכלוסיה הזו, אלה שאינם משתכרים מהכנסה נוספת פרט לקצבת הזקנה שלהם".

הפגיעות החמורות ביותר, על פי גוז'נסקי, היו אלה שנגעו בקצבאות הזקנה ובפנסיות. אבל פרט לכך היו פגיעות "פחות מתוקשרות", לדברי גוז'נסקי, "בכל מה שקשור לנושאי רפואה ממשלת שרון הכבידה על ציבור הגמלאים".

דוגמאות יש לגוז'נסקי למכביר: ביטול הפטור על תשלום עבור שירותים רפואיים ותרופות ותשלום עבור ביקורים אצל רופא הן רק חלק מהן. אך לא רק על עשייה שלילית מדברת גוז'נסקי, אלא גם אל חוסר עשייה: "ישנם תחומים שלמים שהוזנחו ושגורמים סבל לאוכלוסיה שלמה של קשישים. בכל הנושא של דיור מוגן למשל, חסרים מאות מקומות לקשישים נזקקים, חלק ניכר ממתחמי הדיור המוגן נמצאים במצב קשה במיוחד וחסרים שירותים חיוניים, מקומות אחרים יקרים מידי לאוכלוסיית הקשישים הנזקקים".

"תחום אחר הוא העדרה המוחלט של רפואה קהילתית, מה שגורם לעשרות גימלאים למלא עד אפס מקום, בכל חורף, את המחלקות הפנימיות בבתי החולים, עובדה שמעכבת את החלמתם".

גם גוז'נסקי מאחלת לשרון החלמה מהירה ומקווה שכשאר ישתחרר מאשפוזו בבית החולים הוא יפתח את עינייו למצוקות של בני גילו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully