וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין נודר למצוא פתרון ל"קללת האלכוהוליזם"

8.1.2006 / 12:08

נשיא רוסיה הבטיח לנצל את תקופת נשיאותו ב-G8 לקידום הנושא, אולם מבקריו טוענים שמדיניותו מיטיבה דווקא עם יצרני המשקאות

עם כניסתו של נשיא [[רוסיה]], [[ולדימיר פוטין]], לתפקיד נשיא קבוצת ה-G8, מתרבות הקריאות לפיהן עליו לנצל את המעמד המכובד והמשפיע כדי למצוא דרך להתמודד עם "קללתה של רוסיה" – האלכוהוליזם. בעיתון הבריטי "גרדיאן" דווח, כי [[הבנק העולמי]] קרא לפעולה בחודש שעבר, וקבע על סמך מחקרים כי השתיינות משחקת תפקיד מרכזי בשחיקת תוחלת החיים של גברים ברוסיה, שעומדת כיום על 58 שנים.

על פי ההערכות, 500 אלף רוסים מתים בכל שנה מסיבות הקשורות באלכוהול – מספר המהווה 30% מכל מקרי המוות של גברים. וודקה ומשקאות אחרים בעלי אחוז אלכוהול גבוה מהווים 75% מכלל הצריכה – בהשוואה לפחות מ-20% בבריטניה, לדוגמא.

שלא במקרה, הקריאה באה בתקופת החגים. ראש השנה האזרחית וחג המולד של [[הכנסייה האורתודוכסית]], שחל אתמול, מהווים הזדמנות מסורתית למרתונים של שתייה, המכונים ברוסית "לשתות בלי להתייבש". בקבוקים של וודקה מרוקנים בזה אחר זה סביב שולחנות האוכל, ולעתים קרובות, עוני ומתחים הופכים סתם שתייה מוגזמת לאלכוהוליזם מוחלט.

בוריס קוזנייצוב, מומחה לשעבר ללייזר במכון פיזיקה מוביל במוסקבה, הוא דוגמא טיפוסית לתהומות אליהם יכולה השתיינות ברוסיה להגיע. "בושם, שמן בלמים, ממיס קרח, מנקה אסלות, מסיר לק... שתיתי הכל", הוא אומר, "כל מה שבוער". הוא איבד את משרתו, נדחה על ידי משפחתו ומצא את עצמו ישן על רצפתה המטונפת של דירה נטולת כל ריהוט. "שרדתי רק בגלל שהורעלתי מחומר ניקוי כלשהו ולא יכולתי לשתות אותו יותר", הוא מספר, "לאחר מכן, הסתפקתי במי קולון".

קוזנייצוב התגבר על מחלתו באמצעות תוכנית גמילה, אולם מיליונים עודם מכורים ומחקרים חדשים מצביעים על מגמות מדאיגות בצריכה. מחקר חדש של אגודת האלכוהול הלאומית של רוסיה העלתה כי חלק גדל והולך של שוק האלכוהול נתפס על ידי "תחליפי אלכוהול" זולים וקטלניים כמו אלה שהרוו את התמכרותו של קוזנייצוב.

הייצור המחתרתי משגשג הודות לשחיתות

פוטין הדגיש את הבעיה בנאומו השנתי אשתקד, בו ציין כי 40 אלף איש בשנה מתים מהרעלת אלכוהול לבד, רובם משתיית אלכוהול מוברח ולא חוקי. הוא הבטיח להעמיד סוגיות בריאותיות במרכז תקופתו כמנהיג ה-[[G8]].

אולם מבקריו טוענים שהחקיקה שיזם הקרמלין להיאבק בבעיה אינה יעילה, וחלקה נועדה לתמוך ביצרני האלכוהול הגדולים. המיסוי על אלכוהול נמוך, ובקבוקי הוודקה הזולים ביותר עולים 30 רובל (כחמישה שקלים). וודקה ביתית ומחוזקת בשם "סאמוגון" מיוצרת בכל מקום, ועל פי ההערכות, כארבעה בקבוקי וודקה ביתית נצרכים באזורי הכפר על כל בקבוק חוקי.

רוב הקליניקות הממשלתיות לטיפול באלכוהוליזם משתמשות בשיטה המכונה "קידוד", שהומצאה על ידי פסיכיאטר בתקופה הסובייטית. בשיטה משתמש המטפל בהיפנוזה או סוגסטיה כדי לשכנע את המטופל שהוא ימות או ייפגע ללא תקנה אם ישתה שוב. חלקם מקבלים כדור פלצבו (נטול השפעה אמיתית), ואומרים להם שזהו סם שיוצר השפעה אלימה בשילוב עם אלכוהול. אולם רוב האלכוהוליסטים מדווחים שהשיטה אינה עובדת לרוב. אלכסנדר נמצוב, אחד המומחים המובילים לאלכוהוליזם ברוסיה אומר כי "קידוד עבד על האזרח הסובייטי מפני שהוא היה נוח להשפעה. כעת שאנחנו נעשים ספקנים יותר, זה משפיע פחות ופחות".

בוריס קוזנייצוב משוכנע שרק טיפול קבוצתי ארוך-טווח יכול לגמול אדם מהטיפה המרה לצמיתות. "בלי זה לעולם לא הייתי מצליח". אולם למרות זאת, לאגודת "אלכוהוליסטים אנונימיים" יש רק 300 סניפים ברחבי רוסיה (בהשוואה ל-1,500 בפולין, שאוכלוסייתה קטנה כמעט פי ארבע). נמצוב אומר שהבעיה היא הכוונה מלמעלה. "הנהגת המדינה שכחה מהבעיה הזו".

בין 30-60 אחוזים מהאלכוהול ברוסיה מיוצר במחתרת – חלקו אפילו ב"משמרות לילה" חשאיות במפעלי וודקה מורשים. "כל הייצור הלא-חוקי הזה משגשג בזכות השחיתות", אומר נמצוב. "כל שוטר מקוף יודע בדיוק באיזה בית מייצרים את הסאמוגון, אבל הוא מעלים עין בתמורה לאספקה חינם".

אלכוהוליזם ברוסיה - מבחר נתונים

* הרוסי הממוצע שותה בין 12-15 ליטרים של אלכוהול קשה (40% או יותר) בשנה. בעיקר וודקה.

* העוני כופה על שתיינים רבים לצרו "תחליפי אלכוהול", כגון נוזל לצחצוח נעליים.

* חנויות בעיר קראסנויארסק הסירו מהמדפים נוזל לניקוי אמבטיות מפני שקונים רבים רכשו אותו למטרת שתייה.

* בירה נחשבת אצל רוב הרוסים לשתייה קלה.

* בניו יורק יש קבוצת תמיכה של "אלכוהוליסטים אנונימיים" על כל 12 אלף תושבים. במוסקבה יש אחד על כל 400 אלף תושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully